Wat ik al enige tijd mistte in de voorgevel van de 216 cabriolet uit '96 zijn de mistlampen. Ik vind het mooi als de twee gaten - links en
rechts van de grille opgevuld zijn. Maar ja, waar vind je een set originele mistlampen met de daarbij toebehorende onderdelen zoals relais,
bedrading, bevestigingsmateriaal en een duidelijke omschrijving hoe één en ander gemonteerd en aangesloten moet worden.
Na zoeken vond ik via internet een bedrijf MGLRPARTS LTD waar de complete set (XBQ100790) werd aangeboden voor €265,- incl. verzendkosten.
Na de betaling en een geruim tijd van geen reactie c.q. track and trace nam ik via de mail contact op met het bedrijf. Daar kreeg ik te horen dat er
tijdens een personeelsuitje een ongeluk was gebeurd waarbij personeel betrokken was en dat alle bestellingen opnieuw gedaan diende te worden en dat bestellingen die reeds betaald waren werden terugbetaald. En na een aantal weken kreeg ik de betaling terug.
Jammer maar helaas dacht ik. Toch ben ik verder gaan zoeken en kwam bij een Spaanse site van Enrique Sanchez Spare Parts,
https://recambiosenriquesanchez.com/ een complete set tegen (XBQ100570) voor €210,- incl verzenkosten. Na de betaling en vier dagen had ik de complete set- verpakt in een originele Rover Parts doos in huis. Ook kocht ik een nieuwe airbag en een nieuw stuurwiel. Alles tegen zeer aantrekkelijke prijzen.
Het inbouwen van de mistlampen (ook gebruikt in de Renault 5 Turbo) was een makkelijk klusje. Veel wijst zich vanzelf. Bij de set zaten ook twee mallen met de uitsnijding die je in de voorbumper moet maken. Tot zover alles prima. Maar dan het aansluiten. Ik heb alle stappen nauwkeurig gevolgd maar de lampen doen het niet.
Bij het aansluiten kom je vervolgens bij de zekering kast onder het dashboard uit. zoek de multiplug die boven zekering 16 (achteruitrijlampen en remlichten),17 (radio, sigaret aansteker, achterruitverwarming en spiegelverwarming) , en 18 (elektrische raambediening portieren) zit
Nu wordt er in de montagehandleiding bij punt 36. Zoek de blauw-rode draad van de multiplug boven zekering 16,17,18. Knip deze op 50mm. van de zekeringkast door en verbind die met de blauwe draad (met de male Lucar verbinder) uit de kabelboom van de mistlampen. Neem het andere deel van de blauw-rode draad en verbind die met de blauwe draad (met de female Lucar verbinder)uit de kabelboom van de mistlampen.
Als ik kijk in de zekering onder het dashboard en kijk in het instructieboekje van 1995 zie ik dat in het linker deel van de zekeringkast (satellietdeel)
zekering 20 is bestemd voor de mistlampen voor. Nu wil het geval dat in mijn 216 R8 uit 96 wel ruimte is bestemd voor een zekering maar geen contact in der zekering kast is aangebracht. Als ik er een zekering indruk valt de zekering er zo uit. Hoe kan ik dit oplossen. Er zijn namelijk wel cabrio's met mistlampen. Hierbij een aantal foto's en een schema van de zekeringkast. MVG Eric