Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Beste Forummers,
Ik ben sinds kort in het bezit van een Rover sd1 V8 blok. deze wilde ik in mijn Triumph TR7 gaan leggen.
helaas kwam ik er later pas achter dat het blok vast stond. ik heb al geprobeerd met kruip olie door de bougiegaten naar binnen te spuiten. van iemand anders hier kreeg ik te tip om ATF erin te doen en dan proberen los te tornen. is dit echter verstandig gezien krachten die je erop gaat zetten?
overigens heb ik al geprobeerd met een dopsleutel erop te zetten om te voelen en draaide de moer van de krukas poeli er al zeer makkelijk af.
ik vraag mij ook af waarop een blok allemaal kan vaststaan. is dit altijd op de zuigers of kan er meer zijn waardoor die vast is komen te staan??
tevens zoek ik ook goedkope adresjes voor blok revisie. ik hoor het graag..
Ik ben sinds kort in het bezit van een Rover sd1 V8 blok. deze wilde ik in mijn Triumph TR7 gaan leggen.
helaas kwam ik er later pas achter dat het blok vast stond. ik heb al geprobeerd met kruip olie door de bougiegaten naar binnen te spuiten. van iemand anders hier kreeg ik te tip om ATF erin te doen en dan proberen los te tornen. is dit echter verstandig gezien krachten die je erop gaat zetten?
overigens heb ik al geprobeerd met een dopsleutel erop te zetten om te voelen en draaide de moer van de krukas poeli er al zeer makkelijk af.
ik vraag mij ook af waarop een blok allemaal kan vaststaan. is dit altijd op de zuigers of kan er meer zijn waardoor die vast is komen te staan??
tevens zoek ik ook goedkope adresjes voor blok revisie. ik hoor het graag..
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Goedkoop en revisie gaan niet echt samen.
Doe het goed of doe het niet.
Word altijd huilen achteraf.
Smink heeft veel ervaring met deze motoren.
Atf op de zuigers kan geen kwaad, kruipolie ook niet.
Niet een beetje erin maar veel.
En laat het zo een paar dagen staan.
Dan met een wringijzer rechtsom, uiteindelijk zal hij los moeten komen, of er moet water op de zuigers hebben gestaan, en veel corrosie hebben.
Doe het goed of doe het niet.
Word altijd huilen achteraf.
Smink heeft veel ervaring met deze motoren.
Atf op de zuigers kan geen kwaad, kruipolie ook niet.
Niet een beetje erin maar veel.
En laat het zo een paar dagen staan.
Dan met een wringijzer rechtsom, uiteindelijk zal hij los moeten komen, of er moet water op de zuigers hebben gestaan, en veel corrosie hebben.
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Ik heb er nu een bus kruipolie in gespoten maar zal waarschijnlijk nog te weinig zijn. van een V8 staan de zuigers ook scheef naar buiten dus gaat de olie eerst allemaal naar 1 kant zitten. hoeveel bussen kruipolie moet je er dan niet inspuiten?
revisie zal dan erg duur worden. misschien kan ik dan beter op zoek naar wel een goed blok. weet iemand hier nog iets?
revisie zal dan erg duur worden. misschien kan ik dan beter op zoek naar wel een goed blok. weet iemand hier nog iets?
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Ook daar kan smink je wel aan helpen
Roverspecialist Berry Smink
033 257 1400
https://g.co/kgs/sKqDFj8
Roverspecialist Berry Smink
033 257 1400
https://g.co/kgs/sKqDFj8
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd

is dit normaal zo zwart en opgedroogd van binnen?
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Ok bedankt voor je antwoord. kan het blok hier ook op vast staan??? en wat kan ik doen om dit schoon te krijgen?
cilinders staan nog steeds vol met kruipolie maar de motor wil maar niet los komen.
cilinders staan nog steeds vol met kruipolie maar de motor wil maar niet los komen.
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Als het mijn blok was ging deze tot de laatste schroef uit elkaar .
Elk onderdeel werd afzonderlijk schoongemaakt.
De koppen gingen naar een specialist om te vlakken reinigen en voorzien van nieuwe klepseals en opnieuw inslijpen van de kleppen.
Cilinders opnieuw hoonen, of overbore, en dat betekent automatisch nieuwe overmaatse zuigers en alles wat er bij hoort
Zuigers en drijfstangen beoordelen en nameten of ze nog geschikt zijn.
Zo ja worden ze voorzien van een nieuwe set zuigerveren.
Krukas onbeschadigd?
Ja ja alle lagerschalen nieuw, ook van de drijfstangen.
Dan alle pakkingen enz
Waterpomp/ontsteking enz nieuw.
Distributie nieuw
Oliepomp nieuw
Carter brandschoon
Enz
Ik vergeet hier nog 100 dingen die je gewoon beter kan vernieuwen.
En dan ben ik weken en weken verder.
Vergis je niet, het is geen simpel werkje , zeker niet zonder ervaring
Elk onderdeel werd afzonderlijk schoongemaakt.
De koppen gingen naar een specialist om te vlakken reinigen en voorzien van nieuwe klepseals en opnieuw inslijpen van de kleppen.
Cilinders opnieuw hoonen, of overbore, en dat betekent automatisch nieuwe overmaatse zuigers en alles wat er bij hoort
Zuigers en drijfstangen beoordelen en nameten of ze nog geschikt zijn.
Zo ja worden ze voorzien van een nieuwe set zuigerveren.
Krukas onbeschadigd?
Ja ja alle lagerschalen nieuw, ook van de drijfstangen.
Dan alle pakkingen enz
Waterpomp/ontsteking enz nieuw.
Distributie nieuw
Oliepomp nieuw
Carter brandschoon
Enz
Ik vergeet hier nog 100 dingen die je gewoon beter kan vernieuwen.
En dan ben ik weken en weken verder.
Vergis je niet, het is geen simpel werkje , zeker niet zonder ervaring
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Dat ik weken verder ben maakt mij niet uit. het is nu koud weer en voor mij te koud om eraan te werken. straks als het voorjaar word lekker met een zonnetje in de achtertuin het blok open maken. alleen de revisie zoals cilinders opboren en alles nameten zal ik uit moeten besteden. een blok uit elkaar halen gaat wel lukken. ik heb een paar jaar terug een 4 takt motorblok van mijn off the road motor uit en in elkaar gezet. zelf daarvoor een versnellingsbak samen gesteld. alle lagers vernieuwd en zuigerveren op de nieuwe zuiger gedaan etc. dit kan ik wel. het is alleen kop vlakken enz waar ik geen machines voor heb staan. ik ga dit blok helemaal schoon maken. ik zoek alleen adresjes in de buurt die mij kunnen helpen met revisie en alles na meten.
Re: Rover sd1 V8 blok staat vast ,graag advies gevraagd
Je kan aan Ko Dieleman bij Rida vragen naar adressen voor revisie, hij heeft zelf diverse klassiekers staan waar het nodige aan is uitbesteed.