paar technische vragen

Plaats reactie
Duco55
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 30, 2021 4:24 pm
Woonplaats: Eefde

paar technische vragen

Bericht door Duco55 »

Hallo, eerste keer hier. Ik heb sinds de zomer een F VVC uit 98. In redelijk goede staat, maar ik wil er in de winter aantal dingen aan gaan doen. Filters vervangen, underbody schoonmaken en coaten in vet, zwart spuiten velgen ( denk ik), etc.
Ik heb een paar vragen. Elke reactie is van harte welkom.
1. Ik wil de schokbrekers vervangen. Volgens mij doen oude niets meer. Nu blijkt er een enorm aanbod. Ik vroeg me af of dat veel verschil maakt, zeker gezien de hydrolastische vering ( die ik daarna wil beoordelen)?
2. Bij stationair lopen lijkt het of er, ca om de minuut, een misslag oid is. Toeren teller slaat zelfs naar nul. Bij rijden kan het zijn dat zon moment samen valt met schakelen. bij laag toeren tal volgt er dan een soort bonk ( brandstof in uitlaat?). Wat zou dat kunnen zijn. Logisch lijkt om in ieder geval bougies en bougie leidingen te vervangen, Maar aangezien hij verder prima loopt lijkt me dat wat onlogisch. Ook bobine lijkt me niet. Kan het een sensor zijn, of vervuiling (injector of kleppen)? (nb hij heeft veel gereden1)
3. Mijn koppeling werkt goed, geen slippen oid. Maar hij pakt heel diep. Je kan hem niet stellen. Mijn, oude , logica, verwacht dat een versleten plaat juist een hoge aangrijp moment geeft. Maak ik denkfout en is mijn plaat op het randje van versleten of juist nieuw en moet eea zich nog stellen ? (hij heeft overigens de koppelings demper van de VVC uit die tijd.

Zo sorry voor de vele vragen

Duco
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: paar technische vragen

Bericht door MARTIN »

Neem ff contact op met cowaparts in Roermond.
Zij zijn specialist op dit gebied.
Afbeelding
Duco55
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 30, 2021 4:24 pm
Woonplaats: Eefde

Re: paar technische vragen

Bericht door Duco55 »

Dank, Ja dat ben ik al van plan. Ik zit nu in France en dacht eraan om er op terugweg langs te gaan. Idem Octagon in Veghel.
Maar ik wil veel zelf doen dus , als iemand een idee heeft dan houd ik me van harte aanbevolen.
Fijne zondag
Dweepke
MG-R Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 8:44 am
Woonplaats: Zijtaart

Re: paar technische vragen

Bericht door Dweepke »

Hoi hoi,

Veel vragen. Eerst de dempers, die werken een kant op maar gezien de leeftijd zullen ze wel niet in showroom conditie zijn. Als je F hard veert is het foute boel dan is het 99% de vetbollen waar de stikstof uit is. Die moeten gereviseerd worden. Als wij de dempers wisselen zetten we er meestal GAZ dempers onder . Die kun je zelf instellen en zij geweldig maar alles staat en valt met de conditie van de veerboten/ hydragas systeem.

De koppeling. Die is volledig hydraulisch en niet te stellen. Vaak verkleedt bij oude auto’s de koppeling as in het koppelingshuis. Ontkoppel de slave cilinder op de bak en controleer of je de hevel kunt bewegen. Meestal is de koppelingsvloeistof zwaaaar over de datum. Die moet er om de twee jaar uit tegelijk met de demonie want dat is dezelfde vloeistof.

Het onregelmatig lopen. Eigenlijk moet ie aan de volledige diagnose ( hebben de apparatuur ) om dingen uit te sluiten . Een VVC heeft de MEMS 2 motor electronica met de meest belachelijk lange bougiekabels die vaak veeeel te oud zijn. Bobine kan falen maar gebeurd niet zo vaak. De gaspedaal sensor op het gashuis wil ook wel eens falen maar ook dat kun je zien tijdens de diagnose die met Rover MEMS overweg kan. Ben benieuwd of er fouten zijn in relatie tot de VVC solenoïds of de lambada sensor.
,maar ook dat is te zien bij het uitlezen.

Mocht je vragen hebben of er niet uitkomen stuur een mail naar info@octagontrade.nl

Houdt er rekening mee dat een oude MGF ook typische oude gebreken heeft waardoor het snel in de papieren kan lopen.
Dweepke
MG-R Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 8:44 am
Woonplaats: Zijtaart

Re: paar technische vragen

Bericht door Dweepke »

By the was zet de F niet in die plakkerige tectyl shit en knoei niet je hele bodemplaat onder en alle leidingen. Simpele klussen duren dan veel langer. Zoals veel garages doen ook wij dan geen klussen om bouten met hitte los te maken ivm brandgevaar van de auto en werkplaats.

Als je bodem netjes is dan is de F prima beschermd van uit de fabrikant als je hem maar netjes bij houdt
Duco55
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 30, 2021 4:24 pm
Woonplaats: Eefde

Re: paar technische vragen

Bericht door Duco55 »

Hallo Dweepke,
Dank voor je uitvoerige antwoord. Ik ga plannen eens naar jullie toe te komen. Ik weet niet mee hoe in in bovenstaand op Veghel kwam. Elst ( utr) is wat centraler. Even paar reacties. De koppelings olie (en rem olie) wilde ik ook al gaan vervangen ( geheel doorpompen). Ze zijn duidelijk erg oud en vies. Ik wacht resultaat daarvan even af. Zoals ik uit je redenatie opmaakt kan de slechte vloeistof de oorzaak zijn van het diepe aangrijpen?
De bougie kabels lijken me inderdaad wat lang, maar ze zijn blauw. dat is mi een aftermarket iets ( ik had ze ook in een range rover). Maar ongetwijfeld oud. Lijkt me dus dat die vervangen moeten worden. Dan ook meteen bougies. Zoals ik al schreef vermoed ik dat de bobine ok is. Als eea daarna nog zo is dan wordt het zeker uitlezen en de sensoren nalopen.
Mbt de veer bollen. IK heb geen ervaring met een goede set. Ik vind eea wat aan de harde kant en dacht dus al aan het verminderde gas. Maar de schokbrekers lijken me ook niet ok ( volgens mij doen ze nauwelijks iets en omdat eea niet super veert deint eea ook niet zo na). Ik vroeg me alleen af waarom er zulke dure schokbrekers onder moeten. De oorspronkelijke zijn duidelijk ook niet super. De Gaz demper vindt ik wel duur. Het zit er mi dus dik in dat nieuwe schokbrekers het bol probleem benadrukken en dan moet ik dus naar refurbished bollen ( met gas navulling).
Ik ga de bodem overigens niet met tectyl of mx insmeren, maar dacht aan vet ( dat vloeibaar blijft)., Ben je daar ook op tegen? Bodem zit er redelijk goed uit en auto blijft in garage. Dus misschien moet ik het niet doen. Hoor je mening graag
Fijn weekeinde
Duco
Duco55
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 30, 2021 4:24 pm
Woonplaats: Eefde

Re: paar technische vragen

Bericht door Duco55 »

Sorry, Nalezend begrijp ik je punt mbt brandgevaar bij vet. Goed punt. Stel ik even uit.
Dweepke
MG-R Newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 19, 2018 8:44 am
Woonplaats: Zijtaart

Re: paar technische vragen

Bericht door Dweepke »

Hallo, en sorry voor mijn late reactie.

Het mooie van hydragas onder de MGF is dat je er zowel hard door een bocht alsmede comfortabel mee kunt rijden. Inderdaad heeft het hydragas systeem een opfrisbeurt nodig. Heb je daar het geld voor over dan herken je MGF niet meer terug. Ik weet alles aan nieuwe onderdelen hangt een prijs kaartje maar in vergelijking met andere auto’s zijn de onderdeel prijzen voor de MG Rover modellen heel vriendelijk en het kan ook in stapjes hé.

En gedraagt je motor zich al wat beter ? Zou graag je auto aan de diagnose zien om er achter te komen wat die heeft te vertellen.

Je weet ons te vinden, we doen voor de MG CAR Club ook het technical deel van de MGF & TF dus altijd mooi om te lezen dat iemand er een op de weg wil houden.
Duco55
MG-R Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: do sep 30, 2021 4:24 pm
Woonplaats: Eefde

Re: paar technische vragen

Bericht door Duco55 »

Ha Dweepke,
Dank voor reactie. Sinds laatste keer maar 1 ritje gemaakt en toen deed hij het nog. Het is niet heel lastig. Zoals ik al schreef wil ik over de winter wat dingentjes doen. Allemaal wat preventief. Vandaar de oriëntatie. IK ga zeker een keer naar jullie toe komen. Maar ik heb geen haast.
Fijn weekeinde
Duco
Plaats reactie