Instrumentenverlichting Rover 400

414 416 418 420 45
Plaats reactie
neeffie

Instrumentenverlichting Rover 400

Bericht door neeffie »

Hallo iedereen,

Wellicht is er iemand die me kan helpen met het volgende:

Sinds kort ben ik de trotse bezitter van een Rover 420D uit 1998.
Wanneer ik in het donker rijd valt het me op dat de wijzers van de instrumenten nauwelijks te zien zijn. De schaalverdelingen zijn wel goed zichtbaar.
'Lampje kapot', was mijn eerste reactie. De dealer (en ook de importeur) beweert echter dat de wijzers niet apart verlicht zijn. Het lijkt me vreemd dat het normaal is dat ik in het donker de wijzers niet kan zien.

Heeft iemand hier ervaring mee? En als de dealer toch gelijk heeft, is er iemand met een alternatief?

Alvast bedankt!!
DJ

Bericht door DJ »

Nou, bij mijn auto heb ik absoluut geen problemen mee om de tellers in het donker te zien. Daarbij als je de wijzers niet kunt zien in het donker, kun je je snelheid en toeren toch niet in de gaten houden.

Mazzel Daan. 8)
neeffie

Bericht door neeffie »

Dat lijkt mij dus ook!
Toch houdt men vol dat de wijzers niet apart verlicht zijn, maar iets van reflecterende verf bevatten. Ik kan het niet zien... :shock:

Kun jij me vertellen of jouw wijzers echt oplichten (lampje dus) als je je licht aandoet??

Tnx!
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

... 'k zal er eens op letten .... laat 't asap ff weten... :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Gebruikersavatar
Dr Doggystyle
Beheerder
Berichten: 26466
Lid geworden op: vr feb 06, 2004 3:29 pm
Woonplaats: het MG-R Forum

Bericht door Dr Doggystyle »

ik zal er ook eens op letten
en laat het weten
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21-nu
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Dennis

Bericht door Dennis »

ik heb eens gekeken bij mij, en als ik de verlichting aan zet, dan zie ik duidelijk de wijzers oplichten, dus ergens moet er wel een lampje zitten lijkt me.
neeffie

Bericht door neeffie »

Thanks!

Rover dealer heeft mij destijds echter verteld dat een 400 een ander paneel heeft dan een 45. Kan ik me, op de opmaak van de klokjes na, maar moeilijk voorstellen.
Ik leg dit toch nog eens voor aan de dealer.
Dennis

Bericht door Dennis »

Ziet jouw dash er zo uit:
Afbeelding

Dan is ie inderdaad ietsje anders dan de 45 (sorry, ik dacht dat de 400 serie en de 45 toch wel zo goed als identiek waren...blijkbaar op een klein stukkie na :? )
eggbert

Bericht door eggbert »

ik heb der ook eens op gelet en ik dacht eerder dat gewoon achter de wijzerplaat een lampje zat en dat inderdaat op het wijzertje zelf en op de km/u getalletjes een soort van wit reflecterende sticker zit dit valt vooral op bij de wijzer, omdat alleen maar het middenste van de wijzer verlicht lijkt en daar waar die witte lijn niet over mijn wijzer loopt zie je niks van verlichting
neeffie

Ik ben eruit!

Bericht door neeffie »

Gisteren nog even bij de dealer langs geweest, ook de monteur kon zich niet voorstellen dat mijn klacht normaal is.
en wat blijkt...bij een 400 zijn niet de wijzers zelf verlicht, maar wordt van bovenaf het hele paneel verlicht, waardoor de wijzers reflecteren. Als je op de half onder je stuur gaat hangen zie je dat.
Dus klokkenwinkel eruit, twee lampjes vervangen, handeltje er weer in en gisteravond een perfect verlicht dashboard!

...toch raar dat 2 dealers en de importeur dit niet weten...

In ieder geval dank voor het meedenken allemaal!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

damn, wou net posten dat bij de R100 de wijzers ook van voren belicht worden(2 led-achtige lampjes ongeveer 5 cm voor de wijzers zelf).

de wijzerplaaten worden overgens ook van achteren belicht door een aantal insteeklampjes(een stuk of 5 voor het gehele instrumentatium)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
neeffie

Bericht door neeffie »

Toch bedankt :D
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

118GTR schreef: de wijzerplaaten worden overgens ook van achteren belicht door een aantal insteeklampjes(een stuk of 5 voor het gehele instrumentatium)
Zijn die bij een 114 (mijne) makkelijk te bereiken? Ik heb namelijk 1 'rij' verlichting kapot (ter hoogte van de temperatuurmeter, een verticale baan). Op zich niet heel storend, maar als ik er makkelijk bij kan wil ik het wel verhelpen.

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

dan is er aan de achterkant van je instumentatium een lampje kapot, het is redelijk gemakkelijk te doen.

Eerst de rubber/plastic rand om je instumentarium eraf halen, dan het instumentarium zelf losmaken(4 boutjes), dan naar voren kantelen en op je gevoel het goede lampje losdraaien en vervangen(je kunt nu met je hand achter het instumentarium.

Wel handig om er een losse tellerbak naast te hebben, dan weet je waar de lampjes zitten.

een andere optie is hem volledig verwijderen, iets meer werk maar wel veel gemakkelijker om de lampjes te plaatsen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Plaats reactie