Hydragas MGF
Hydragas MGF
De MGF is uitgerust met een veersysteem dat Hydragas heet.
Het is overgenomen van eerdere Austin Rover modellen zoals Metro en Rover 100.
Zolang de auto jong is werkt het redelijk goed maar helaas verdwijnt heel langzaam de hoeveelheid stikstof in de veerelementen.
De auto zakt daardoor steeds lager en van tijd tot tijd kan dit gecompenseerd worden door meer vloeistof in het systeem te pompen.
Het gevolg is dat auto steeds stugger wordt en dat de wielstanden variëren met de veerhoogte van de wagen.
Bij mijn 22 jaar oude F was het comfort dermate achteruit gegaan dat er iets aan gedaan moest worden.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals de veerbollen opnieuw met stikstof laten vullen of in plaats van de veerelementen schroefveren te monteren zoals bij de TF. In de praktijk zijn hier diverse aanbieders voor.
Ik vond op het internet een aanbieding waarbij het complete Hydragas systeem met de bovenste draagarmen en schokdempers vervangen wordt door een z.g. coil-over set, een veer met daarin een demper en een speciale nieuwe bovenste draagarm.
De man die dit ontworpen heeft (en zijn bedrijf) heet Mike Satur en kreeg veel positieve reacties.
Ik heb ook gekozen voor deze set en inmiddels gemonteerd. Het resultaat vind ik verbluffend goed. Het is een forse investering maar het geeft zoveel meer rijplezier dat ik er geen spijt van heb.
Heeft iemand ook ervaring met de Coil-Over set van Mike Satur?
Het is overgenomen van eerdere Austin Rover modellen zoals Metro en Rover 100.
Zolang de auto jong is werkt het redelijk goed maar helaas verdwijnt heel langzaam de hoeveelheid stikstof in de veerelementen.
De auto zakt daardoor steeds lager en van tijd tot tijd kan dit gecompenseerd worden door meer vloeistof in het systeem te pompen.
Het gevolg is dat auto steeds stugger wordt en dat de wielstanden variëren met de veerhoogte van de wagen.
Bij mijn 22 jaar oude F was het comfort dermate achteruit gegaan dat er iets aan gedaan moest worden.
Er zijn diverse mogelijkheden zoals de veerbollen opnieuw met stikstof laten vullen of in plaats van de veerelementen schroefveren te monteren zoals bij de TF. In de praktijk zijn hier diverse aanbieders voor.
Ik vond op het internet een aanbieding waarbij het complete Hydragas systeem met de bovenste draagarmen en schokdempers vervangen wordt door een z.g. coil-over set, een veer met daarin een demper en een speciale nieuwe bovenste draagarm.
De man die dit ontworpen heeft (en zijn bedrijf) heet Mike Satur en kreeg veel positieve reacties.
Ik heb ook gekozen voor deze set en inmiddels gemonteerd. Het resultaat vind ik verbluffend goed. Het is een forse investering maar het geeft zoveel meer rijplezier dat ik er geen spijt van heb.
Heeft iemand ook ervaring met de Coil-Over set van Mike Satur?
Re: Hydragas MGF
Kijk, dat is interessante informatie.
Kun je iets zeggen over de kosten, en heb je misschien een linkje?
Kun je iets zeggen over de kosten, en heb je misschien een linkje?
Safety fast
-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue

-------------------------------------
MG-F Mpi 1.8, 07/1998, LQW PUU (verkocht)
MG-TF 135, 07/2003, LEF PUU
Tesla Model 3, 12/2019, Blue
Re: Hydragas MGF
Google Mike Satur en je vindt alles.
edit :
linkje
https://www.mikesatur.co.uk/MGF-Coil-ov ... AD-version
edit :
linkje
https://www.mikesatur.co.uk/MGF-Coil-ov ... AD-version
Re: Hydragas MGF
Heb bij mijn '99 F nog een goede gebruikte veerbol gekregen en is al sinds jaar stabiel. Maar het wordt een probleem, ja. Nieuw niet te krijgen. Goede gebruikte een lotto spel. Dacht ook aan die veren, maar dat werd me te gek, en de veerbol is nu ok na vervanging.
>MG ZT 135 CDTi MKII - MGF 1.8 - *Rover 200 Tdic*<
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Re: Hydragas MGF
Een bedrijf is Herkenbosch (L) - Cowa autoparts, levert gereviseerde bollen. Deze zijn beter dan de originele, omdat het rubber geen lasnaad heeft na de revisie. Set rondom kost geloof ik 450 euro, je kunt ze ook door hem laten monteren.
My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: Hydragas MGF
Beste Enthousiasten,
Inhakend op Arjan z'n posting las ik zojuist op Facebook de volgende nieuwsflits:
MG Car Club Holland komt met "Een MG-F aan stikstof-infuus". Dit om de gasveerbollen opnieuw te voorzien van stikstof. De Hydrogas-veerbollen bestaan uit 2 delen. Onderste deel met vloeistof (navulbaar) Dit is nodig om de auto op hoogte te zetten, en bovenste deel met stikstof voor de vering (Tot op heden niet navulbaar!). Dus vloeistof is naast stikstof altijd aanwezig. Na verloop van tijd is de stikstof verdwenen en veert de auto niet meer.
Peter Soons heeft een oplossing bedacht om ze niet meer met vloeistof te hoeven vullen, maar alsnog met stikstof, wat zeer ten goede komt aan de vering van de MG-F.
Dit is te zien tijdens British CARS & Lifestyle op 9 & 10 maart! Kortom, twee vliegen in één klap, leuke Britse beurs en Hydragas upgrading voor je MG...
Inhakend op Arjan z'n posting las ik zojuist op Facebook de volgende nieuwsflits:
MG Car Club Holland komt met "Een MG-F aan stikstof-infuus". Dit om de gasveerbollen opnieuw te voorzien van stikstof. De Hydrogas-veerbollen bestaan uit 2 delen. Onderste deel met vloeistof (navulbaar) Dit is nodig om de auto op hoogte te zetten, en bovenste deel met stikstof voor de vering (Tot op heden niet navulbaar!). Dus vloeistof is naast stikstof altijd aanwezig. Na verloop van tijd is de stikstof verdwenen en veert de auto niet meer.
Peter Soons heeft een oplossing bedacht om ze niet meer met vloeistof te hoeven vullen, maar alsnog met stikstof, wat zeer ten goede komt aan de vering van de MG-F.
Dit is te zien tijdens British CARS & Lifestyle op 9 & 10 maart! Kortom, twee vliegen in één klap, leuke Britse beurs en Hydragas upgrading voor je MG...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
- arjan_m
- MG-R Core
- Berichten: 3507
- Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
- Woonplaats: Vlodrop
- Contacteer:
Re: Hydragas MGF
Dat is bij de bollen van Cowa ook, met extra ventiel bovenop. Heb ze vandaag nog gezien daar.
Leuk bedrijf, echte liefhebbers, en een paradijs voor MG-(T)F fanaten. Bartstensvol onderdelen...
Leuk bedrijf, echte liefhebbers, en een paradijs voor MG-(T)F fanaten. Bartstensvol onderdelen...

My MG-Rover history:
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
- A class of its own
- MG-R Addict
- Berichten: 366
- Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
- Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH
Re: Hydragas MGF
Leuk Arjan, dat er blijkbaar nog meerdere bedrijven zijn die dit doen.
Voor de liefhebbers al met al een leuke en zinvolle informatie!
Voor de liefhebbers al met al een leuke en zinvolle informatie!
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned from 10/2018 to 06/2024)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned from 04/2016 to 05/2024)
-
- MG-R Newbie
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo jun 14, 2020 10:23 am
- Woonplaats: Mijnsheerenland
Re: Hydragas MGF
Hoi XC-XW, ik heb ook de coil conversionkit aangeschaft en wil hier graag wat over bespreken.
Re: Hydragas MGF
Hahah hyragas, Dat brengt me terug naar wat tijden zeg. Zeker als 1 kant leeg is gelopen
. De coil conversion kit lijkt me ook een veel betere oplossing dan ook.

Re: Hydragas MGF
Heb net refurbished bollen geplaatst die navulbaar zijn en nieuwe Monroe,s er onder en ook verkorte pennen onder de veerbollen auto staat nu ongeveer op 33cm center wiel spat scherm helemaal blij mee wat een wegligging.