Draadboom aanleggen

75 en 75 Tourer
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Beste rover vrienden,
Ik wou graag vragen of iemand verstand heeft van het aanleggen van een originele draadboom.voor elektrische en verwarmde stoelen.ik las al meerdere artikelen hierover weet iemand toevallig of het hele dashboard ook los moet kan eventueel ook foto's van de draadboom plaatsen
Mvg jj
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Frankieboy »

Hallo,

Ik heb indertijd inderdaad het middenconsole losgehaald en de originele bedrading uiteen sloper overgezet en een stroompunt aangesloten op het zekeringenblok voor en stoelbediening en stoelverwarming. Het is natuurlijk netjes als je dat op de bestaande aansluitpunten op het zekeringenblok aansluit. Dat geeft zekerheid voor jezelf en de toekomstige eigenaar. Je hebt dan toch al de moeite genomen om de originele bedrading over te zetten en dan is het zogezegd afraffelwerk om zo'n aansluiting met een aftakking op je sigarenaansteker te zetten zoals zo vaak gebeurd. Als je de originele draadboom voor je stoelbediening eenvoudig wil uitbreiden dan gebruik je (om sluiting te voorkomen) een flinke draad met een dito mantel. Je ontkomt er niet aan om onder je tapijt naar je stoel door te werken. Allemaal goed te doen. Sommige R75 hebben al delen van de bedrading van de stoelverwarming in de auto zitten. Maar dan zie je dat aan de lege stekers achter het schakelpaneeltje waar de schakelaars moeten gaan komen.
Leuk is wel te weten dat de standaard aansluiting voor je elektrisch bediende achterraam zonwering daar al wel zit! Een leuke accessoire die je ook in de BMW kunt tegenkomen. Wel wat inbouwwerk bij je hoedenplank maar met een originele schakelaar dan ook meteen plug en play! Succes...

De stoelverwarming-schakelaar zit vol met intelligente elektronica. Daarom idd. alles zoveel mogelijk origineel houden.

Frank :slotje1:
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Goedemiddag
Beetje rare vraag maar is het als leek te doen of toch naar de garage voor 850 euro
Frankieboy
MG-R Regular
Berichten: 72
Lid geworden op: ma jul 11, 2016 11:02 pm
Woonplaats: Hilversum

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Frankieboy »

Voor een beetje handyman zeer zeker goed te doen. Zeker als je al over de draadbomen beschikt. Met een universeelmeter en een beetje technisch inzicht kan Iedere handige man kan wel een flinke rode plusdraad van het zekeringenblok onder de vloerbedekking tot onder de stoel leggen. Maar het gaat je gewoon wel een aantal uren kosten.
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

:D toen u over technisch inzicht begon en multimeters moest ik al lachen ben helaas zelf totaal niet technisch ben helaas maar een stratenmaker, zit op dit moment thuis met een gebroken enkel en scheenbeen dus kan helaas niks zelf
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Theo »

Beroepsmatig houd ik mij bezig met kabelbomen voor de automotive.
Indien iemand materialen nodig heeft kan ik misschien helpen.
Mvg Theo
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Hoi Theo
En legt u ze ook aan in de auto
Gr jj
Theo
MG-R Freak
Berichten: 513
Lid geworden op: vr mar 06, 2009 1:48 pm
Woonplaats: Terwispel

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Theo »

Sorry JJ , het ontbreekt mij aan tijd .
Mijn voorkeur gaat uit naar incourante bolides daarom in bezit van MG ZS 180 , Sunbeam Sceptre,Sunbeam Rapier en Chrysler 2 litres
https://www.autoweek.nl/reviews/artikel/mg-zs-180-2001/
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Andere aanbieders misschien nog op het forum ben best bereid om te betalen / leren helpen
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Helemaal niemand die wil / kan helpen
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door arjan_m »

Ik heb het destijds ook aangesloten in mij 75 Classic, stelt eigenlijk niet veel voor.

Even een quote van mij uit een ander artikel uit 2016 hierover;
arjan_m schreef: di mar 08, 2016 9:40 pm Onlangs heb ik een lederen set in mijn Rover 75 gezet, waarbij ik zelf de kabelboom heb moeten maken omdat deze niet voorzien was in de auto.

Ik heb daarbij gebruik gemaakt van dit schema, dat maakt een hoop duidelijk. Onder andere het aansluiten van de stoelverwarming / schakelaars is handig om te weten.
Afbeelding

Mocht iemand anders ooit zo gek zijn om hetzelfde te doen, dan misbruik vooral dit schema. :mrgreen:
Uiteindelijk had ik het zo gemaakt dat er maar drie kabels naar iedere stoel liepen, een +, de -, en een geschakelde + voor de stoelverwarming.
Die heb ik netjes langs de middenconsole laten lopen nadat de stoelen er uit waren.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Hoi Arjan
Dus eigenlijk zeg je stekkers af van de draadboom en alleen die gebruiken
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door arjan_m »

Ik heb destijds zelf nieuwe kabel getrokken, meteen vanaf de accu. Netjes naar binnen gebracht, kabel gesplit en een zekering er tussen gezet. Dus voor iedere stoel een aparte zekering.


De originele stekkers heb ik niet gebruikt, gewoon met kabelschoentjes gedaan, die passen precies om de connector.

Valt echt super mee, ik had de hele klus in 3 uur geklaard.
Inclusief kabel trekken / maken en aansluiten, stoelen en bank er uit en er in.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Maar stekker heb je nodig voor de electro toch vooruit / achteruit plus rugleuning en achterbank wil niet los ben er 2 uur mee bezig geweest maar niet via de natte zwarte touwtjes pfff wat een ellende en waarom achterbank eruit eigenlijk als ik vragen mag
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door arjan_m »

Dat is wat ik zeg, de kabeschoentjes passen precies over de pinnetjes van de aansluiting bij de stoel. Die zaten er perfect omheen geklemd. Dus had ik de stekker niet nodig, ik had gewoon de kabel netjes gesplit.

Afbeelding

Bij mij moest de bank eruit. Ik had een stoffen interieur, en de nieuwe set was leer. De nieuwe set was electrisch, verwarmd en met memory.

Dus als jij alleen de stoelen hoeft te vervangen dan scheelt dat werk natuurlijk.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Jay09
MG-R Regular
Berichten: 48
Lid geworden op: wo feb 19, 2020 3:05 pm
Woonplaats: Lelystad

Re: Draadboom aanleggen

Bericht door Jay09 »

Was het maar waar had al een leren set erin alleen handbediening nu een set met een mooie blauwe bies erin die ouwe set was helemaal egaal zonder bies
Plaats reactie