Turbo Rover 75 CDTi

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Henk R75
MG-R Regular
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 5:57 pm
Woonplaats: Oldenzaal

Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door Henk R75 »

Vanwege een af en toe zwarte pluim (bij fors accelereren) denk ik dat de turbo op z'n eind loopt. Nu ben ik op zoek naar een andere, eventueel een revisie turbo. Iemand ervaring met een vervangende turbo?
.... historie;

...tm 2012 een Saab 9-5 SE 2.0t- LPG,
Mercedes A-klasse CDI 170,
Saab 9-5 2.3,
Rover 75 CDTi club, automaat....
hugos
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door hugos »

ik heb nog een goeie turbo.
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door mixtuurorgel »

slang naar de egr klep of de eventuele afdichting wil ook nog wel eens zorgen voor zwarte rookwolken.
Slang was bij de klem zacht geworden en wilde daardoor niet goed meer afsluiten, een nieuwe slang en weg zwarte rookwolken.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door zwelgje »

Zoals hiervoor genoemd de turboslang zou kunnen.
En de verbinding met de intercooler is meestal de boosdoener. En kijken in die zone of alles olie-achtig en plakkerig is komt daar door. Met de lucht die ontsnapt komt een beetje olienevel mee en daar zie je de neerslag van.

Net ook zelf gehad, ondanks dat de rubberen ringen al eens door type viton vervangen waren, dus die waren er nog :thumb:
De eerste keer vond ik maar één ring terug van de twee en was veel te groot geworden door olie-aantasting. Nu was het plastic aansluitstuk waar die slang begint toch omhoog gekomen, dus met wat slangenklemmen een extra stevige verbinding gemaakt = weg rook.
Nog geen viton afdichtringen geplaatst, dan gelijk doen zou ik zeggen. Zijn op ebay te vinden.

Tweede vraag is hoe het doen, het kan zonder de bumper, crashbarrier en koplampen&plaat eraf halen (zelfde oefening om bij de ventilator te komen en deze te repareren/vervangen). Maar zelf haal ik toch alles los.

Turbo's gaan eigenlijk nooit stuk op de diesels. Ook na meer dan 350-400.000km..... er rijden hier al een paar die zo ver zijn :mrgreen:

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door Eric27 »

Ik heb er ook nog wel een liggen maar de turbo van een rover is behoorlijk bullet proof. Is het niet de intercooler of de injectoren ?

Eric.
Henk R75
MG-R Regular
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 22, 2017 5:57 pm
Woonplaats: Oldenzaal

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door Henk R75 »

Heren bedankt voor jullie reacties. Ik ga eerst eens aan de slag met de toch wel vettige slang naar de EGR en de 2 rubberringen op de intercooler.
.... historie;

...tm 2012 een Saab 9-5 SE 2.0t- LPG,
Mercedes A-klasse CDI 170,
Saab 9-5 2.3,
Rover 75 CDTi club, automaat....
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Re: Turbo Rover 75 CDTi

Bericht door pantah »

Eric27 schreef: di sep 17, 2019 12:38 pm de turbo van een rover is behoorlijk bullet proof.

Eric.
En dat is nog een understatement, de mijne heeft het tot aan de 390 000 volgehouden. Gelukkig toen op tijd in de gaten gehad toen ik ook merkte dat mijn achterliggers (viel vooral op in het donker) leken te verdwijnen in een zwarte mist bij mijn accelereren.
Plaats reactie