oplopende temperatuur 75 2.5 V6

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Een zinnige opmerking Fred, een opmerking waar ik niet eerder aan dacht. Hij roept bij mij nu herinneringen op uit 2005, midden in Parijs gaf een stijgende temperatuurmeter enige paniek in deze chaotische wereldstad. Na een telefoontje naar Lievaart garage “gewoon” door kunnen rijden met een, je raadt het al, een kapotte temp sensor...

Kortom, een goeie tip, zeker naar Anton de Vilder toe!
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Dank weer voor jullie spontane reacties.
Heb gisteren met koude motor naar het koelstof niveau gekeken en gezien dat ze iets verloren had.
Nu net de auto naar de garage gebracht en bij hun aangegeven dat het best eens de temperatuur sensor zou kunnen zijn.
Gaan dat morgen nu eerst controleren.
We wachten even hun conclusie af.
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Zou zeggen, hou het peil haarscherp in de gaten. Als het hier bij blijft kun je in ieder een lekkage van je lijstje schrappen. Naar je volgende actie ben ik reuze benieuwd...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

A class of its own schreef: za apr 27, 2019 7:56 am Beste Anton, Frank en alle andere Enthousiasten,

Wat één enkele, edoch zinnige opmerking, al dan niet kan los maken...

Blij ben ik als KV6 rijder met deze complexe methode en uitleg t.b.v. het enige juiste bijvullen ter voorkoming van hoofd c.q. "kopzorgen". Wat ik in een gerelateerd geval als het mijne afvraag, waarom slaat tijdens het rijden met zowel lage als hogere buitentemperaturen de koelventilator redelijk snel aan? Hierbij geeft de temperatuur meter gewoon normale "midden" waarde aan met een KV6 motor die 45.000 km heeft gelopen. Herkennen jullie dit als een normaal patroon..? Zo niet zouden de volgende mogelijkheden dan misschien van toepassing kunnen zijn?

- een overgevoelige temperatuurvoeler met een te lage weerstand..?
- de "bekende" misschien wel aanwezige luchtbel..?
- te weinig koelvloeistof in het moeilijk bij te vullen systeem..?

Of is er misschien wel niets aan de hand en maak ik mij onterecht zorg. Kortom, niet geschoten is altijd mis...

Nieuwsgierig naar jullie reactie(s)! :roll:
Zoals beloofd even een update:
Vanochtend bij m’n Rover garage (Lievaart) geweest om m’n 75 V6 in z’n geheel uit te laten lezen. Geen enkele foutmelding te vinden, plezierig om te horen natuurlijk. Aan de andere kant jammer want het geeft vooralsnog geen uitsluitsel waarom, naar mijn idee althans, de fan eerder als te doen gebruikelijk aanslaat...

Van lucht e/o luchtbel is geen sprake, getest met zelfs het expansietankje omhoog...

De enige plausibele reden zou kunnen zijn dat mijn bevinding berust op een moment kort nadat ik de airco heb uitgeschakeld, de airco genereerd immers in het motor compartiment veel hitte...

Enfin, wat rest is naar mijn idee een goed gevoel. Meten is immers weten...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door rofan »

ach ja misschien hoort het wel dat de fan vaak aanslaat bij de Rover 75 :think: .
gr.
Fred
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Bij mij slaat ze regelmatig aan. Zeker als ik stilsta. Maar tot nu toe daar geen enkel probleem mee gehad.

Vanmiddag de 75 weer opgehaald. Alles getest wat te testen viel. Bij koude motor slaat ze direct aan en loopt meteen fantastisch. Dus koppakking goed. Nergens een indicatie dat de waterpomp niet goed zou functioneren. Ze gaan ervan uit dat de temperatuur sensor goed is, want hoe kan ze anders goed functioneren gedurende 400 km?

Het enige wat opvalt is dat bij lang stationair draaien de ene waterslang veel warmer wordt dan de andere.

Ik gaf aan dat ik weinig koelwater was kwijtgeraakt, maar dat klopte niet. Er was ca. 4.5 ltr weg. Nergens te vinden. Niet onder en ook niet in de auto (motorcompartiment). Het blijft dus een raadsel waar ze dat laat.

Nu weer op de gebruikelijke wijze opgevuld en morgen gaan we weer een stuk rijden om te kijken hoe ze het houdt.

Ik laat het uiteraard weten.
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Ik las ergens op dit forum over TOAF software. Zoe het een idee zijn om dit te installeren?
Wie weet kunnen we dit probleem hiermee opsporen.
Iemand ervaring hiermee?
Zie jullie reactie met grote interesse tegemoet.
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Vanmiddag een stukje gereden. Na 5 km was het weer mis. Snel naar huis en daar zag ik dat ze koelvloeistof aan de onderkant eruit gooit.
Kunnen we gerichter verder zoeken.
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door rofan »

Onder de radiateur ik dacht in het midden daar zit een dikke korte slang, deze kan gaan lekken op den duur, ik heb hem ingekort en rijd alweer een tijdje zonder lekkage.
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Dank je Rofan. Morgen wordt ze bij mij weggesleept en kunnen we verder kijken. Heb de garage gewezen op jouw suggestie en gaan die eerst bekijken. Ik denk dan: als die slag lek is kan er eerst een scheurtje ingezeten hebben waardoor lucht aangezogen kon worden. Een beetje meer druk en hij springt. Garage denkt nog steeds aan koppakking maar deze V6 loopt als een zonnetje bij een koude start. Dus dat lijkt me nog steeds sterk.
Zodra ik meer weet, meldt ik me weer.
Gebruikersavatar
A class of its own
MG-R Addict
Berichten: 359
Lid geworden op: do okt 25, 2018 2:05 pm
Woonplaats: Zuid-Beijerland - ZH

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door A class of its own »

Weer een stapje verder Anton. In het kader van een stapje verder.., heb je ook al eens gedacht aan de pakkingen van het inlaatspruitstuk? Bij een eventuele lekkage op deze plaats kan de koelvloeistof op het blok terecht komen en verdampen zonder dat je dit direct zou merken misschien.

‘t Is maar een idee...
Mvg - Raymond van Donk - One of Britain’s Fine Cars.

2003/01 Rover 75 1.8 MK I - Business Edition - Midnight Blue (owned from 01/2003 to 10/2018)
2005/02 Rover 75 2.5 V6 MK II - Connoisseur SE - Midnight Blue JQW (assembled 04/2004 owned since 10/2018)
2010/10 Morgan 4/4 Sport - “Spirit of Malvern” - Sports Grey (owned since 04/2016)
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Daar hebben we enige tijd geleden naar gekeken omdat we ervan uitgingen dat wellicht de termostaat niet goed zou werken of het termostaathuis defect zou zijn. Dan krijg je ook de koelvloeistof op die plaats. Afgelopen vrijdag heb ik dat ook meteen gecontroleerd en alles was gortdroog. Ik had te weinig gereden opdat het zou kunnen verdampen. Maar goed om dat ook te controleren als de dikke slag in orde zou zijn.
Dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door MARTIN »

Afbeelding



:mrgreen: dit ding is normaal van ijzer.
en rot als de hel.
vandaar dat er rvs exemplaren te koop zijn.
bij de oudere rovers zijn het dikkere exemplaren die net achter de bumper zitten gemonteerd.



https://rimmerbros.com/Item--i-PFV000090SS




overigens heeft de V6 geen koelwater door de inlaat lopen zoals bij de 4 cillinder.
dus daar kan je niks verliezen, wel op een doorgerot pijpwerk zoals hierboven.
deze gaat als een nevel onder de auto door , en daar zie je bijna niks van terug.
ook kan de V6 via overloop expansievat alles kwijt spelen door te veel druk in koelwater systeem.



tip om dit te controleren

laat motor ff afkoelen
draai dop van expansievat af
en start motor.
normaal mag het niet overlopen bij draaiende motor.
doet dit het wel? dan is er een probleem ergens.
pomp stuk/thermostaat gaat niet open/uitlaatgas in koelwater{inderdaad hgf}/blokkade in slang/pijpwerk
Afbeelding
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Heel zinnige aanvulling Marvon. Dank daarvoor. Ga straks bij de garage kijken of dit inderdaad het probleem kan zijn.
Die test hadden we reeds gedaan maar er liep toen geen water over. Maar die pijp achter de bumper kan weleens voor het probleem zorgen.
Eerst even de rubberslang aan de onderkant controleren en dan die pijp.
Met dank. Ik hou jullie op de hoogte.
rofan
MG-R Addict
Berichten: 265
Lid geworden op: do jan 18, 2018 9:20 pm
Woonplaats: Almere

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door rofan »

Bij mij verlies ik sinds kort wederom koelwater, bij toeval kwam ik er achter dat het ontluchting schroefje hele kleine hoeveelheden koelwater lekte, de garage had hem kapot gedraaid. Je ziet geen water liggen omdat het snel verdampt en het geeft geen rook wolkjes af. Heb je hier al is naar gekeken?
Groetjes, Fred.
Anton de Vilder
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: do sep 06, 2018 3:34 pm
Woonplaats: 071-5170257

Re: oplopende temperatuur 75 2.5 V6

Bericht door Anton de Vilder »

Dank je Fred.
De Rover is eindelijk, na lang aandringen, zaterdag door mijn garage weggesleept.
We gaan er dus nu onder kijken. Zal hier dus meteen opletten. Dank
Plaats reactie