Centrale vergrendeling --> update 75 gaat weg, ZT-T gekocht

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Centrale vergrendeling --> update 75 gaat weg, ZT-T gekocht

Bericht door Arthur623 »

Hoi.

Ik heb mijn 75 gekocht met slechts 1 sleutel met lege behuizing. Intern zat dus alleen de immobiliser chip, maar alles voor de remote voor de CV ontbrak.

Nu heb ik een nieuwe sleutel gekocht en deze via TOAF toegevoegd aan de BCU. De nieuwe sleutel zit in slot 3 en heeft de status 'valid'.

Na toevoegen van de sleutel kreeg ik de melding dat ik de key fob moest syncen met de auto. Bij mijn weten doe je dat door een aantal keer snel achter elkaar op openen/sluiten te klikken.

Er gebeurt echter niets.

De centrale vergrendeling knop in de middenconsole werkt wel. De zekering voor de CV is (logisch) ook goed.

Waar moet ik zoeken naar dit probleem?

Misschien nog relevant om op te merken; de vergrendeling werkt ook niet via het portierslot aan de bestuurderszijde. Sterker nog, ik kan de deur niet eens 'handmatig op slot draaien met een sleutel.

Kortom: ik kan mijn auto niet van buitenaf afsluiten. Zowel niet via remote CV als via portierslot bestuurderszijde. Los van het feit dat ik mijn auto niet onafgesloten wil achterlaten op de openbare weg heb ik ook het idee dat veel electrische systemen niet goed worden uitgezet en dus de accu langzaam leegtrekken.

Hoor graag van jullie!
Laatst gewijzigd door Arthur623 op zo nov 12, 2017 5:52 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door zwelgje »

Misschien al aan gedacht maar vraag het toch even. De immobiliser chip is een heel klein ding dan in de behuizing zit (is niet het printplaatje!), de tweede sleutel heeft die dat ook?
Indien niet, zal het niet werken, want dit is nodig voor de code en ontgrendelen en misschien ook niet vergrendelen, dacht dat laatste niet maar het niet zeker.
Als je maar één kleine chip hebt, kun je die in de buurt van het contactslot vastmaken (de antenne-ring zit om het contactslot achter de slot bekleding aan het stuur) en dan zouden goed geslepen sleutels en ontgrendeling kunnen werken op alle sleutels.

Deur niet open krijgen met de sleutel, dan is die niet juist geslepen lijkt me. Origineel kreeg je er een plastic sleutel en daar kun je de deur mee open krijgen.... Werkt de originele wel? Mechanisch deel van het slot kan ook kapot zijn en dat merk je niet als met altijd met de afstandsbediening de deur opent.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

Hoi Rob

de immobiliser/grijze chip staat bij mijn weten vollledig los van de cv. die chip is enkel en alleen voor starten en heeft dus alleen een functie wanneer de sleutel in het contact zit.

sleutel is wel juist geslepen, want ik kan er de auto mee starten en hij past verder perfect in portierslot, kan sleutel ook draaien.
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door zwelgje »

Ok, dan had ik een paar dingen verkeerd begrepen.
Kunnen starten is al een goed teken, en je moet met de sleutel ook de deur open kunnen maken en sluiten.
Dan is er misschien iets mis met het slot en/of mechanische bediening ervan. In dat geval kan het dat het slot via cv alleen open gaat of alleen dicht of beide niet meer doet. Niet te repareren bij mijn weten en een typisch Rover euvel helaas. Heb al wat van die deursloten vervangen en alles was weer ok.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
piet
MG-R Fanatic
Berichten: 163
Lid geworden op: za mei 21, 2016 10:28 pm
Woonplaats: Amsterdam

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door piet »

Klopt ik heb ook bij mijn vorige Rover al mijn sloten moeten vervangen om beurten
maart ik kreeg ten alle tijden wel mijn deur open, misschien een palletje in het slot afgebroken.....
suc7 er mee.
gr.
piet
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

Ik krijg mijn deur ook ten alle tijden open, want hij gaat dus niet op slot :)

Feit is dat de CV wel werkt met de knop op de middenconsole. De sloten doen het dus nog wel wanneer ze op die manier van binnenuit de auto worden aangestuurd.

Maar via de remote van de sleutel + met de sleutel in het portierslot werkt het dus niet.

Marek, de man achter TOAF, heeft me gevraagd een backup van mijn BCU te mailen; mogelijk kan hij daar iets uit afleiden.
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

heb nog wat zitten googlen...

denk dat de centrale vergrendelingsunit/slot in de bestuurdersdeur kapot is.

de slotunit in de bestuurdersdeur stuurt kennelijk de rest van de units in de overige deuren aan.

klopt deze denkrichting, gezien alle symptonen?
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

kan iemand nog aangeven of ik de goede kant op denk?
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

oke, grote stap verder gekomen!

met toaf toch gelukt nieuwe sleutels in te lezen; auto gaat nu open en dicht met afstandsbediening.

alleen openen met sleutel in slot werkt nog niet, en dat is toch wel cruciaal voor het geval ooit de accu leegraakt.

deurpaneel verwijderd en ik zie een stangetje bewegen dat richting slotunit gaat als ik de sleutel omdraai in het slot. maar er gebeurt niks.

denk dat ik de unit dus toch moet vervangen? of kan er wellicht ook iets worden gerepareerd?
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: Vervangen is het beste.
Afbeelding
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door zwelgje »

Goed dat het met de afstandsbediening nu werkt. Dan is het slot in orde.

Er zit een beruchte witte clip aan een stangetje, kan hetzelfde stangetje zijn of niet...., lastig zonder de auto in kwestie te zien.
Als die plastic clip niet dicht zit, of niet op de goede afstand dan werkt het mechanisme niet met de sleutel.

Bij niet bewegen zou ik denken dat die clip niet dicht is. Dit is lastig te zien in de deur en lastig dicht te klikken (spreek uit ervaring).
Waarschijnlijk dat het slot ooit vervangen is (pluspunt!) en ze het niet volledig mechanisch goed gemonteerd hebben.
Normaal controleer alles met de deur open, want dicht en niet meer open krijgen, zeker met bekleding etc er op. Dan is het nodig het een en ander kapot te moeten maken om het weer open te krijgen.
Dus na controle pas de bekleding erop en ik controleer dan nog eens met de deur open, voordat de deur de eerste keer dicht gaat.

Op de Engelse 75 sites is normaal informatie te vinden met foto's, maar de laatste tijd zijn die foto's niet meer beschikbaar.
Toch eens googlen misschien en hopelijk foto's vinden die verder kunnen helpen.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling

Bericht door Arthur623 »

thanks voor de tips!

auto gaat morgen naar Lievaart in Rozenburg; o.a. voor cryise control reparatie wat me zelf niet lukt. laat ik ze dat meteen meepakken.
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling --> update, 75 gaat weg

Bericht door Arthur623 »

Update; auto had toch veel meer mankementen dan ik had gedacht. Daarom besloten een fantastische MG ZT-T die hij in de showroom had staan te kopen.
Geinig detail; deze auto heeft ooit in Autoweek gestaan: https://www.autoweek.nl/klokjerond/144/mg-zt-t-135-cdti" onclick="window.open(this.href);return false;

De 75 kon/kan ik 'inruilen' maar eigenlijk kreeg ik er weinig tot niets voor en zou hij vanaf Lievaart rechtstreeks naar de sloop gaan..... En dat is toch wel erg zonde voor een zeldzame 75 Tourer zonder roest met net lederen interieur en stuur, uitstekend bmw motorblok dat maar 205.000 heeft gelopen en prima versnellingsbak. En inmiddels ook twee werkende sleutels :)

Daarom de auto ook maar even op marktplaats gezet, kijken of ik er iemand blij mee kan maken en zo ook een klein beetje van de €1300 die ik in de 75 heb zitten terug kan verdienen.

Link marktplaats: https://link.marktplaats.nl/m1224266644" onclick="window.open(this.href);return false;
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Centrale vergrendeling --> update 75 gaat weg, ZT-T geko

Bericht door zwelgje »

Veel plezier met de nieuwe aankoop. Ziet er goed uit bij klokje rond!

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
arthurMG
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: di jul 14, 2015 9:45 pm
Woonplaats: Numansdorp

Re: Centrale vergrendeling --> update 75 gaat weg, ZT-T geko

Bericht door arthurMG »

gefeliciteerd dan zou ik zeggen.

Ik neem aan dat je de winterwielen ook niet meer wenst die je bij mij gereserveerd had.
Ik denk dat toen je zoekende was je beter gelijk mijn ZT-T had kunnen kopen,
Was je i.i.g. veel minder geld kwijt geweest in totaal en daar zaten ook winterbanden bij,
R75 2.5 V6 Sterling my'00 White Gold

MG ZT-T CDTI my '03 X-power grey (sold)

MGF 1,8 VVC my"96. BRG. (sold)
Arthur623
MG-R Regular
Berichten: 35
Lid geworden op: ma mar 07, 2016 9:34 pm
Woonplaats: Capelle a/d IJssel

Re: Centrale vergrendeling --> update 75 gaat weg, ZT-T geko

Bericht door Arthur623 »

hi Arthur, ik heb je vrouw/vriendin gemaild over de banden. nav haar mail met de foto's. Die wil ik nog steeds overnemen als dat kan, zouden gewoon moeten passen op deze zt diesel dacht ik?

en ja...achteraf gezien had ik beter in 1x voor een top exemplaar zoals die van jou kunnen gaan. Maar goed, soms zit het mee soms zit het tegen met auto's. nu moet ik op de blaren zitten omdat ik eigenwijs was. Hoop dat de jouwe wel bij een liefhebber terecht is gekomen?
MG ZT-T CDTi digitune 160pk handgeschakeld.
vroeger: 111, 114gti, 214 cabrio, 623, 75 diesel, 820 auto.
Plaats reactie