Resonantie tussen 2500-3000 RPM

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rapido
MG-R Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di feb 09, 2016 3:32 pm
Woonplaats: Emmen

Resonantie tussen 2500-3000 RPM

Bericht door Rapido »

Sinds een 5000km zit er een vervelende resonantie in mijn auto. Snelheid onafhankelijk en zelfs te horen tijdens het stilstaand toerental opvoeren.

Bij 2500 rpm begint het getril van de complete auto en bij 3000 rpm is alles weer rustig. Dit resulteert dat snelheden tussen de 100-140 km op de teller met de aandrijflijn exact overeen komen met respectievelijk 2500-3000 rpm van de motor. En ook het optrekken schakelt ze normaal gesproken bij 3000 rpm waarna ze terugvalt rond de 2500 rpm, precies het problemen gebied.

Het gaat om een Rover 75 met 1.8 K-series blok gekoppeld aan een Jatco automatische versnellingsbak.

Ik heb de hydromount al vervangen voor een nieuwe(al kon ik niets heks vinden aan de oude) en alle andere motorrubbers visueel gecontroleerd.
Ook uitlaat lijkt nergens tegenaan te komen.

Waar o waar kan dit zeer vervelende probleem vandaan komen?
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Resonantie tussen 2500-3000 RPM

Bericht door bam »

Als het is wat ik denk dat het is dan zul je er mee moeten leven.
Vele Rovers en MG's hebben een vibratie vanuit de aandrijflijn door de hele auto heen in bepaalde toeren gebieden.
Je kunt alles vervangen aan rubbers maar dit zal niet helpen.

Trillende panelen en dakplaten etc etc kun je oplossen maar een vibratie die door de gehele auto gaat daar zul je mee moeten leven.
In Engeland zijn er die wanhopig alles vervangen zoals verstuivers, vliegwielen, koppelingen rubbers etc. etc.
Maar de vibratie blijft.

Maar we hebben het dan niet over rammels maar gewoon een ordinaire trilling voelbaar door de hele auto.

Bij mijn diesel zijn toevallig de verstuivers vervangen en is de brandstofpomp gerepareerd en ik moet zeggen ik merk verschil. (ja ook ik heb hem) Maar het is gewoon de frequentie van de aandrijflijn en de carrosserie van de auto die gelijk is bij een bepaald toerental/gebied en daar kun je weinig mee.

Wat wel eens wil helpen is het vervangen van de olie uit de automatenbak want als daar te weinig of teveel inzit kan dat iets doen met de frequentie maar dit is kostbaar en als je er nog niet aan toe bent qua km's zou ik dit laten want het is niet gezegd dat het dan over is.

Merk je verschil als je de originele wielen weer terug plaatst?

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Rapido
MG-R Newbie
Berichten: 22
Lid geworden op: di feb 09, 2016 3:32 pm
Woonplaats: Emmen

Re: Resonantie tussen 2500-3000 RPM

Bericht door Rapido »

Automaten olie kan het misschien zijn, is al wel op leeftijd. Nu staat er 150k op de teller.

Alleen is het in mijn ogen vreemd dat dit ook met de automaat in P of N het zelfde gedrag vertoond.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Resonantie tussen 2500-3000 RPM

Bericht door bam »

Dan kan het van alles zijn bougies, bobines, katalysator of een onbalans in de koppel omvormer van de bak.
Is het heftiger als je versneld / optrekt?

Moeilijk hoor dit.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Re: Resonantie tussen 2500-3000 RPM

Bericht door zwelgje »

Rechter rubberen motorsteun is berucht, soms zie er vloeistof uit lekken dan zijn ze goed gaar. Heb er al twee vervangen en de Rover-rust is dan terug.
Ook de steun onder aan de motor, bij alle drie vervangen.
Dat is waar ik zou beginnen met kijken, zeker als het een diesel is.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Plaats reactie