de luchtmassameter blues

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
jekvb
MG-R Addict

de luchtmassameter blues

Bericht door jekvb »

Na het starten van mijn 75 diesel merkte ik vanmorgen iets vreemds: hoe ik het gas ook intrapte, hij kwam niet voorbij de 1500 toeren.
Ergens zorgde "iets" ervoor dat -ie werd gesmoord.
Na alle mogelijke dingen nalopen kwam ik erachter dat de luchtmassmeter de boosdoener was: toen ik daar de stekker uit het contactje trok, gaf -ie weer vermogen zoals het hoort.
Nou kan de luchtmassameter zelf kapot zijn, of een sensor, of een component dat met de luchtmassameter samenhangt.
Maar dat kan ik verder niet meten omdat ik daarvoor de spullen niet heb.

Daarom maar even een afspraak gemaakt met de garage om de boel door te meten, maar ik kan daar pas a.s. woensdag terecht.

Vragen:
- Kan ik gewoon rijden in de tussentijd, of loop ik de kans dat -ie na een aantal kms weer in een noodmodus terechtkomt?
- Als je bovenstaande leest, wat kan er aan de hand zijn?
Rover SeventyFive 1.8
jekvb
MG-R Addict

Re: de luchtmassameter blues

Bericht door jekvb »

Intussen al iets verder.
Moet het een Bosch of een Pierburgh worden (ik las die discussie een paar jaar geleden, maar ben 't even kwijt)?

De vraag blijft staan of ik nog kan rijden met uitgeschakelde luchtmassameter.
Rover SeventyFive 1.8
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Je kunt gewoon doorrijden, in de UK doen ze niet anders.
Ik weet niet of er al een pierburg is voor de 75? Ik ken wel de combinatie mafam pierburg.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
zwelgje
MG-R Addict

Bericht door zwelgje »

Alleen de Bosch als je niet een extra electronisch boxje (meestal met extra koppel en enkele pks als toegift).
Bosch op al mijn 75s, behalve ééntje: pierburg met correctie (boxje). Origineel een 116pk, maar loopt als een 131pk met meer koppel!
Zal toch als volgende stap een Bosch met 160pk worden (nu al vlot, maar dan zoals moderne bmws er van door kunnen gaan).

En stekker los geeft geen problemen, zelfs toen Rover nog bestond als advies van de garage gehad voor mijn leasebak.
En nadat de nieuwe (toen meer dan 250 Euro) er binnen een week niet lekker werkte, stekker eraf en nog 2jaar zo gereden.
Andere en moderne auto's kunnen daar niet tegen, de Rover 75 diesel wel.

Alleen lastig dat die dure Bosch binnen een 30.000km steeds minder worden. Terwijl het een onderdeel kan zijn dat net zo lang als de Rover mee zou kunnen/moeten gaan.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
jekvb
MG-R Addict

Bericht door jekvb »

Bas, Rob bedankt voor jullie commentaar.
Ik ga maar even een nieuwe Bosch bestellen.
Rover SeventyFive 1.8
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Nou kijk eerst eens rustig rond vooral op ebay.de en let op goedkoop is duurkoop.
Maar het kan snel veel schelen en je kunt rustig zo rond blijven rijden.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Plaats reactie