Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

414 416 418 420 45
Plaats reactie
brinkybunch
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 9:17 pm
Woonplaats:
Locatie: Almere

Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door brinkybunch »

Na een wat hectische tijd van omschakeling van werkgever en nog wat andere zaken, weer eens even de rust gevonden om in de avond weer een te interneppen.

Onze trouwe kilometervreter begon wat kuren te vertonen met starten. Normaal start de auto binnen 3-5 omwentelingen
Een 2 maand geleden een keer eenmalig gewoon niet aanslaan. 2x ruim 10 seconden gestart en ja hoor uiteindelijk, lopen.
(De startmotor draait prima zijn rondjes, maar aanslaan, ho maar.)
2 weken lang geen probleem, en toen weer exact hetzelfde probleem.
Daarna 1x per week, met koude motor.

Auto bij ons vaste adres gezet om e.a uit te lezen. Wat denk je? Met geen mogelijkheid meer aanslaan.
Auto op de brug, kwam er een nokkenas sensor vanaf, waar de draden van blootlagen. Dus ja hoor, oorzaak gevonden. (denk je)
Nieuwe sensor erop (volgens de reparateur een Volvo onderdeel ???) en ja hoor starten en lopen.

Tot zover het leuke deel.

Auto blijft onverwacht slecht starten, soms koud, soms warm.
Zonder vooraankondiging, moet de startmotor soms wel 10 seconden draaien (draai dan altijd de sleutel terug voor 2e poging).
Ook tijdens een snelweg rit, na een koffiepauze, soms als de auto 2-3 dagen heeft stilgestaan.
Maar soms ook is het na 6-8 omwentelingen (dus iets meer als voorheen), direct lopen.

Als de motor aanslaat, is het direct op alle cilinders. Al heb ik het gevoel dat bij een lange startcyclus (dus aanslaan na ongeveer 10 seconden starten) er een moment is dat e.a. even op toeren moet komen (lijkt op van links naar rechts worden alle cilinders meegenomen?).

Tijden het rijden geen enkel probleem.

Oja, en om de lol compleet te maken, geen uit leesbare storing in het geheugen o.i.d. (volgens de garage)
En 1 dag met regen gehad, en toen was het echt drama met starten.

Wie kan mij op de goede weg helpen?
V6 power is the best
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door arjen »

Signalen van nokkenas en krukassensor meten tijdens het starten. Brandstofdruk controle, eventueel controleren of injectoren en bobines aangestuurd worden (toerental hoog genoeg).
brinkybunch
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 9:17 pm
Woonplaats:
Locatie: Almere

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door brinkybunch »

arjen schreef:Signalen van nokkenas en krukassensor meten tijdens het starten. Brandstofdruk controle, eventueel controleren of injectoren en bobines aangestuurd worden (toerental hoog genoeg).
Hartelijk bedankt. Gaan we mee aan de slag.
V6 power is the best
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door JB45 »

brinkybunch schreef:En 1 dag met regen gehad, en toen was het echt drama met starten.
Kan het niet zo zijn dat er iets nat geworden is en nu aan het corroderen is gegaan?
Weet niet hoe het bij de Rovers is, maar bij BMW willen bij de oudere modellen die computers nogal eens nat worden. Dat zorgt vervolgens voor rare, niet uit te lezen problemen.

Als het vervolgens tijdens regen weer nat wordt is de ellende alleen maar groter.
mvg, John
brinkybunch
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 9:17 pm
Woonplaats:
Locatie: Almere

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door brinkybunch »

Na vandaag (4 x MG Rover Hairpins 16 inch, opgehaald bij Junkie), kan ik het probleem blijkbaar oproepen.

Koude start, na een week stilstaan, probleemloos, starten en lopen
Warme motor (130 km gereden), uitzetten en direct aan, probleemloos, starten en lopen
Warme motor, uitzetten en een 30 min. wachten (velgen inladen), niet aanslaan, 2 keer starten en uiteindelijk slaat de motor aan.
Ook na het wachten voor de ophaalbrug (5 min), niet aanslaan de eerste keer.

Opvallend (en dat is nieuw) de motor wil dus op een bepaald moment aanslaan en komt rommelig op gang. Viel zelfs 1x uit (toerental valt helemaal weg)

Ik geef tijdens het starten bewust geen gas (weet niet of dit positief of negatief werkt)
Startmotor draait als een dolle.

Tevens valt me op dat alle spanning naar de startmotor gaat. Op het dashboard en ook de radio gaan geheel uit tijdens het doorstarten. Nou zit er wel een wat oudere accu in.

Gevoelsmatig heb ik het gevoel dat er een sensor is welke niet voldoende spanning krijgt om te acteren. Zeker omdat echt alles uitgaat tijdens het starten.
Zit zelf te denken aan een verse accu, is dat heel gek gedacht?

Als de motor eenmaal loopt, spint deze ook als een poesje en geeft niet 1x een klap verkeerd
V6 power is the best
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door JB45 »

Hmmm, dat herken ik deels met mijn 3-serie.
Kan de nokkenas sensor zijn, maar ook bijv. lekkende injectoren.
Al weer eens uitgelezen?
mvg, John
brinkybunch
MG-R Newbie
Berichten: 29
Lid geworden op: zo mei 11, 2014 9:17 pm
Woonplaats:
Locatie: Almere

Re: Slecht aanslaan Rover V6 2 ltr automaat, hulp gevraagd

Bericht door brinkybunch »

Probleem opgelost.

Brandstofpomp vervangen samen met reiniging van tank en brandstofsysteem. Daar zat dus nogal (heel) veel drap in.
(wel leuke kostenpost net voor de vakantie :evil: )
V6 start en loopt weer als een zonnetje. Achteraf bleek de brandstof pomp (die hoorde je gieren bij het starten) niet helemaal meer in topconditie te zijn. Scheelt een beste klap geluid binnen nu met de nieuwe (die je dus niet hoort)

Tevens de 4x hairpins (grijs) gemonteerd met nieuwe banden. Oftewel rover staat nu op originele velgen.
Dat donkergrijs doet het erg goed onder de rode kleur van de auto.

Wel meteen 1 band aan gort gereden doordat we op de camping een lekke (nieuwe) band hadden en ik dat pas doorkreeg toen we van de camping afdraaiden en meteen in kleine file kwamen en ik niet direct kon stoppen. Velg onbeschadigd maar band aan puin van binnen. Bleek, achteraf, te lekken bij het ventiel. (maar ach, we hebben vakantie en ik laat me de kop even niet gek maken)
V6 power is the best
Plaats reactie