Lekkage dieselpomp

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Arthur

Lekkage dieselpomp

Bericht door Arthur »

Beste mensen, Ik heb sinds kort een Rover 45 2.0 idt sedan van 20-04-2000 04-fk-kh

3 weken geleden aangeschaft, met een nieuwe APK en nieuwe distributie set.

2 weken geleden zag ik bij toeval toen hij op een nat wegdek even met een draaiende motor stond een dieselplek onder de auto. Ik heb gelijk de thuisservice van de ANWB gebeld en de monteur van de ANWB dacht eerst dat er een aantal rotte retour slangetjes waren. Het blok was daar echter niet nat. Toen keek hij met een zaklantaarn tussen de dieselpomp en het blok naar beneden, en daar zagen we een minimaal spritsstraaltje diesel van onder uit de pomp schuin omhoog richting blok spritsen. Let wel, erg weinig, het plasje onder de auto is redelijk minimaal ieder keer bij stationair lopen. Hij heeft met een spiegel onder de pomp proberen te kijken of daar een leiding o.i.d. loopt, maar kon niets zien. Zijn advies was om z.s.m. een rover garage ernaar te laten kijken. Ik moest een dag naar mijn werk (100 km afstand) en heb dat wel gedaan. Om de een of andere reden had ik het gevoel (ik heb de auto pas dus ken het gedrag van de brandstof meter nog niet goed) dat ik de brandstof meter zienderogen terug zag lopen, en bij iedere stopplaats waar ik hem stationair liet lopen zag ik dat er diesel van de oliekoelslang onder de auto afdrupte en ik besloot om de volgende dag de auto naar de rover garage te brengen. Let wel dit is voor mij redelijk ingrijpend, ik woon namelijk in noord oost Groningen, en de enige rover garage die ik ken is in Drachten, 1 uur rijden bij mij vandaan. De auto is daar origineel aangeschaft en 12 jaar in onderhoud geweest.

Ik heb hem daar neergezet de volgende dag en zij zouden er naar kijken.

De volgende dag kreeg ik een telefoontje dat ze hem erg goed hadden schoongemaakt, en stationair hadden laten lopen, maar geen lekkage konden constateren. Ik heb gezegd dat ik het toch echt zelf gezien heb, en dat het verbruik ook aanzienlijk was toegenomen, en zij zouden er een stuk mee gaan rijden, en hem daarna stationair laten lopen binnen om het nogmaals te bekijken. Een paar uur later kreeg ik weer een telefoontje dat ze toch echt niets konden vinden, en dus ook niet wisten wat te doen nu.

Ik ben er dus maar weer savonds naar toe gereden met mijn vriendin, en heb hem opgehaald. Ook bij mij lekte hij niet meer. De volgende twee dagen heb ik hem goed in de gaten gehouden, en ja hoor, na een korte rit rook ik weer een diesellucht, en er droop weer diesel onder de auto uit. Ik was op dat moment bij een autospuiterij waar de auto van mijn vriendin van een stukje parkeergarage schade werd afgeholpen, en de spuiter belde zijn broer, die eerste monteur is, op om er even naar te komen kijken. Toen de motorcover eraf was leek er een soort rook, damp,mist uit de ruimte tussen de pomp en het blok te komen, maar we konden niet zien dat er daadwerkelijk een straaltje ergens zichtbaar was. Het lijkt van onder de pomp weg te komen. er vormde zich weer een plas diesel onder de auto. Hij zou eens informeren wat een pomp koste, en wat het zou kunnen zijn, hij dacht aan een pakking tussen de pomp en het achterste deel van de pomp. Later belde hij op omdat hij had begrepen dat dat bijna nooit voorkwam en wilde eens kijken of hij op de brug van onder de wagen iets kon zien. Ook deze garage was een stukje weg, en toen ik aankwam en hij op de brug stond, je raad het al, geen lekkage meer. Alles drooggemaakt, ( de sensor achter bij de drukleidingen leek erg nat o.a.) maar wat we ook probeerden, hij lekte niet meer. Ik weer naar huis, s avonds een kort ritje naar het station om mijn bonusdochter op te halen, en jawel, lekkage, flink zelfs, en het welbekende plasje.

De volgende ochtend (gisteren) sochtends gestart, gekeken, en ja, nog steeds de lekkage en de mist,rook achtige damp, ik dus weer naar hem toe, zoals de afspraak was, maar daar aangekomen was de mist goeddeels weg, en hij moest weg, dus we hebben maar niet verder gekeken. Thuis gekomen heb ik een strook papier tussen de pomp en het blok gehouden, en daar komt inderdaad in notime een streep diesel op te staan. Het lijkt erop dat hij inderdaan ergens halfweg links vanonder de pomp vandaan komt. Zeg maar ter hoogte van links van de (ECU?) behuizing recht naar beneden, waar inderdaad ook de overgang zit van het voorste en achterste deel van de pomp.

Nu mijn vragen.

Welke pomp zit er in mijn rover ? Ik vindt zowel Bosch VP44 als VP30 op het net, maar hij lijkt (mede door de duidelijk zichtbarerond voor en vierkant achterdeel (waar de drukleidingen op zitten) meer op de VP30 ?

Heeft er iemand enig idee ?

Zitten er op die pomp aan de onderkant leidingen of iets anders dat lek zou kunnen zijn en te herstellen is ?

een pomprevisie plus in en uitbouw kosten zit rond de 1000 euro, dat heeft de auto gekost, dus dat is wel weer zo'n keerpunt waarop je moet gaan denken, maar ik vind hem wel erg mooi, en hij rijdt heerlijk.

Zijn er goedkopere oplossingen ?

Andere tips ?


Hartelijk dank alvast voor jullie moeite

Arthur
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Lekkage dieselpomp

Bericht door bam »

Bel Arjen van Diagnose Service Noord. (zie de banner onderaan de pagina)
Dan weet je zeker dat je goed geholpen wordt.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9049
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Lekkage dieselpomp

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: maak foto's op het moment hij wel lekt.
Dan heb je ook wat om te laten zien als hij op dat moment niet lekt.
Dan kan je er ook mee naar hofstee,want zij moeten dit voor je oplossen vind ik.
Afbeelding
Arthur

Re: Lekkage dieselpomp

Bericht door Arthur »

Na lang aarzelen toch maar besloten om een pomprevisie uit te laten voeren.

Deze wordt op dit moment door Ecu-tronic in Groningen gedaan. gereviseerde pomp plus in en uitbouw en een jaar garantie voor 840 euro inclusief, dit staat in schril contrast tot wat het BOSCH servicepunt in Assen durft te vragen.... 1500 euro exclusief.
Gebruikersavatar
Johnny_D
MG-R Freak
Berichten: 5202
Lid geworden op: za jun 23, 2007 12:17 pm
Woonplaats: Alblasserdam

Re: Lekkage dieselpomp

Bericht door Johnny_D »

Zijn inderdaad een heel stuk goedkoper.
Nieuwe pomp kost overigens €1200
Austin metro Spyder GT
Rover 45IDT Club


Afbeelding
rover coupe register nl
Plaats reactie