Elektronische perikelen

75 en 75 Tourer
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Hallo liefhebbers,

Op voorhand excuus voor dit absurd lange bericht. Ik heb geprobeerd het kort te houden, maar dit is duidelijk niet gelukt.. :roll:

Zo'n 10 jaar geleden afscheid genomen van mijn 620d en in de tussentijd wat van verschillende merken geproefd, maar vorige week heb ik een oude (2000), goed ingereden (bijna 3 ton op de teller ;-), maar echt schitterende en zondermeer goed rijdende 75 2.5 aangeschaft :bangin: Zo goed als puntgaaf aan de binnen- en buitenzijde, maar wel met de nodige elektronische perikelen; het befaamde airbag-lampje, een niet-werkende afstandsbediening, een kofferdeksel die zich niet vanuit de binnenzijde laat openen en een niet afsluitbare tankdeksel. Misschien wil iemand mij op het juiste spoor zetten?

Airbaglampje; het verhaal van de bekabeling onder de stoel is me bekend en ik heb - voor zover ik er nu bij kan - het één en ander goed aangedrukt. Ik ben van plan de stoel er nog uit te halen om de bekabeling wat beter te bekijken en eventueel aan elkaar te solderen. Gisteren is de auto uitgelezen en de monteur vertelde me dat er een communicatie-storing is met de crash-sensor linksvoor en hij vertelde daarbij dat die sensor bij de koplamp linksvoor zou moeten zitten. Kan dit? Of is de bekabeling onder de stoel nog steeds de grootste verdachte?

Afstandsbediening; ik heb twee sleutels bij de auto gekregen en alles ontgrendeld keurig als ik de sleutel zelf gebruik. Bij het afsluiten met de sleutel gaat de boel ook weer keurig op slot en knipperen de knipperlichten drie maal en knippert het lampje tussen de tellers. De deuren vergrendelen en ontgrendelen ook prima als ik op de vergrendelknop in de auto druk. Als ik op de knopjes van de ab druk, dan gaat het ledje op de sleutel gewoon branden, maar bij de auto gebeurt er helemaal niks; niet ontgrendelen of vergrendelen. Hoe kom ik er achter wat er mis is? Hoe kan ik bijvoorbeeld de ontvangstunit in het middenconsole op werking testen? De aansluiting daarvan heb ik inmiddels al een keer losgehaald en opnieuw aangedrukt. En als daarin al het probleem ligt, is het botweg vervangen van die module voldoende om het geheel weer te laten werken?

Ontgrendelknop kofferdeksel; met de sleutel laat de kofferdeksel zich prima openen, maar het drukken op de knop heeft geen enkel effect; ook geen klik of zo. Geprobeerd met stilstaande auto, met contactslot actief (alle standen), zonder sleutel in contactslot, met en zonder draaiende motor; noppes. Ik heb de schakelaar er nog niet uitgehaald om door te meten, maar wat kan het euvel zijn? Ik kan bedenken dat het defect met de afstandsbediening ook effect heeft op die schakelaar, maar kan dat en is dat waarschijnlijk?

Tankdeksel; ik heb geen idee op welke wijze dat dekseltje normaal gesproken vergrendeld wordt (magnetisch misschien?), maar dat dekseltje is bij mijn auto gewoon open te duwen. Ik heb begrepen dat het vergrendeld zou moeten worden zodra je de auto afsluit. Klopt dit?

Tot slot; de distributieriem aan vervanging toe is. Wonende in Den Haag; welke tip kan gegeven worden als ik dit in de buurt en prijstechnisch interessant wil laten doen? Al dan niet inclusief spanrollen en waterpomp.

Ik weet het, een hoop vragen, maar ik heb het forum (en wat Engelse fora) al van boven tot onder doorgelezen en helaas geen passende antwoorden kunnen vinden.

O ja, nog een vraag schiet me te binnen; de bestuurdersstoel is wat doorgezakt (niet zo vreemd met die kilometers). Iemand een adresje waar ik in ieder geval de zitting opnieuw kan laten vullen? Het gaat om een lederen zitting met stoelverwarming (en elektrisch bediend als dat relevant is).

Alvast enorm bedankt!
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Elektronische perikelen

Bericht door bam »

Erik schreef:Hallo liefhebbers,

Op voorhand excuus voor dit absurd lange bericht. Ik heb geprobeerd het kort te houden, maar dit is duidelijk niet gelukt.. :roll:

Zo'n 10 jaar geleden afscheid genomen van mijn 620d en in de tussentijd wat van verschillende merken geproefd, maar vorige week heb ik een oude (2000), goed ingereden (bijna 3 ton op de teller ;-), maar echt schitterende en zondermeer goed rijdende 75 2.5 aangeschaft :bangin: Zo goed als puntgaaf aan de binnen- en buitenzijde, maar wel met de nodige elektronische perikelen; het befaamde airbag-lampje, een niet-werkende afstandsbediening, een kofferdeksel die zich niet vanuit de binnenzijde laat openen en een niet afsluitbare tankdeksel. Misschien wil iemand mij op het juiste spoor zetten?

Airbaglampje; het verhaal van de bekabeling onder de stoel is me bekend en ik heb - voor zover ik er nu bij kan - het één en ander goed aangedrukt. Ik ben van plan de stoel er nog uit te halen om de bekabeling wat beter te bekijken en eventueel aan elkaar te solderen. Gisteren is de auto uitgelezen en de monteur vertelde me dat er een communicatie-storing is met de crash-sensor linksvoor en hij vertelde daarbij dat die sensor bij de koplamp linksvoor zou moeten zitten. Kan dit? Of is de bekabeling onder de stoel nog steeds de grootste verdachte?

Ik gok nog steeds op de stekkers onder de stoel

Afstandsbediening; ik heb twee sleutels bij de auto gekregen en alles ontgrendeld keurig als ik de sleutel zelf gebruik. Bij het afsluiten met de sleutel gaat de boel ook weer keurig op slot en knipperen de knipperlichten drie maal en knippert het lampje tussen de tellers. De deuren vergrendelen en ontgrendelen ook prima als ik op de vergrendelknop in de auto druk. Als ik op de knopjes van de ab druk, dan gaat het ledje op de sleutel gewoon branden, maar bij de auto gebeurt er helemaal niks; niet ontgrendelen of vergrendelen. Hoe kom ik er achter wat er mis is? Hoe kan ik bijvoorbeeld de ontvangstunit in het middenconsole op werking testen? De aansluiting daarvan heb ik inmiddels al een keer losgehaald en opnieuw aangedrukt. En als daarin al het probleem ligt, is het botweg vervangen van die module voldoende om het geheel weer te laten werken?

?? Mischien dat Arjen dit weet.

Ontgrendelknop kofferdeksel; met de sleutel laat de kofferdeksel zich prima openen, maar het drukken op de knop heeft geen enkel effect; ook geen klik of zo. Geprobeerd met stilstaande auto, met contactslot actief (alle standen), zonder sleutel in contactslot, met en zonder draaiende motor; noppes. Ik heb de schakelaar er nog niet uitgehaald om door te meten, maar wat kan het euvel zijn? Ik kan bedenken dat het defect met de afstandsbediening ook effect heeft op die schakelaar, maar kan dat en is dat waarschijnlijk?

Achterklep bekleding losnemen en doormeten.

Tankdeksel; ik heb geen idee op welke wijze dat dekseltje normaal gesproken vergrendeld wordt (magnetisch misschien?), maar dat dekseltje is bij mijn auto gewoon open te duwen. Ik heb begrepen dat het vergrendeld zou moeten worden zodra je de auto afsluit. Klopt dit?

Deze gaat op slot als de deuren ook op slot zijn, even de bekleding rechtsachter losnemen en kijken wat er aan de hand is. Mogelijk is de actuator verschoven.

Tot slot; de distributieriem aan vervanging toe is. Wonende in Den Haag; welke tip kan gegeven worden als ik dit in de buurt en prijstechnisch interessant wil laten doen? Al dan niet inclusief spanrollen en waterpomp.

Mogelijk reageert er nog iemand uit zeeland

Ik weet het, een hoop vragen, maar ik heb het forum (en wat Engelse fora) al van boven tot onder doorgelezen en helaas geen passende antwoorden kunnen vinden.

O ja, nog een vraag schiet me te binnen; de bestuurdersstoel is wat doorgezakt (niet zo vreemd met die kilometers). Iemand een adresje waar ik in ieder geval de zitting opnieuw kan laten vullen? Het gaat om een lederen zitting met stoelverwarming (en elektrisch bediend als dat relevant is).

Dat gaat een probleem worden want je krijgt het verwarmingselement niet meer los van het schuim zonder deze te beschadiggen, Je zou een rechtsgestuurde sloopauto moeten opzoeken met stoelverwarming en dan de boel overzetten.

Alvast enorm bedankt!

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Bedankt voor de reactie, bam. Daar kan ik wel wat mee.
bam schreef:
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Re: Elektronische perikelen

Bericht door bam »

Erik schreef:Bedankt voor de reactie, bam. Daar kan ik wel wat mee.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
hugos
MG-R Addict
Berichten: 484
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Elektronische perikelen

Bericht door hugos »

Hallo
wat betreft tankklepje: inderdaad moet sluiten, ook met sleutel. Waarschijnlijk is dat motortje stuk. Heb ik al meermaals gehoord. Maar meet maar eens door om zeker te zijn. (ik heb nog zo'n motortje moest je interesse hebben)

wat betreft de stoelzitting: Ik heb ook nog een goed schuim voor de zitting (zonder stoelverwarming) MAAR: is niet een van de steunijzertjes afgebroken waardoor de zitting zo diep gaat?

groets
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

hugos schreef:Hallo
wat betreft tankklepje: inderdaad moet sluiten, ook met sleutel. Waarschijnlijk is dat motortje stuk. Heb ik al meermaals gehoord. Maar meet maar eens door om zeker te zijn. (ik heb nog zo'n motortje moest je interesse hebben)
Ik ga het zeker doormeten en voor het motortje houd ik me natuurlijk aanbevolen mocht ik het uiteindelijk nodig hebben.

wat betreft de stoelzitting: Ik heb ook nog een goed schuim voor de zitting (zonder stoelverwarming) MAAR: is niet een van de steunijzertjes afgebroken waardoor de zitting zo diep gaat?
Daar kom ik natuurlijk pas achter als ik de boel open heb. Of is er een manier om daar vóór demontage achter te komen?

groets
Hugos
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Re: Elektronische perikelen

Bericht door arjen »

Die afstandsbedieningen opnieuw inleren zou het probleem kunnen verhelpen. Voor de distributie kan je ook bij ons een offerte opvragen. Is wel een eindje rijden, maar dat is geen straf in zo'n auto :D
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Dat klinkt aantrekkelijk, want ik lees goede verhalen over jouw zaak, arjen. Een retourtje van 450 km. is misschien wel iets te veel van het goede, maar zeg nooit nooit. De offerte is inmiddels aangevraagd. ;-)
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Re: Elektronische perikelen

Bericht door JB45 »

Bij de oudere BMW's, zoals de 3-series van de jaren 90, gaat er bij het afsluiten van de wagen een klein pennetje in het brandstofklepje.
Daardoor is deze niet meer te openen. Wat nog wel eens voorkomt (en ik helaas ook heb bij mijn wagen) is dat het pennetje is losgeschoten en dus niet meer het brandstofklepje afsluit. Dit pennetje moet dan weer goed geplaatst worden. (zit achter de bekleding).
Werkt het zo ook niet bij de Rovers?
mvg, John
hugos
MG-R Addict
Berichten: 484
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Re: Elektronische perikelen

Bericht door hugos »

Erik schreef:
Als je de stoel aan de voorzijde van de rail losschroeft, kan je hem naar achteren laten scharnieren. dan kun je de onderkant inspecteren.
wat betreft tankklepje: het kan ook zijn dat het plastieken houdertje in de tankklep is verdwenen waardoor het pinnetje van het motortje niets afdoet.
Grts
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

@hugos en JB45; bedankt voor de tips! Ik ben er nog niet aan toe gekomen, maar ik ga de suggesties zeker even proberen.

@arjen; offerte vandaag ontvangen en die ziet er gunstig uit. Moet nog even in de agenda een plekje vinden om samen met moeder de vrouw een dagje Friesland in te plannen. Volgens mij zijn in de buurt best mogelijkheden om tw winkelen en een terrasje te pakken... ;-)
MPR75
MG-R Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di feb 22, 2011 9:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Ede

Re: Elektronische perikelen

Bericht door MPR75 »

Bij mijn vorige 75 was het tankklepje iets te diep naar binnen waardoor het pinnetje nooit in het slot ging...
misschien kan je eens kijken of eea bij te stellen/buigen is.
Rover 100 / Mini / Rover 214 en nu: Rover 75
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Beste mensen,

Met de bolide een weekje in Parijs geweest (met gevaar voor eigen leven, maar dat terzijde.;-), dus even niet aan de auto kunnen werken, maar nu even een korte status-update;

Airbaglampje; stoel er nog niet uit gehaald, dus brandt nog steeds. Gisteren torx 50 bemachtigd, maar ik vraag me nu af of ik wel de rail los moet halen of alleen de stoel van de rail... :O

Afstandsbediening; nog niet langs de vakgarage gereden, dus ook nog niet opgelost.

Ontgrendelknop kofferdeksel; opgelost! Het fixen van een simpele kabelbreuk achter de drukschakelaar was alles wat nodig was.

Tankdeksel; achter de bekleding in de kofferruimte het motertje bekeken en die lijkt goed te werken. Tenminste, als ik er even van uit ga dat een sturing in een omgekeerde polariteit ook gewoon werkt, want als ik 'm simpelweg handmatig sluit (pinnetje induwen) en ik met de sleutel de deuren ontgrendel, dan ontgrendelt ook het tankdekseltje. Als ik met de sleutel de boel weer vergrendel dan vergrendelt het tankdekseltje echter niet. In een ander forum (http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... hp?t=71880" onclick="window.open(this.href);return false;) lees ik dat het klepje alleen vergrendelt bij superlock. Kan iemand dit bevestigen? FYI: als ik met de sleutel de boel vergrendel, dan knipperen de richtingaanwijzers drie maal en zie ik het indicatielampje in het tellerhuis knipperen, maar hoor ik geen enkel geluidssignaal. Bij een tweede keer sluiten (sleutel nog een keer omdraaien) merk ik geen verschil. Iemand een idee?

Doorgezakte bestuurdersstoel; het betreft eigenlijk alleen de voorzijde en de 'wangen' van de zitting; die zijn vrij plat. Aan de voorzijde heb ik inmiddels tussen het frame en het oude foam een extra strook polyether geplaatst en dat werkt (en zit) wonderbaarlijk goed. Als ik de stoel er uit heb gehaald, dan ga ik dit ook aan de zijkanten doen.

Distributieriem; meerdere aanbiedingen ontvangen, maar ik begrijp dat het een meerdaagse klus is en omdat ik de auto ook voor het werk nodig heb is het nog even zoeken naar passende data.

Gr. Erik
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Vandaag de bestuurdersstoel eruit gehaald en de zitting aan alle kanten met extra foam gevuld. Voor de 6 euri wat het polyether heeft gekost zit de stoel nu 200% beter. Nu schuif ik niet meer met m'n kont alle kanten op als ik de bocht om ga.

Meteen ook naar de befaamde airbag-aansluiting gekeken en dit nu opnieuw bevestigd met nauwkeurig geknepen krimpstekkers, maar helaas zonder resultaat; het airbag-lampje brandt nog steeds. Ff voor de duidelijkheid; ik moest de gele aansluiting hebben, toch?

Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9050
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Re: Elektronische perikelen

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: heb je de andere stoel ook gedaan?
Afbeelding
Erik
MG-R Regular
Berichten: 36
Lid geworden op: vr mar 20, 2015 12:36 pm
Woonplaats: Den Haag

Re: Elektronische perikelen

Bericht door Erik »

Euh....nee.

Had dat gemoeten?
Plaats reactie