brandstofverbruik reduceren 75 cdt(i)

75 en 75 Tourer
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Toen het warm was het ik het verbruik van 6,8/100 en nu het weer wat begint af te koelen haal ik met moeite de 7,2. Mijn thermostaat is niet goed, wordt binnenkort vervangen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Ik meet het na elke tank beurt en ik kan zeker 1100 km op een volle tank rijden. Dat gaat dan met het lessen en dat is dus van alles wat snelweg binnen de bebouwde kom en buiten de bebouwde kom.
Dat zit dus gemiddeld op zo'n 1 op 17.50 a 18.
Wat nog wel eens tot een hoog brandstof verbruik wil leiden is dat de luchtmassameter niet meer correct werkt. Dat is iets wat er door de tijd heen insluipt en je hebt het zelf dan niet door.
Meestal neemt dan de trekkracht laag in de toeren ook af maar dat hoeft niet.

Eric.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Je kunt natuurlijk om te proberen of het de luchtmassameter het is deze gewoon los koppelen.
De auto rijdt dan zeker goed en als dan het verbruik beter wordt dan kun je er wel van uitgaan dat de luchtmassameter kapot is.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Bedankt voor de tips heren!

Ik ga het sowieso eens flink opmeten bij het voltanken, dat zit er binnenkort aan te komen.

Ik wil zeker eens proberen om de lucthmassameter los te koppelen, maar ik ben eerlijk gezegd een leek, ken nauwelijks iets van techniek en wil zeker geen schade veroorzaken, dus misschien toch maar beter een garagist dit laten doen. Tenzij dit een echt simpele klus is? Waar kan ik dat vinden?

Ik heb wel gezien dat het wijzertje links naast de kmteller het gewoon doen, hij blijft rond 1/4de staan, maar beweegt wel langzaam als ik begin te rijden.
Eric27
MG-R Freak
Berichten: 698
Lid geworden op: di feb 06, 2007 9:48 pm
Woonplaats: Dedemsvaart

Bericht door Eric27 »

Als de temperatuurmeter op een kwart staat dat is niet goed.
Hij moet op de helft staan het betekent dus dat de motor te koud blijft.
Dit kun je redelijk eenvoudig oplossen maar ook als je het op de manier doet zo als het hoort een behoorlijk klus.
Bij een garage zeg maar 32.5 a 3 uurtjes werk plus thermostaat zeg maar 250 a 300 euro en op de eenvoudige manier 20 a 30 euro.
Als je de luchtmassameter los haalt dan leidt dat absoluut niet tot schade.

Eric.
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Ik ben intussen tot de conclusie gekomen dat hij net geen 850km haalt mits zeer rustig rijden (maakt veel verschil!).

De vraag is of dit buitenproportioneel hoog is voor een cdti van 10j oud met 350.000km of niet. Zou het verbruik hierdoor stijgen?

De temperatuurmeter beweegt wel, geraakt meestal tot net onder de helft na een tijdje. Dus ik weet niet of de thermostaat dan stuk is.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Net onder de helft lijkt erop dat de thermostaat goed is
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hallo Peter,

Thomas heeft hier iets geschreven over de ervaringen met onze diesel wat betreft de thermostaat.
Op een gegeven moment kwam mijn diesel ook niet meer op temperatuur en ik heb dus de thermostaat laten vervangen. Na vervanging is hij weer zuiniger.

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?p=295489#295489

Voor de goede orde: de wijzer moet exact de positie "9 uur" bereiken.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
JB45
MG-R Freak
Berichten: 818
Lid geworden op: wo apr 18, 2012 7:58 pm
Woonplaats: 's Gravenhage

Bericht door JB45 »

Bij de Duitsers zeggen we altijd, zo gauw de temperatuur niet meer netjes op de helft blijft staan, dan moet je de thermostaat vervangen. Ook als is het maar ietsje, vervangen.
Je verbruik wordt niet alleen hoger, maar je hebt ook meer slijtage doordat het blok niet goed op bedrijfstemperatuur komt.
mvg, John
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Als hij net voor 9 uur staat (dat heb ik nu) is hij keurig op temperatuur maar een paar mm daarvoor is hij al 30 graden lager. Er is een manier om de temperatuur uit te lezen moet je op een paar knoppen tegelijk drukken of zo.
Misschien dat iemand het weet.

Maar het vervangen van de thermostaat is geen rocket science het kost alleen veel tijd het komt er op neer dat je het blok moet opkrikken aan een kant nadat je wat leidingen hebt losgehaald en dan kun je hem met een bepaalde draai los nemen.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ik vervang altijd de originele thermostaat bij problemen. Die losse thermostaat plaatsen werkt wel, maar de originele thermostaat lekt vaak waardoor deze alsnog vervangen moet worden.
zwelgje
MG-R Addict
Berichten: 248
Lid geworden op: vr nov 05, 2010 7:13 pm
Woonplaats: België

Bericht door zwelgje »

Temperatuur van de motor zoals hier al beschreven is belangrijk. Zelfs als de temperatuurmeter op de normale plek staat (is geen temperatuurmeter, bmw heeft die geprogrameerd!) kan de motor niet op bedrijfstemperatuur zijn: rond de 80 graden is al 9uur en ongeveer 88 graden moet het zijn.

Maar verklaart voor mij nog niet alles, veel korte ritjes (motor wordt niet warm) en/of in de stad rondtoeren doet veel bij mij. Zelfs dan lukt het eigenlijk altijd nog boven de 650km op een tank uit te komen met de automaat.

Andere invalshoeken:
- Komen de remblokken goed vrij? Niet, dan een hoger verbruik.
- Is er een voorverwarmingsinstallatie? Slaat die te veel aan?
- Injectoren ok? Niet te veel rook uit de uitlaat?
- Luchtmassameter ok? Niet te veel rook uit de uitlaat?

Moet beter kunnen, de kunst is het te vinden.

Rob
75 KV6 2.5 automaat, 3 x 75 CDT (2 schakel, 1 automaat), 620i, SD1 2300S, P6 2000SC, TVR 350i, ex-75 CDTi,ex 416Si
Wenslijst: P5B coupé en een grote schuur
Plaats reactie