Allerlei speciaal gereedschap???
Dunkt me dat je voor ieder automerk "speciale" tools nodig hebt. Dus een beetje lxlkoek...
Vliegwiel vastzetten = 1e belangrijke tooltje
Nokkenaspoelies vastzetten = 2e belangrijke tooltje (bij monteren/demonteren distributie)
Als je handig bent kun je deze gereedschapjes ook zelf fabriceren...
Belangrijkste: er voor zorgen dat er NIET aan de krukas gedraaid wordt als de kop er af is. Wil je dat wel, dan moet je de cilinderbussen vastzetten met "speciale tooltjes" aan het blok.
Wat wel zo is: het is een aardig groot karwei dus je moet er de tijd (en plek) voor hebben om 't zelf te kunnen...
hAz.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
Maar verlies je dan ook daadwerkelijk koelvloeistof?
Heb je de test al geprobeerd met een aansteker aan de onderzijde van de oliepeilstok? Als hij gaat knetteren, is er water (kvs) in het spel.
Ruikt de witte rook zoetig?
Roken hoeft niet alleen van een lekke pakking te komen.
Ik noem een dwarsstraat (weet niet of het daadwerkelijk kan zijn), lambasonde? LMM (luchtmassa meter), als er een verkeerde verbranding plaatsvind (teveel of te weinig lucht t.o.v. je brandstoftoevoer) kan de wagen ook beroerd gaan lopen en gaan roken.
Wellicht dat iemand met iets meer motor-technische ervaring daarop kan inspringen?
Ik zou eens een goede diagnose bij een Roverspecialist laten gebeuren...normaal gezien nooit koppakkingproblemen met deze motoren en de kms is ook nog laag hé. Maar natuurlijk,zeg nooit nooit hé