tf met koelprobleem

Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

tf met koelprobleem

Bericht door MARTIN »

de titel zegt het misschien niet juist.
want koeling is niet het probleem bij de tf die ik onderhoud.
er is onderweg al een paar keer een pil of anders rommel ingegooid om het koelsysteem dicht te maken.

het volgende doet zich voor.
alle slangen zijn heel, stuk rijden ...motor lekkerwarm.
gaat tanken en zet motor uit.
binnen een tiental seconden loopt er kvs uit ergens.
plas onder de auto...
kvs reservoir half leeg, motorruimte onder de spetters kvs.
lekken stopt spontaan.

nu verdenk ik ergens een ophoping van die rommel en dat de druk en de temperatuur in het koelsysteem oplopen als de motor warm word uitgezet.
wat logies is omdat er geen circulatie en koeling meer is.
de kvs word dan onder de dop van het reservoir uitgeperst totdat de druk lager is en stopt.
vandaar dat het systeem ook niet leeg loopt.

wat is jullie gedacht?
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Het kan alleen maar uit het expansie komen als als er wat anders voor in de plaats komt zoals lucht (hgf) of stoom. Of je dop is stuk.
Blokkade kan niet omdat het systeem in een cirkel loopt. Dan heb je 2 blokkades nodig.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

radiateur misschien verstopt door die pil ?

Kun je ook zien waar het precise vandaan komt ?

En is het 1x voorgekomen of vaker ? Soms gooien mensen dr teveel kvs in en dan krijg je ook dit sort praktijken.
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: oke ,maar waarom loopt de druk dan zo op.
er zij nu al 2 slangen geklapt waaronder 1 nieuwe.
dop van expansie vat/reservoir zou ik kunnen vernieuwen net als de thermostaat..
zat te denken aan een flush omdat er zoveel troep in zit.
de koppakking is goed, vorig jaar gedaan en geen problemen meer gegeven.
Afbeelding
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Dit probleem is bij de MG Holland club ook eens bij 2 mgf'jes naar voor gekomen
En dit zat toen in de ondluchting.
Ze zijn met de kont omhoog ondlucht en dit heeft geholpen.
Kan het hier Ook zijn?
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Dat die slangen klappen komt omdat er een pil inzit en dan raakt het afblaas kanaal van de dop verstopt en loopt de druk te hoog op.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
Paginl
MG-R Fanatic
Berichten: 126
Lid geworden op: do okt 13, 2011 3:39 pm
Woonplaats: Zoetermeer

Bericht door Paginl »

oei blijf ver weg van dit soort lapmiddeltjes. Het heeft hetzelfde effect als een rauw ei in het koelsysteem gooien.
Een flush lijkt me een goed idee en daarna ontluchten met de bips in de lucht.
Het lijkt op een airlock die uitzet door de warmte en daardoor kvs er uit duwt.
Geld moet rollen. Het liefst op 4 wielen.
Proud owner of MGB Roadster ('72 stage 2) en Co owner of MG TF 160.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ja ik had zoiets in het verleden met mijn 620 di daar kwam ook steeds lucht in een gedeelte waar het uitzette. Hij persde dan kvs naar buiten via de dop.
Maar dit gebeurde alleen tijdens het rijden (zat een scheur in de cilinder).

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Reservoir half leeg... stopt spontaan.
En als je met een half leeg reservoir verder rijdt?
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ontluchten met een vacuüm vulsysteempje, deze zijn niet zo duur. Vervolgens rijden en nog even ontluchten bij de radiateur. En probeer het systeem goed te spoelen, vooral als er van die grove lekdichttroep in heeft gezeten.
Problemen met lucht in het koelsysteem gebeurt heel vaak bij de f en tf.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

druk moet ergens vandaan komen, of druk uit een cilinder, of idd lucht :?
Kan me niks anders indenken ( of de motor moet extreem heet worden )
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Idd jd, hitte tgv lucht in het systeem is meestal de oorzaak.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

wat ik bij de crossauto altijd doe ( radiateur en kvs potje in de kofferbak van de auto ) dat ik de kont van de auto omhoog op de trailer zet en hem dan ontlucht ( krik kan ook )
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: bedankt voor het mee denken, ik ga met de diverse tips aan de gang.
word vervolgt
Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Maar gooi er geen vaatwastablet in dat ligt wel voor de hand maar dat word een drama.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9046
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: wees niet bang , ik ga voor het professionelere spul

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie