Project retrofit highline in ZT

Plaats reactie
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Project retrofit highline in ZT

Bericht door tomcat.t16 »

Zoals hierboven beschreven wil ik mijn ZT gaan voorzien van een highline satnav systeem. Ik heb zitten twijfelen tussen een aftermarket unit en de radicale aanpak.

Na lang wikken en wegen heb ik besloten om een highline systeem aan te schaffen. Ik weet dat Arjan dit ook heeft in zijn mooie bolide, dus dat het ook kan.

Ik geloof dat ik alles heb wat ik nodig zal hebben.

Complete kabelboom
Hoofdunit
TV module
Radio module
MP3 wisselaar
Navigatiecomputer
GPS ontvanger

Ik heb nu al een GPS ontvanger van mijn lowline satnav in de auto, al een navigatiecomputer en een wisselaar. Ik weet niet wat ik daarvan kan behouden.

Wat voornamelijk mijn vraag is, waar loopt de kabelboom? Wat moet ik allemaal demonteren om daarbij te komen. Waar moet ik op letten. Wat zijn de do's en don'ts. Heb ik nog speciaal gereedschap nodig, om bijvoorbeeld de originele radio te verwijderen?

Ik weet dat ik moet wachten totdat het lampje van de navigatiecomputer uit is voordat ik de stroom eraf haal.

Alle info is welkom, op Engelse fora lees ik veel tegenstrijdige berichten maar ik ga er vooralsnog niet van uit dat het makkelijk is.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Het is goed te doen Peter. Ik bouw zo'n systeem in een uurtje of twee in.
In mijn eerste 75 heb ik het ook achteraf ingebouwd, wel met een aparte kabelboom voor de navigatie. (Van Kufatec.de) voor een BMW E39:
Afbeelding

de link is hier.

Echter heb jij een iets grotere klus doordat je de kabelboom compleet hebt.
Bij een complete kabelboom moet het hele interieur er uit, vervolgens de oude kabelboom, nieuwe er in en alles weer terugzetten.... Dus daar ben je "wat" langer mee bezig.

Let wel op dat ook de antennekabel verlegd moet worden, deze verhuist van voor naar achter.

En laatste punt; heb je ook gedacht aan alle beugels voor de radio/TV/navigatiemodule? Deze komen allemaal in de kofferbak, de radio en TV module bij je reservewiel.

-----

De Lowline spullen heb je eigenlijk niets meer aan, is enkel voor de pijltjesnavigatie. Bij VDO kun je de navigatiecomputer laten omzetten naar HighLine, maar dat kost je een 100-150 euro. En dan zit er nog steeds de Roversoftware in, terwijl je eigenlijk ook de BMW variant wil (mooiere lay-out en de mogelijkheid tot Nederlandse taal)

Wel kun je de CD-speler hergebruiken met een originele kabelboom. Gebruik je de Kufatec kabel dan kun je ook een BMW wisselaar gebruiken, deze zijn kwalitatief iets beter en kun je krijgen in MP3 uitvoering.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Hey Arjan,

Bedankt voor je reactie :).

Beschik jij over alle functies die een originele high-line ook heeft?
Want wat is het wezenlijke verschil tussen jouw kabelboom en de mijne?
Ik heb uiteraard ook een high-line navigatie computer, alle beugels en schroefjes.

Waar heb jij alle modules? En moet ik mijn GPS ook verplaatsen naar achteren? Hij zit nu mooi op het dashboard.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Bij deze 75 zat het er al origineel in, heb het alleen "verbouwd" met een andere radiomodule, navigatiemodule en 16:9 beeldscherm.

Bij mijn vorige 75 heb ik het achteraf ingebouwd, met zo'n Kufateckabel.
Alle functies werkten gewoon.

Het verschil van de kabelboom is dat de Kufateckabel enkel voor de navigatie is, zodat niet de hele auto uit elkaar hoeft.

Alle modules moeten in de kofferbak zitten behalve de navigatiemodule.
Die zit rechts achter. Om deze mooi af te werken heb je eigenlijk een nieuwe bekleding nodig waar het "navigatiegat" netjes er uit gehaald is. De bolling loopt ook iets anders. Niet perse nodig, maar wel fraai.

De TV en radiomodule zit recht aan de achterkant bij het reservewiel.

Ik had mijn GPS antenne voorin gemaakt (achter de A-stijl bekleding), dus met verlengkabels aangesloten. Achterin kan ook, maar je hebt iets beter ontvangst wanneer de antenne niet achter een stuk metaal zit.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie