Zwaar koppelings pedaal rover 214si OPGELOST!!

214 216 218 220 25
Plaats reactie
R214SI

Zwaar koppelings pedaal rover 214si OPGELOST!!

Bericht door R214SI »

Hallo,

Het koppelings pedaal van mijn rover 214si gaat erg zwaar. En lijkt of er een dood punt inzit waardoor het fatsoenlijk weg rijden uit stilstand soms wat lastig gaat. Wat zou dat kunnen zijn?

Koppeling zou begin 2013 nog vervangen zijn.
Laatst gewijzigd door R214SI op di jul 01, 2014 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

kabel misschien slecht ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door JurrianZS »

Is sowieso vrij zwaar. Heb je de auto net of...?
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
R214SI

Bericht door R214SI »

Heb al wat geprutst met wd40 maar nog niet beter. Het voelt als een hele strakke veer. Als ik vervolgens weer in onze 156 diesel stap trap ik die koppeling zowat door de bodem hem, dat gevoel een beetje

Auto heb ik sinds maandag. Aangezien de koppeling vervangen was leek het me iig geen drukgroep oid.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Voel eens of je de koppelingshevel op de bak met de hand iets heen en weer kan doen. Lukt dat niet dan zit de hevel vast..
Gebruikersavatar
JurrianZS
MG-R Core
Berichten: 1650
Lid geworden op: do jul 04, 2013 9:46 pm
Woonplaats: Leeuwarden
Contacteer:

Bericht door JurrianZS »

Het is of een mankement, maar ik denk wennen. Ik heb maandag een paar uren rondgereden in een 206cc en die koppeling was weer heel licht. Na het rijden stapte ik in m'n eigen en dat voelt ongelooflijk raar. Met geweld de koppeling weer intrappen
had Rover 214si
had MG ZS 120
had MG ZS 180
had VW Golf IV


The full fat, high caffeine, maximum strength MG ZS

Afbeelding
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

Koppeling is wat zwaar afhankelijk van de slijtagegraad.
MAAR: als hij echt pas nieuw is moet 'ie nog behoorlijk licht te bedienen zijn.

Werkt de zelfspanner van de kabel nog ? (Zit tegen het schutbord onder de rubber sok) De veer zorgt voor de juiste spanning en "klikt" de spanner vast om de buitenmantel van de kabel.
supergROVER

rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
R214SI

Bericht door R214SI »

Ik krijg de hevel niet in beweging met de hand. Auto gaat wel en heen en weer maar hevel blijft zitten. Lijkt dat daar het probleem zit. Hoe kan ik dat oplossen?
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Versnellingsbak demonteren en dan hevel demonteren en alles schoonmaken, goed invetten en weer monteren is de beste optie. Je kunt er ook wat kruipolie op doen, maar ik heb daar nog nooit succes mee gehad.

Zie net dat je koppeling zojuist vervangen is, dan is dit wel wat vreemd. Je hoeft alleen maar een klein stukje vrije slag te voelen op die hevel hoor, desnoods even kabel demonteren voor beter gevoel. Kun je de hevel echt 0,0 bewegen, dan zit ie dus echt vast.
R214SI

Bericht door R214SI »

Ja daar zit wel wat vrije slag in hoor. Ik meende dat ik net zover zou moeten kunnen doen dan wanneer je de koppeling in trapt.

De veer lijkt ook gewoon op zijn plek te zitten, heel veel anders kan die ook niet. Ik kan alleen nu geen klik horen want ik heb niemand die even de koppeling in kan trappen :P
Gebruikersavatar
matthias117
MG-R Freak
Berichten: 757
Lid geworden op: za jun 26, 2010 7:51 pm
Woonplaats: waasmunster

Bericht door matthias117 »

de koppeling in een rover is zowieso zwaar ;)
ik weet natuurlijk niet hoe zwaar jou koppeling gaat?
seat exeo sport style 2.0 CR-TDI ecomotive
rover 213 SE van den plas
hAz
MG-R Freak
Berichten: 570
Lid geworden op: wo jan 11, 2006 2:42 pm
Woonplaats: Twente

Bericht door hAz »

Probeer de hevel eens helemaal terug te trekken of trek de kabel eens uit de hevel (als je voor de auto staat naar je toe halen). Dat moet lukken en dan hoor je de kabelspanner ook "ratelen". Dan zal die spanner in ieder geval nog wat doen. Soms kan de spanner iets te strak staan (hoort eigenlijk niet maar je weet nooit of de hevel een zet heeft gehad in de garage tijdens een reparatie ofzo... :S

Als je daarna de koppeling weer eens intrapt moet 'ie zichzelf weer op de goede spanning zetten en gaat het misschien weer wat lichter.

Fingers crossed!
supergROVER

rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
R214SI

Bericht door R214SI »

Ik heb de kabel los gehad en vervolgens weer vast gemaakt. Nu pakt de koppeling heel erg hoog in het pedaal en met de voet van het pedaal is hij alsnog half in, als ik gas geef begint hij te slippen.

Heb ik iets verkeerd gedaan of werkt er iets niet meer of kan ik iets bijstellen?
R214SI

Bericht door R214SI »

De spanner hoorde ik niet ratelen trouwens. De kabel bleef gewoon uit staan en werd niet naar binnen getrokken toen ik hem van het hevel had gehaald.

Deze kabel heb ik erop zitten, ik vond ze ook zonder veer dus ik vermeld het maar even.

http://www.mister-auto.nl/fl/koppelings ... C1846.html
R214SI

Bericht door R214SI »

Het is inmiddels opgelost. Ik laat de oude berichten staan, misschien heeft ooit nog iemand er iets aan.

Het hevel kwam niet ver genoeg terug, vandaar het slippen. Ik heb het hevel toen terug gedrukt, er knalde/klikte iets vrij hard (volgens mij bij de spanner weg) en het hevel zit op positie, het slippen is weg en belangrijkste, het koppelen gaat veel soepelder :D

Bedankt heren!
Plaats reactie