Indirecte besturing

414 416 418 420 45
Plaats reactie
Ewout

Indirecte besturing

Bericht door Ewout »

Ik vind dat bij m'n rover de besturing nogal vrij indirect is. Heeft iemand een idee hoe en of je dat ergens af kan stellen, ik heb in iedergeval al gemerkt dat de besturing met het vervangen van de stalen velgen voor wat grotere velgen en lager rubber verbeterd is, maar nog lang niet genoeg om super scherp de bocht om te sturen.

Dus ik ben wel benieuwd of er nog trucjes zijn om het stuurgedrag te verbeteren.

gr :)
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

wat bedoel je "indirect", bedoel je dat de auto enigsinds vaag is en laat op je commando's reageert. => betere dempers/veren kopen en verlagen.

of bedoel je dat je veel stuuruitslag nodig hebt, in dat geval een nieuw steering-rack plaatsen. met een korte overbrenging.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ewout

Bericht door Ewout »

Nou ik denk een beetje van allebei, maar het storendst is inderdaad dat hij zo vaag aanvoelt, als ik bv snelweg rij kan ik gewoon 45 graden links en daarna rechts draaien en de auto gaat gewoon rechtdoor.

Nu heb ik inderdaad al gedacht dat als ik stuggere veren zou monteren dat het minder zou moeten zijn, maar maakt dat echt zo veel verschil dan :?:

En ik woon nogal in drempelgebied zou ik dan met 35 mm verlaginsveren nog een beetje normaal rond kunnen rijden of wordt dat lastig :?:
416sí señor

Bericht door 416sí señor »

maar het storendst is inderdaad dat hij zo vaag aanvoelt, als ik bv snelweg rij kan ik gewoon 45 graden links en daarna rechts draaien en de auto gaat gewoon rechtdoor.
Nou, als ik dat doe zit ik in de vangrail, daar klopt dus iets niet. :roll:

Gr. Tomas
Ewout

Bericht door Ewout »

Nou ja niet zo overdereven maar ik bedoel gewoon dat de besturing vaag aan voelt
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

tja 45 graden is echt achterlijk veel. Als je misschien een cm heen en weer kan is het al te veel, een paar milimeter is al storend. Want normaal gesproken wordt het veroorzaakt door wat speling tussen de tandwielen van je stuur en de stuur-stang.

Als het meer is dan die paar milimeter, dan is er waarschijnlijk ook nog iets anders aan de hand. En dan bedoel ik iets erg gevaarlijks.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Ewout

Bericht door Ewout »

wat ik al zei, zo extreem is het nou ook weer niet
416sí señor

Bericht door 416sí señor »

Als je stilstaat met de motor uit(en dus zonder stuurbekrachtiging), kun je dan je stuur een beetje heen en weer draaien zonder dat de wielen meesturen? Zo ja, hoeveel cm?

Gr. Tomas
Ewout

Bericht door Ewout »

Nee dan heb ik nergens last van. Denk dat het met de stuurbekrachtiging te maken heeft. De besturing voelt gewoon vaag aan. Bij m'n ma's 45 is het al minder, maar als ik bv in een Focus rij is de besturing heel direct (als je naar links denkt dan ga je al) en dat is bij rover gewoon niet zo. Dus ik had gehoopt dat er manieren waren om dat effect ook te krijgen.

sorry 'k had m'n vraag wel wat duidelijker kunnen stellen.
Brutus

sturen

Bericht door Brutus »

Ik rij een 420si en vind het de beste auto die ik heb sinds ik auto rij qwa sturen.. Voelt prettig aan en de stuurbekrachtiging is precies goed..
misschien ben jij beter gewent ? maar ik heb er niks op aan te merken..
Zelfs in de bochten reageerd de auto precies zoals ik wil..
Zou toch eens kijken of je geen speling op je stuurhuis hebt ofzo..
succes ermee...
Järv
Moderator
Berichten: 4430
Lid geworden op: ma nov 18, 2002 6:51 pm
Woonplaats: Botlek
Contacteer:

Bericht door Järv »

Hya,

met dingen die "vaag voelen" is het een beetje lastig om daar antwoord op te geven ... omdat je het probleem vanachter je computer niet kan "voelen".

Wat jij vaag vind kan voor ons heel normaal zijn of omgekeerd.

ik weet wel dat als je de orginele rubbers van je voorwiel ophanging en stabilisatorstang vervangt door die van superflex het een heleboel scheelt.
(moet ik namelijk ook nog doen)

cheers,
Dennis :cool:
You can go fast ... but I can go anywhere.
Ewout

Bericht door Ewout »

En wat zou dat geintje van superflex dan gaan kosten, en waar is dat spul verkrijgbaar :?:
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Ik heb m'n Superflex rubbers bij Roverdose besteld. Kostte me dacht ik zo'n 130 euro voor de complete voorophanging.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
Plaats reactie