Is de einddemper van een '75 dubbelwandig?
Zit een groot gat in, maar bij dichthouden van de uitlaat bouwt zich wel een hoge druk op zonder geblaas uit het gat.
Dan zou het dus ook geen APK afkeurpunt kunnen zijn neem ik aan?
Bij voorbaat dank voor de info
hAz
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!
M'n garage (MG-Rover specialist) wist me onlangs te vertellen dat de originele einddempers die door MG Rover zijn gebruikt (X-parts) idd dubbelwandig zijn. Er is ook een hoop (goedkoper) after-market spul die enkelwandig zijn. Deze gaan ook minder lang mee. Had ik onlangs zelf ervaren met een Bosal einddemper die het na 4 jaar voor gezien hield. Was ook bijna de helft goedkoper dan de X-parts.
De vervangende, zogenaamd originele demper die x-part levert (in ieder geval toen ik nog bij rover werkte) is echt waardeloos. Deze maakt bij een kv6 meer lawaai dan een originele die lek is. De demper is ook een stuk kleiner dan de originele.
De imitatie dempers zijn ook niet echt goedkoop, maar kwalitatief meestal een stuk beter.
Bij mij had de orginele demper (1.8 K-serie) het ruim 9 jaar uitgehouden. Waarschijnlijk betrekt X-parts die dingen alweer een tijdje van elders..?
Heb er nu een demper van het merk 'Klarius' onder zitten, was rond de 160 EUR. Deze heeft wel een andere bevestiging, met haken in de ophangrubbers. Ben benieuwd hoe lang deze het uithoudt
mijn laatste pot van mijn 75 CDTI is ook helemaal roest
wat in belgië wél een afkeur is, dubbelzijdig of niet
maar nu was ik dus geneigd om weer naar bosal te gaan (had ik een goeie ervaring mee met mijn 200 IS) maar dit zal ik dus maar beter niet doen?
Blijkt dat die dempers van X-Parts (tegenwoordig) gewoon bij Klarius vandaan komen. Onder het MG-Rover stickertje zit gewoon het Klarius logo Denk dat het lastig wordt om een exemplaar te vinden die aan de OEM spec's voldoet , zoals die door het toenmalige MG-Rover werd gebruikt. Wellicht dat de Rimmer Brothers nog wat 'new old stock' hebben liggen.
als ik het laat vervangen (net voordat ik naar de keuring ga dus ) zal ik hem wel gewoon bj de MG rover garage in putte brengen en eens luisteren wat zun te zeggen hebben daarover
Dicht is dicht.
Btw: klarius heb ik nu onder de coupe zitten, middenstuk/middendemper en einddemper. Past niet goed, hangt er scheef onder en heeft ook een hangbuik.
En de klarius einddemper onder de 45 van broerlief past wel maar klinkt net zo hol als de lekke oude originele...
Hoop dus in de toekomst ander spul te kunnen vinden dat wel goed past en dempt...
Groet H.
supergROVER
rijdt hedendaagsch weer een tijdje lekker in de 75 Tourer en dat is heerlijk!