dynamo vervangen bij een 75 CDT

75 en 75 Tourer
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Ik ga het er in elk geval eens op wagen, maar uiteraard eerst bekijken hoe het met het loopvlak op het anker is gesteld.

Ik heb nu even gewoon geen zin om terug en pas na enkele weken nog maar eens aan zo'n hele klus te beginnen. Was het dan nog wat beter weer zodat ik de motorfiets kon nemen naar het werk, dan zou ik er ook niet zo'n probleem mee hebben, maar net nu de zomer hier terug in zijn start is gesmoord? Pfff.

Je kon wel eens gelijk hebben wat die revanche van BMW betreft over de radio. Ze zijn nog redelijk gebleven dan, het kon nog zo goed een radio met lampen geweest zijn. :mrgreen:
Iets waar ze de 75 ook een lap mee gebakken hebben, is de plaatsing van de zuiger voor de koppeling. Terwijl die bij BMW netjes aan de buitenkant zit, moest die zo nodig binnenin geplaatst worden zodat het een hele klus is om die te vervangen terwijl ik dit vroeger op mijn Merc 190 nog heb gedaan op een half uurtje tijd.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Het klopt dat die koolborstels zijn versleten.
Als je op tijd bent is het anker nog te hergebruiken maar als je al een storing hebt is door de versleten koolborstels het anker contact beschadigd.
Ik ga bij mij binnenkort de koolborstels compleet met spanningsregelaar vervangen. Ik heb nog geen problemen maar sta al wel op 244 dkm.
Dus als ik het nu doe kan ik voorlopig weer voort en ik hoef de dynamo niet los te nemen alleen die regelaar met borstels vervangen. Kosten 25 euro
8)

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Peter Sely
MG-R Addict
Berichten: 392
Lid geworden op: wo jul 13, 2011 4:25 pm
Woonplaats: België

Bericht door Peter Sely »

Een cassettespeler heb ik niet meer :D Maar wel een cd-speler, maar euhm cd's kan ie nooit meer lezen (vorige eigenaar heeft er iets mee uitgehaald - lens vervuild misschien). Ik heb al eens rondgekeken naar wat radio's maar vind dat die qua design vaak helemaal niet aansluiten bij het klassiekere interieur van de 75. Zo'n drukke technoradio met allerhande blauwe flikkerlampjes past erg goed bij een druk interieur als dat van een Ford Focus, maar bij zo'n Rover...
Bovendien kost een nieuwe toch ook wel meer dan de code laten opvragen.
En ben ook van mening dat die stuurbediening toch ook wel fijn is :D .
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Bas,
Dus als ik het nu doe kan ik voorlopig weer voort en ik hoef de dynamo niet los te nemen alleen die regelaar met borstels vervangen. Kosten 25 euro
Kun je iets meer aangeven hoe en waar ?
Ook van onderaf ?


Dank en groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Berserker
MG-R Fanatic
Berichten: 113
Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Leiderdorp

Bericht door Berserker »

zero
Laatst gewijzigd door Berserker op zo mei 12, 2013 7:02 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Pim,

Die regelaar zit aan de achterzijde gemonteerd, dus ik ga proberen om hem via de bovenkant te benaderen.
Ik heb een oude dynamo liggen (van Victor overgenomen) dus ik kan mooi zien hoe het geheel in elkaar zit.
Anders zou ik er niet aan beginnen, er zijn nl. 2 punten die onder de sealing zitten. Voor deze punten slijp ik een dop scherp zodat die zich hier doorheen snijd. het grootste probleem word de montage want de koolborstels moeten op de een of andere manier ingetrokken worden, dit lukt op een werkbank maar of dit gaat lukken als de dynamo gemonteerd is........ Maar dat zal ik wel oplossen.
Ik zal proberen foto's te schieten. Maar geef me nog een paar weken.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Pim
MG-R Addict
Berichten: 496
Lid geworden op: ma apr 27, 2009 6:27 am
Woonplaats: Heiloo

Bericht door Pim »

Hi Bas,

Interessant.

Ik ben net over de 290.000 km heen en wil eigenlijk preventief de dynamo vervangen met de vakantie in het vooruitzicht :)

Maar dit zou een alternatief kunnen zijn, zeker omdat de dynamo bij de 75 diesel nogal wat ongemakkelijk zit.

Waar zijn de passende koolborstels / regelaar te krijgen ?

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Berserker
MG-R Fanatic
Berichten: 113
Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Leiderdorp

a

Bericht door Berserker »

zero
Laatst gewijzigd door Berserker op zo mei 12, 2013 6:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Als jij met het onderdeel nummer van jou dynamo naar " http://heiloo.woonplaatsen.info/n/stf/w ... ectro.html " gaat kunnen hun jou zeker helpen.

Waarschijnlijk is het onderdeel nummer YLE 102500 ze kosten trouiwens 125 pnd gereviseerd in de UK

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Ik ben zelf inmiddels zover dat ik de plastic kap en twee moeren van de regelaar/koolborstel-unit los heb zonder verder ook maar iets te hoeven hebben demonteren. Nu vermoed ik dat er nog iets is wat de unit verhindert om van het anker en bevestigingspunten te kunnen schuiven dus ik vroeg me af of iemand een foto heeft van zo'n Valeo-alternator met de plastic kap gedemonteerd zodat ik kan proberen uit te maken hoe ik de unit gedemonteerd krijg. Voor het terug monteren, ga ik een buisje maken op de draaibank, een soort 'slip ring' die ik over het ankergedeelte kan schuiven om de koolborstels bij montage makkelijker op hun plaats te kunnen houden. Uiteraard blijft het eerst nog afwachten hoe het daarmee is gesteld, dus een foto zou me terug vooruit helpen. Alvast dank voor de moeite!
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

ik denk dat ik het opgeef en meteen toch maar een nieuwe alternator bestel. Waar het bij de meeste Valeo alternatoren volgens deze video http://www.youtube.com/watch?v=aVvPzwtxdrM vrij simpel zou moeten zijn om de regelaarsunit te demonteren, ligt dit net bij het type dat men op de 75 heeft gebruikt, toch maar lekker iets anders. Ik heb na de plastic kap te hebben gedemonteerd, nog een viertal moertjes losgemaakt van nog een plastic geval dat de unit verhindert om los te komen, maar daarna volgde enkel gesakker en gevloek, want de unit zelf wou er maar niet af. Hebben ze dit nu echt express gedaan, vraag je je dan af? In elk geval: mijn humeur en ikzelf geven het op op deze manier...
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Ok hier is de foto zoals hij bij mij in de schuur ligt.

Hij is klikbaar

Afbeelding[/img]

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Afbeelding

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Victor schreef:leuk om mn oude dynamo weer terug te zien :-)
;)

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Eckard
MG-R Regular
Berichten: 77
Lid geworden op: ma okt 18, 2010 8:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Sint Michielsgestel

Bericht door Eckard »

Mijn R75 heeft 3,5 ton gereden met de originele dynamo. Zijn er R75 rijders die meer ervaring hebben met een dynamo?
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Victor schreef:waarom zijn alle posts in dit topic van berseker leeg?
Vreemd idd?

Ik heb mijn hernieuwde alternator terug (een nieuwe was niet op voorraad maar alle stukken om mijn huidige te reviseren wel). Voor 180 euro zou hij opnieuw klaar moeten zijn voor jaren dienst. :) Vanavond bouwen we hem terug in. Uitbouwen heeft mijn broer en ik trouwens slechts drie kwartier van ons leven gekost, dus dat valt toch wel mee, dacht ik. We hebben het van onderaan gedaan. Bodemplaat eraf, rechter voorwiel eraf, binnenspatbord los aan de voorkant en opzij getrokken. Drie boutjes met een kop van 8mm verlosten ons van een waterdarm die we ook makkelijk opzij konden leggen. Vervolgens stuurbekrachtigingspomp losgezet, riem eraf en boeltje opzij. Bevestigingsplaat voor dito er af en dan beetje zoeken naar geschikte doppen en sleutels om de alternator zelf te lossen. Voor we dat deden, eerst de riem ook afgelegd. Hiervoor halfplatte ringsleutel van 24mm op de riemspanner gezet en deze naar ontspannen toestand gebracht. Met twee is dit kinderspel, alleen (denk ik) een huzarenklus... Gelukkig hadden we geen last van gecorrodeerde schroefdraden en meer van dat fraais. Alles gaat er trouwens terug op met kopervet aan alle schroeven, een gezonde gewoonte die ik me reeds lang geleden eigen heb gemaakt.
Plaats reactie