koplamp

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

koplamp

Bericht door pantah »

Hallo allemaal,

ik kom net terug van de jaarlijkse keuring en werd afgekeurd (zoals ik eig al had gevreesd) voor mijn linker koplamp bij welk de lichtstraal vertroebeld is door vuil binnenin de lamp-unit. Een poetsbeurtje zou het euvel heel wsl wel oplossen, maar ik heb vorig jaar al eens via de opening voor de lamp zelf een poging gedaan om het zaakje wat op te smukken, maar dat bleek al snel onbegonnen werk en dit jaar zal ik dus de koplamp moeten demonteren. Mijn vraag is wat ik precies dien te demonteren voor die koplamp eruit kan. Ik vermoed dat de volledige voorbumper eraf moet? Zoja, is hier ergens een foto-topic à la 'how do they do it?' en eventueel iemand die me daarheen kan linken?
Ik ben wel handig genoeg om het allemaal zelf uit te zoeken, maar als ik tijd kan uitsparen... afijn, ik hoef jullie niet uit te leggen wat mijn beweegredenen zijn om bijstand te zoeken op een forum

:)
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »


Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Heel erg bedankt, Bam! Duidelijker kan niet :)

@Victor: bij mij is het helaas wel degelijk aan de binnenkant te doen, dus dat wordt een namiddagje werk. ;)
Berserker
MG-R Fanatic
Berichten: 113
Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Leiderdorp

Koplamp

Bericht door Berserker »

Hallo Pantah, ja, ik heb dit probleempje ook al eens gehad, het demonteren van het front is voor de eerste keer nogal spannend, maar als je het vaker doet een fluitje van een cent, vergeet overigens niet bij montage de bodemplaat en de plastic wielkasten binnen het front te plaatsen, anders moet je het weer loshalen, met z'n tweeën werkt het beter.
Wat betreft de koplamp, je kan niet rechtstreeks de lamp in via de fitting omdat daar een blinderingsplaatje voor de lamp zit, ik heb dat gedaan met een propje textiel op een ijzerdraadje bevochtigd met wat Glasex, en dan om dat plaatje heen zien te rommelen, een stomerijhangertje is perfekt hiervoor.
Het glas zou je kunnen scheiden van de koplampunit, maar dat zit gekit, en dat heb ik niet aangedurfd om dat los te halen,misschien dat iemand anders dat wel heeft gedaan ?
Het is zeker de moeite waard om als je toch het front eraf hebt ook andere dingen te doen, waar je anders niet bij kan en te contoleren, succes Fred
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Bedankt voor je tips, Fred. Straks begin ik er aan. Helaas zal ik er alleen voor staan om de klus te klaren, maar met de nodige omzichtigheid moet dat beslist lukken. Desnoods kan mijn vriendin of broer morgen een handje bijsteken om het monteren makkelijker te maken. Ik zie wel hoever ik kom. Dat loshalen van het glas (plastic eigenlijk he :) ) lijkt me het meest riskante van de job, maar dat bekijk ik dan wel als ik zover ben. Terwijl het front er af is, ga ik inderdaad nog iets anders doen, namelijk eindelijk die nieuwe kooltjes in de radiatorschroef steken die ik al een tijdje klaar liggen had.
Misschien lukt het ook om de niveauregeling op de andere koplamp terug op gang te krijgen na nazicht, maar dat is niet prioritair. Het zal immers maar de vraag zijn of er iets aan te doen valt.
Tja, na 312000km op de teller zijn er al wel eens van die probleempjes die zich opstapelen en waar je dan eindelijk eens in één keer komaf wil mee maken.
En nu aan het werk, want dat front zal er uiteraard niet afgaan door op een pc-klavier te tokkelen al heeft het me nu toch tips opgeleverd die de job wat aangenamer zullen maken.
:lol: Alvast al bedankt voor jullie feedback!
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Koplamp is eruit en Fred, ik heb dit gevonden:

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=130021

Dat wordt dus effe prutsen om uit elkaar te halen, maar moet dus zeker lukken. ;)
Berserker
MG-R Fanatic
Berichten: 113
Lid geworden op: do dec 23, 2010 12:20 pm
Woonplaats:
Locatie: Leiderdorp

Koplamp

Bericht door Berserker »

Hallo Pantah, ja, ik had dat ook al gezien, op die Engelse site heb ik al heel wat nuttige tips gevonden, en ook de Nederlandse site is erg informatief.
Bijv. m'n cruise control deed het niet, de garage zei zet hem maar neer, kan een elektronisch probleem zijn , we gaan zoeken , nou maak dan financieel je borst maar nat.
Beetje zitten speuren, wat vraagjes neergezet, was een klein pokkeschakelaartje bij het koppelingspedaal wat ingedrukt moest worden, voila , 2 minuten werk.
En ook de Cdrom van de Rover is ideaal voor de knutselaar.
Maar over die koplamp, zoals gezegd had ik dat ook gezien, maar durfde dat plastic toch niet te buigen,is wat oud geworden, en zegt knap. maar als jij het doet, veel succes , Fred
Gebruikersavatar
roverlex
MG-R Addict
Berichten: 228
Lid geworden op: do feb 03, 2011 7:00 pm
Woonplaats:
Locatie: Haarlem

Bericht door roverlex »

Jammer kan beide links niet zien je moet inloggen.

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... .php?t=204
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=130021

had het graag willen lezen :cry:
Al gaat de tijd nog zo snel mijn rover 75 brengt me er wel.
AfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Lex, wordt lid dan ;)

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Gebruikersavatar
roverlex
MG-R Addict
Berichten: 228
Lid geworden op: do feb 03, 2011 7:00 pm
Woonplaats:
Locatie: Haarlem

Bericht door roverlex »

bam schreef:Lex, wordt lid dan ;)
Ben ik ook maar steeds problemen met wachtwoord dat pakt hij niet vraag je een nieuwe aan lukt het weer niet naar tien keer proberen ben ik er mee gestopt. :cry:
Al gaat de tijd nog zo snel mijn rover 75 brengt me er wel.
AfbeeldingAfbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Ik wacht nog op het hermonteren van alle onderdelen omdat ik nog wachtende ben op de grondplaat van mijn ventilator. Ik heb het solderen van de nieuwe kooltjes namelijk overgelaten aan een professioneel omdat ik nogal snel merkte dat mijn eigen soldeerbout te licht uitviel. Helaas krijg ik die grondplaat pas maandag terug...

Intussen ben ik volop bezig geweest met de koplamp en ik moet zeggen dat ik het beste resultaat heb verkregen met ten eerste: chroompolish, ten tweede: tandpasta (check google :-) ) en heb me daarbij nog een product aangeschaft genaamd: Meguiars headlight protectant.
Ik heb het eigenlijk eerst met dat speciaal product geprobeerd, maar dat bleek snel ontoereikend. Toen heb ik youtube geraadpleegd (altijd goed voor allerlei 'how to's, de een al wat geloofwaardiger dan de andere natuurlijk :) ) en vond ik de tip met de tandpasta. 'Ja, ok, dat zal wel', was mijn eerste reactie, maar ik besloot het toch eens uit te proberen op een stukje van het plastic dat niet in de lichtstraal komt en niet eens volledig afgewerkt en gepolijst leek en werkelijk: het resultaat was verbluffend, echt waar. Toen dacht ik natuurlijk: 'owkeej, gaan met die banaan!'. Helaas, op het stuk dat in de lichtstraal komt, hielp het wel ietsje, maar dit slechts na minutenlang frotten en een halve tube tandpasta verder. Het stuk warop ik dat eerst had uitgeprobeerd, heeft dan ook nooit veel te lijden gehad door warmte door blootstelling aan de zon en UV-stralen. Dit moest beter kunnen en ik besloot om chroompolish eens uit te proberen op een verweerd plastic glas van een oldtimer-brommer en ik merkte al vlug dat dit véél effectiever was dan de tandpasta of dat speciaal product. Aldus ben ik met die chroompolish aan de slag gegaan en ben zo verder met de tandpasta en het speciale product en het resultaat is nu zo dat ik me verplicht zag om de andere koplamp (waarmee ik op de keuring niet de minste opmerking kreeg) aan hetzelfde procédé te gaan onderwerpen omdat ik zelf vond dat het verschil te groot was qua 'uitstraling'.
hugos
MG-R Addict
Berichten: 484
Lid geworden op: ma nov 12, 2007 7:18 pm
Woonplaats: Peer

Bericht door hugos »

roverlex schreef:Jammer kan beide links niet zien je moet inloggen.

http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... .php?t=204
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/s ... p?t=130021

had het graag willen lezen :cry:
Hier is de tekst van de lampen:

This is not how to clean or make clear the actual headlight lens as there are plenty of information on that.

This is how to clean the little projector lens inside the headlight.

It is also suitable as a How To repair lights damaged in the post.

I had just bought a pair of projector style headlights, as usually happens one of them had been damaged in transit. As I had to take one apart to repair it anyway, I took the chance to clean the projector lens too as it appeared cloudy.


Firstly you need to open the light unit. Do this when it is cold. The lens is stuck to the housing using incredibly tacky black, blue tak like stuff. When it is warm it is stickier, so best to do it when cold as it is more brittle and comes off the plastic easier.

I pried the lens away from the housing using a couple of screwdrivers while lifting the securing tabs. It is a bit of a three handed job, but you will get there in the end. This does leave marks on the black plastic housing, they will not go away, but are not a problem when assembled as it is covered by the bumper. If you are not happy with this, don't do it.
The chrome insert is held in place with three ball and socket efforts, two at the top and one at the bottom. The bottom one is the height adjuster motor, one of the top ones adjusts the left and right positioning of the light, the third is fixed.

Simply pry against the black housing again where the white sockets are in the chrome insert and they will pop off. Once you have removed all three, you will have these two parts.
The projector lens is attached to the chrome insert with three screwed in studs. Do not undo the nuts that hold the projector lens to the studs, simply undo the studs from the chrome insert. They spin in the projector lens, the nuts on the studs are lock nuts and if moved will move the lens out of alignment.

When you have removed the studs you will get two parts
On the headlight I had posted to me, the fixing points for the projector studs had sheared off the chrome insert. I used a very strong glue to hold them back in place, I wouldn't cheap out on this stage if you are repairing the lights as it will just break off again.

While the projector lens was off, I was able to inspect the beam pattern adjustment, as they are adjustable for a flat beam pattern for use when driving abroad.

Now simply polish the lens, a nice clean lint free cloth. I used no cleaning agents, just the cloth and the muck polished off brilliantly.

You can now reassemble the headlight, which by now should be pretty obvious how to do it. Once you have put it all back together, you will need to re-seal the outer lens to the black plastic housing using clear silicone so that water doesn't get in and ruin all your hard work.

Remember not to leave any fingerprints inside as when assembled you will not be able to clean them off!

Stand back and be impressed!

Groet,
Hugos
Rover 75 2.0 CDt 2000 man Midnight Blue JQW (huidig)
Rover 75 2.5 V6 2001 aut Raven Black PMF (stock)
Rover 75 2.5 V6 2002 aut Raven Black PMF (stock)
Alpine A310 V6 2.7 1981 man Wit
Flandria Majestic 1959 3 vit
Flandria Parisienne 1962 3 vit
Afbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

ik wil hier in het Nederlands graag aan toevoegen dat ik de plastic lens van de behuizing heb gescheiden door middel van een brede platte schroevendraaier, in combinatie met een stanley-mes om die vervelende silicone los te snijden. Hoeft het gezegd dat dit met de nodige omzichtigheid moet gedaan worden? Je hebt te maken met plastic en plastic KAN breken.
Gebruikersavatar
roverlex
MG-R Addict
Berichten: 228
Lid geworden op: do feb 03, 2011 7:00 pm
Woonplaats:
Locatie: Haarlem

Bericht door roverlex »

Bedankt Hugos voor de tekst :thumb:
Al gaat de tijd nog zo snel mijn rover 75 brengt me er wel.
AfbeeldingAfbeelding
pantah
MG-R Regular
Berichten: 75
Lid geworden op: di sep 23, 2008 11:16 pm
Woonplaats: Wielsbeke (BE)
Locatie: Wielsbeke, België

Bericht door pantah »

Deze missie is geslaagd! Deze Rover met zijn elf kaarsjes mag terug zonder enige opmerking de baan op. Helaas besliste de alternator gisteren om roet in het Rovershol te komen gooien. :(
Plaats reactie