Rover schakelt niet meer terug van zijn 3 naar de tweede

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
libaro

Rover schakelt niet meer terug van zijn 3 naar de tweede

Bericht door libaro »

Vorige week is mijn Rover 75 CDT naar de garage geweest voor de APK.
Daar werd geconstateerd dat de draagarmrubbers er half uitlagen. Ik heb ze gezien maar ze waren finaal versleten.

Twee dagen later na het vervangen van de rubbers kan ik opeens niet meer terugschakelen naar zijn twee.

opschakelen van 1 naar 5 gaat prima alleen van 3 naar 2 terug niet.

Met de motor uit gaat het terugschakelen wel goed.

Kan dit te maken hebben met het vervangen van de draagarmrubbers of is het toeval? De koppeling met drukgroep is nog geen 5 maanden oud.
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Dat is toeval. Is met het vervangen van je koppeling ook je hoofdkoppelingcilinder vervangen?

Ondanks dat het verschijnsel ook in andere versnellingen zou moeten optreden denk ik het eerste aan een kapot hoofdkoppelingcilinder.
Naar mate er meer lucht in het systeem komt zullen ook andere versnellingen moeilijker worden. Waarschijnlijk is het synchromesh van je tweede versnelling niet zo fris meer als de anderen waardoor het daar het eerste goed merkbaar is.

Opschakelen gaat altijd soepeler (kan ook zonder koppeling als je er een beetje gevoel in legt), de problemen worden dan ook vooral met terugschakelen merkbaar.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
libaro

Bericht door libaro »

Bedankt Rik

5 maanden geleden is de complete koppeling vervangen inclusief master en slave cilinder. De koppeling was wel een conversiekit dus een single mass vliegwiel.

Ik had ergens op internet gelezen dat met het vervangen van de draagarmrubbers de auto zich opnieuw gaat zetten en de afstelling van de pook anders kan zijn. Of gaat dat met een Rover niet op?

Of misschien bakolie?
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

In dat geval terug naar de garage.
Bakolie inderdaad ook even controleren; als alles (master + slave) 5 maanden geleden vervangen lijkt het me niet gek als de betreffende garage het even extra controleert op correcte werking. Tenslotte een aardige rekening geweest lijkt me.

Draagarmrubbers en een afstelling van de pook die anders is? Nooit van gehoord, maar ben erg nieuwsgierig naar de theorie erachter. :mrgreen:
libaro

Bericht door libaro »

Vandaag de garage gebeld en ge emailt. Hij denkt dat het in de bak zit ook omdat de bak geluid geeft. Ik heb de monteur een koppelingset uit Engeland laten inbouwen met een enkel vliegwiel. Sindsdien hoor je dat geluid bij lage toeren.

De monteur dacht ook aan de synchromesh van de tweede versnelling.

Maar ja dan moet de bak er weer uit en gereviseerd. Ik heb dit jaar al 2000 uitgegeven aan de Rover. Ik vraag mij af wat komt er dan daarna weer. Ik heb al 2 keer de dieselpomp vervangen, ventilator motor, dynamo en koppeling in 1/1/2 jaar.

Wat zijn de kosten van zo'n bakoperatie? Of kan ik beter op zoek gaan naar een andere auto? Deze Rover heeft 316000 op de teller.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Het lijkt mij verstandig om de auto eens goed na te laten kijken zodat duidelijk wordt wat er nog aan zit te komen aan reparaties. Als de bak verder goed schakelt is het ook mogelijk om alleen de synchromes ring van de 2e versnelling te vervangen.
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Hi Libaro,

Ik weet niet waar je naar toe gaat, maar ik vind het verhaal wat wazig klinken.

Conversiekit? Klinkt als iets wat het origineel niet had moeten zijn?
316.000 km zegt niets, op het forum is iemand die er een 500000 en meer mee heeft gereden.

Goed onderhoud maakt het verschil. Verder hoor ik geen vreemde dingen, dynamo en ventilatormotor, en dieselpomp en koppeling zijn de te verwachten zaken bij een 75. Dat de pomp twee keer stuk gaat in 1,5 jaar vind ik wel vreemd, wellicht dubieus apparaat gehad de eerste keer.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Er zijn conversie-kits om van een dubbel-massa-vliegwiel naar een massieve te gaan. Boet je zogenaamd iets in op comfort, maar verder niets.

Eigenlijk een trend die hoort bij de VAG-wagens, die waarbij die vliegwielen om de haverklap kapot gaan en vreselijke trillingen met zich mee brengen. Bij zowel Rover 75's of MG ZT-T's is dit meer voorkomen dan genezen, 't zou tenslotte zonde zijn dat als je de koppeling vervangen hebt, je een paar maanden later een vliegwiel voelt trillen :)
Scheelt tevens gewicht, en da's weer gunstig voor je performance.

Anderzijds, de eerste CDT(i) met een overleden vliegwiel moet ik nog tegenkomen; ik hoorde van Arjen dat 'ie een paar maandjes geleden wel een te pakken had... :+
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Ok, Rik... Weer wat wijzer... Ik ben alleen niet 1,2,3 voor conversiekits, houd meer van hoe het origineel moet zijn. Maar goed, het kan anders zijn natuurlijk.

Bij mijn eerste 75 bleek mijn vliegwiel verbrand toen de koppeling vervangen moest worden. Richard heeft hem toen meteen vervangen , ik had er ook 180.000 km mee gereden toen. Dus het "mocht" een keer.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
libaro

Bericht door libaro »

Deze Rover was de eerste auto waar ik mij lekker in voelde tot nu.

Misschien ligt het aan de garages, sommige garages en dealers hadden geen of te weinig kennis en de laatste garage heeft de koppeling er in gebouwd en sindsdien trilt de auto in de lage toeren en hoor je heel kort een soort metaal geluid uit de bak komen ( mes slijpen). Ik dacht dat een enkel vliegwiel niet trilde. Of was er al een probleem in de bak en trillingen die het dual mass vliegwiel tegen hield.

Het liefst hou ik deze Rover want motorisch loopt deze als een zonnetje en sind ik de contacten hebt schoongemaakt valt de motor ook niet meer uit.

Maar ja wat kost een bak revisie?
Pim
MG-R Addict

Bericht door Pim »

Hi libaro,
laatste garage heeft de koppeling er in gebouwd en sindsdien trilt de auto in de lage toeren
Hangt de motor na de reparatie wel goed in de motorsteunen of wringt ie als het ware.
Motor ondersteunen, motorsteunen loshalen en het geheel opnieuw fixeren en vastzetten.

Je geeft als woonplaats Alkmaar aan, mag ik je vragen wie de garage is?

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
libaro

Bericht door libaro »

Pim, de garage was DTF technische dienstverlening in Zwaag. En Pim zijn dat veel manuren opnieuw fixeren?
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Vliegwiel van een rover 75 cdt gaat onder normale omstandigheden niet kapot.
Wat vaak het probleem is als de koppeling wordt vervangen dat de drukgroep met plaat er zo wordt op geschroefd.
Problemen die hierdoor ontstaan zijn: Na een circa 8000 km grijpt de koppeling niet zo fijn meer aan, je krijgt trillingen.
Het aangrijpingspunt van de koppeling kan heel bruusk verlopen.
Vaak wordt dan gezegd dat het vliegwiel niet goed functioneert, maar dat is niet het probleem.
De drukgroep plus koppelingsplaat moet spanningsvrij gemonteerd worden en dan koppelt het weer zo als het moet.
Ja daar heb je weer speciaal gereedschap voor nodig, zoek een garage welke dit gereedschap heeft en die ook speciaal gereedschap heeft om de voorspanning van het vliegwiel te controleren.
Ik heb zelf drie keer een fout gemonteerde koppeling gehad maar ik heb nu een garage die het perfect monteert geen problemen meer.
Vliegwiel zit er nu zo ongeveer 500.000km in.
Wat voor kosten je kunt verwachten aan je rover 75 CDt:
Draagarmrubbers, Dynamo bij 300.000, achterse remleidingen verrot, luchtmassameter, veel zeggen de brandstofpompen, master en slave koppelingscilinder, gebroken achterveren, voorste abs sensoren, koelventilatormotor.
Dat zijn volgens mij zo ongeveer de meest voorkomende klachten met een ervaring van plusminus een 1000.000 rover 75 cdt kilpmeters.
Ik koop heel veel in engeland en dat scheelt echt heel veel. En probeer toch zoveel mogelijk zelf te doen.

Eric.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Vliegwiel heb ik een paar keer meegemaakt, maar deze gaan zelden stuk.
Het grote voordeel van een 2-massa vliegwiel is trouwens niet meer comfort wat betreft koppelen. Het doel van zo'n vliegwiel is de motor soepeler laten ronddraaien. Dit komt de distributie en dergelijke ook ten goede.

De koppeling moet, zoals elke koppeling, gecentreerd worden voor montage. Anders krijg je de versnellingsbak er simpelweg niet achter. Problemen met de koppeling na een paar duizend kilometer, zoals Eric omschrijft worden vaak veroorzaakt door slechte reiniging van het vliegwiel, het niet ontvetten van de nieuwe drukgroep, montagefouten of gewoon een slechte kwaliteit koppeling.
De eerste koppelingen die standaard in de Rover 75 gemonteerd waren hadden vaak problemen met trillingen en bijgeluiden, hiervoor is later een gewijzigde plaat ontwikkeld. Veel van deze koppelingen zijn onder garantie vervangen.
Aangezien MG-Rover geen zelfnastellende koppeling heeft, hoeft en kan er verder niets vastgezet/geblokkeerd worden voor montage.
Plaats reactie