motorombouw vraagje

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

motorombouw vraagje

Bericht door JD »

Ben eens even aan het kijken of ik eventueel het blok van de 216si in de 25 kan zetten ( daar zit nu een 1.4 in ).

De blokken lijken nagenoeg identiek op een paar kleine dingen na:
het spruitstuk van de 216 heeft geen kat zoals die van de 25, zal dus het spruitstuk van de 216 moeten meenemen naar de 25 ? en gaat dat goed voor de co i.v.m. apk ?

bakken zijn op het oog hetzelfde, kan ik de bak en koppeling van de 25 houden ?

En hoe zit dat met de elektronica ?
zie alleen bij de rempomp een kabelboom lopen die bij de zekeringkast van de ecu uitkomt, zit daar een stekker aan die 1 op 1 over kan of moet ik die draden oversolderen ? En als ik moet gaan solderen zijn die kleuren dan hetzelfde ?

Wat me ook opviel is dat de 216 aanzienlijk lawaaieriger is als de 25 :? Is da normaal ?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

He Jordy! Wat voor uitvoering is de 25 en wat is de 216? Hebben ze allebei airco bijvoorbeeld?

Anyway, afhankelijk van de kilometerstand zou ik de motor van de 216 eruit halen en alle randdelen er af sleutelen (stuurbekrachtiging daargelaten). Zelfde geld voor de 1.4 uit je 25.
Zo weet je zeker dat je kabelboom geschikt is en blijft. Zo is de kans groot dat de dynamo van de 200 nét even anders is dan die van de 25, ook de ontsteking van je 25 is als het goed is anders.

Ik zou sowieso de uitlaat van je 25 gebruiken, anders moet je lassen aan je voorpijp, lekker plug-&-play houden zo'n projectje :)
Als de uitlaat van de 216 verder ook nog netjes is kan je de uitlaat deels hiervan gebruiken om het geheel pas te maken. Maar ik zou niet gaan solderen, niet lassen, ECU van je 1.4 behouden, werkt gewoon.

Bak van de 25 kan je sowieso overzetten, geldt ook voor de koppeling en drukgroep. Je 25 heeft waarschijnlijk een R65 bak, de 216 heeft sowieso een R65 versnellingsbak.

In welke zin is de 216 lawaaieriger?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

beide auto's hebben alleen stuurbekrachtiging, verder niets.
uitlaat van de 25 is in goede staat, die van de 216 iets minder.
De kat van de 216 heb ik zo mn twijfels over, die rammelt iets.

Maar de stekkers van de kabelboom die nu op de 25 zit, zijn die allemaal hetzelfde als de 216 ?
En zou ik eventueel ook het spruitstuk van de 25 op dat 216 blok kunnen houden ?

216 maakt gewoon meer motorlawaai als de 25 valt me op :?
geen vreemde geluiden ofzow maar de 25 is echt n stukje stiller :?
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Je kunt het beste de kop van je 25 blok op die 216 motor zetten. Je kunt dan weer het nieuwe type distributie met automatische spanner gebruiken (hebben de meeste 216's niet). Ook heb je dan meteen meteen de juiste nokkenassen voor de ontsteking welke op de 25 zit (eventueel zijn de oude nokkenassen ook 'aan te passen')
En je hebt meteen een frisse koppakking ertussen.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

O, de nokkenassen ook inderdaad :) ...

Maar ehm, trouwens, afhankelijk van de stekker moet je ook de krukaspositiesensor van de 1.4 pakken en waarschijnlijk het vliegwiel ook.

Dan heb je echt alles wel :D
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

dus alleen t onderblok uitwisselen :?
Had ik zelf nog niet aan gedacht :P

In dat geval kan ik t uitlaatspruitstuk van de 25 houden.
maar.......... gaat dat goed met die 2 katalysatoren?
En die cilinderkop van die 1.4 kan probleemloos op da onderblok ?

Weet namelijk dat ze in de toerwagenklasse bij de o-pels op de 2.2 onderblokken cilinderkoppen van een 2.0 gebruiken. Alleen vliegen daar de koppakkingen continu uit :?

En het nadeel is dan weer dat ik met een half gestripte 1.4 blijf zitten

:mrgreen:
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Oud ijzer doet 18 cent de kilo.. :mrgreen:
Plaats reactie