Raad gevraagd! Geschil met garage na vervanging koppakking

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Raad gevraagd! Geschil met garage na vervanging koppakking

Bericht door rover-ppd »

Hallo Allemaal,

Ik wil graag jullie raad en mening over een geschil dat ik heb met mijn garage.

Ik zal proberen het duidelijk uit te leggen, want het is een beetje complex.

Het is ongeveer een jaar geleden begonnen. Mijn ZS lekte koelvloeistof. Ik naar de garage en die vertelde me dat hij lekte op de waterpomp. Hun voor mij een prijs gemaakt en reapratie gedaan.

Hierna bleef de lekkage. Ik terug naar de garage. Zei constateerde dat m'n koppakking net boven de waterpomp eruit lag. Naar mijn mening had de garage dit direct moeten controleren en deze reparatie in 1x goed kunnen uitvoeren. (persoonlijk twijfel ik of de waterpomp wel lek is geweest)

Nu kregen we een discussie over de prijs van de reparatie, want ik wilde de uren van de waterpomp gecompenseerd zien omdat deze voor niks zijn geweest, omdat ze die koppakking dan in 1x hadden kunnen doen. Uiteindelijk na onderhandelen wilde de garage er 50 euro bij om de kop te kunnen vlakken anders wilde ze me geen garantie geven. Die 50 euro heb ik toen ook extra betaald.

Hierna was de waterlekkage over maar kwam er een olielekkage. Hiervoor weer terug naar de garage. Eerst de koppakking boven de kleppendeksel vervangen (onder garantie). Nogsteeds lekken.

Na een aantal weken weer terug en is de koppakking onder de kleppendeksel vervangen (onder garantie). Nogsteeds lekkage.

Na weer een aantal weken allebei die pakkingen onder garantie vervangen.
Nogsteeds lekkage. Nu zei de garage het vermoeden te hebben dat het wellicht de nokaskering zou zijn en dat dit niet onder de garantie van de koppakking valt.

In de tussentijd heb ik bij een andere garage een aircobeurt laten doen en om hun visie gevraagd en zei sloten de nokaskering zo goed als uit en hun dachten sterk aan de kopakking.

Deze bevindingen heb ik verteld aan de garage van de koppakking reparatie. Toen zeiden ze ineens dat de kop van een MG uit 2 delen bestaat of iets dergelijks en dat hier tussen waarschijnlijk de lekkage zat, maar dat ze mn auto wilden hebben om dit goed te bekijken.

Nu bevestigen ze dat hier de lekkage zit en dat de delen met de reparatie los zijn geweest en dat hun hier nieuwe pakking tussen hebben gedaan, maar dat het niet onder garantie valt.

Als ik door ga vragen waarom niet beginnen ze erover dat ik te weinig heb betaald en dat de garantie alleen geld op de kopakking zelf en die zit nog goed, maar naar mijn mening heb ik garantie op de hele reparatie. Hun zijn de vakmannen en ik vind dat er niks mag lekken tussen de onderdelen die zei los hebben gehad tijdens de reparatie.

Wat vinden jullie en hoe kan ik mijn gelijk halen? Bovag?

Ik hoor het graag.

Groeten,

Robert
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Voor deskundig advies zou ik dit voorleggen aan de geschillencommissie van de Bovag.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Mijn persoonlijke mening.. het kan gebeuren dat bij een druktest van het koelsysteem de pomp dusdanig lekt, dat een slechte koppakking over het hoofd gezien wordt. Er kan dan onvoldoende druk op gezet worden om die lekkage zichtbaar te maken. Wat dat betreft begrijp ik het standpunt van de garage in deze, al kunnen ze natuurlijk best enige compensatie toepassen
gezien je de daarop volgende reparatie ook door hun laat uitvoeren.

Wat betreft de olie lekkage, als de kop gevlakt is dan wordt ook de pakking van de nokkenasdrager vernieuwd. Ook de keerringen worden dan (als het goed is) vervangen.
Voor beide partijen erg vervelend dat er nog altijd lekkage is, maar in mijn ogen zal de garage dit toch echt op moeten lossen.

In ieder geval succes en ik hoop dat jullie er uit komen!
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

De kop bestaat uit twee delen inderdaad. Wanneer deze uit elkaar is geweest zal de oude (vloeibare) pakking moeten worden verwijderd en een nieuw filmlaagje aangebracht moeten worden. En het lijkt me meer dan logisch dat de gehele kop gedemonteerd is, dus ook de nokkenassen eruit. Dan moeten de keerringen ook vervangen worden, maar dit alles zit in een koppakkingset dus ik snap niet waarom ze dit niet hebben gedaan...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

Een beetje off topic mijn opmerking; Toen die bij mij lekte zei mn vaste garagist dat hij geen ervaring had met MG's wat betreft de koppakking.
Toen bij Virid gebracht, en ik denk dat ik daar voor de APK van de ZS en de cabrio daar ook weer naar toe ga.

Je bent niet de eerst waar dit fout bij gaat helaas door 'gekluns' van de vak garage :|

Succes met t oplossen.
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Bedank iedereen voor de reacties. Gelukkig denkt iedereen er hetzelfde als mij over.

@Bart, Ik heb nu alleen nog met de hoofdmonteur gesproken en met hem kom ik er niet uit. Van de week ga ik met de eindverantwoordelijke van de garage praten en hoop er met hem wel uit te komen. Zo niet, dan ga ik het voorleggen bij de geschillencommisie van de Bovag.

@Peter begrijp ik het goed dat de pakking tussen de kopdelen bij de nokassen alleen uit vloeibare pakking bestaat?
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

rover-ppd schreef:@Peter begrijp ik het goed dat de pakking tussen de kopdelen bij de nokassen alleen uit vloeibare pakking bestaat?
Ja, de twee delen waaruit de kop bestaat zijn met vloeibare pakking dicht gemaakt. Ik gebruik altijd een bepaalde Loctide die ze gebruiken voor vliegtuig- en scheepsmotoren... zal even opzoeken welke dat is. Die heb ik zelfs gebruikt rond het oliekanaal in het onderblok van de T16.

Iets van 350 Bar en 3600 graden bestendig ofzo...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
rover-ppd
MG-R Addict
Berichten: 391
Lid geworden op: ma jun 30, 2008 9:03 pm
Woonplaats:
Locatie: Oud-Beijerland

Bericht door rover-ppd »

Thanks, hier kan ik wel wat mee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Zal eraan proberen te denken dat ik morgen even kijk...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Plaats reactie