0W30 wordt in de snelle motoren gebruikt. Is erg dun, dus voor de gemiddelde motor een beetje te dun.
Bij de specialist waar onze auto's heen gaan, gebruikt men 5W30. Ook nog wel redelijk dun voor een 4cilinder.
Ik zou ook gewoon voor 10W40 gaan. Volgens mij een redelijk standaard olietype voor de 4cilinders.
gewoon "gewone" olie indoen zoals ze hierboven al beschrijven.
voor een aantal jaren geleden kwam die van de hema heel goed uit de test
maar of er echt veel verschil inzit
gewoon kopen wat ze je aanraden bij je lokale automaterialenzaak
JB45 schreef:0W30 wordt in de snelle motoren gebruikt. Is erg dun, dus voor de gemiddelde motor een beetje te dun.
Bij de specialist waar onze auto's heen gaan, gebruikt men 5W30. Ook nog wel redelijk dun voor een 4cilinder.
5W30 is, eenmaal op temperatuur, net zo dun als 0W30.
Mijn ervaring met auto's waarbij vele kilometers 10W40 gebruikt is en wordt overgestapt op 0W30 of 5W30, is dat ze meer olie gaan verbruiken of wat gaan lekken. Ik zou het bij een goede 10W40 houden, of 5W40 (Castrol Magnatec bv).
Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
In de boekjes wordt de ene keer 10W40 en de andere keer 5W40 aanbevolen, maar 5W40 van Kroon Olie heb ik de beste ervaringen mee en gebruik ik altijd voor K-series.
Vaak een wereld van verschil qua geluid bovenin, is gewoon top-olie en kan ik iedereen aanbevelen.
10W40 vind ik ze koud nogal rumoerig.
Castrol is helaas niet meer wat het geweest is qua kwaliteit.
Ga je er veelvuldig circuit mee rijden dan is 10W60 een hele aardige, maar die kost ook wel iets, dus ook niet zomaar gebruiken. Verkeerde olie en slechte smering kan tenslotte desastreuze gevolgen hebben voor je motor.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW