Motorwissel 2.0V6 naar 2.5V6 mogelijk?

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gert-Jan
MG-R Fanatic
Berichten: 140
Lid geworden op: wo nov 17, 2010 5:57 pm
Woonplaats:
Locatie: Monster
Contacteer:

Motorwissel 2.0V6 naar 2.5V6 mogelijk?

Bericht door Gert-Jan »

Dat zit ik mezelf toch af te vragen :D

Kan dit? Ook als je een handbak in de wagen hebt en wil houden?
Qua afmetingen van het motorblok zou het moeten kunnen..
En:
Ben je er als je alleen de motor wisselt of moeten er nog andere zaken (computer?) mee?
Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998


Afbeelding
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Ik denk dat het gaat, computer zal wellicht mee moeten.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

ik ben er ook is mee bezig geweest maar ook bak en bevestiging was anders ook de kabelbomen. , het was trouwens van 1.8 naar 2 l.
Gebruikersavatar
Gert-Jan
MG-R Fanatic
Berichten: 140
Lid geworden op: wo nov 17, 2010 5:57 pm
Woonplaats:
Locatie: Monster
Contacteer:

Bericht door Gert-Jan »

De reden dat ik dit vraag:
  • Ben nieuwsgierig :D
  • Heb begrepen dat de 2.5V6 is een opgeboorde variant van de 2.0V6 is; dus heeft de motor dezelfde buitenafmetingen.
  • Geregistreerd gewicht van auto's met 2.0V6 en auto' s met 2.5V6 is gelijk.
  • Vermogen neemt toe van 150 naar 177 PK; die toename is kleiner dan 40% (ivm RDW)
  • Typegoedkeuring bestaat al...
  • In NL alleen 2.5V6 modellen met automaat verkocht; hoe goed werkt de handbak van de 2.0V6 met z'n grote broertje?
  • Heb kort op internet gezocht, maar tot nu toe nog niets gevonden.
Rover 75 Sterling - 2.0V6 - Pewter Grey - 2000
Suzuki Grand Vitara - 2.5V6 - 1998


Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8440
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

De 2.5 is hier wel verkocht als handbak, kom je alleen bijna nooit tegen.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Er staat zelfs een origineel Nederlandse handgeschakelde 2.5 te koop:

http://auto.marktplaats.nl/rover/562549 ... re-v6.html

Ik gok dat er rond de 10 tot 20 rond rijden in Nederland. De 2.5 handbak stond (in ieder geval in de beginjaren) niet op de Nederlandse prijslijst, dus alle exemplaren zullen op speciale bestelling zijn geleverd.

De 2.0 en 2.5 KV6 zijn inderdaad grotendeels gelijk, dus het lijkt me dat een motorwissel niet ontzettend ingewikkeld hoeft te zijn
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

nou...
een andere motorcode was omkeuren meer of minder dan 40% doet er dan niet toe.
Maar daar heeft rik pas een heel stuk over geschreven over dat omkeuren.
van auto's tot 1998 is het niet zo moeilijk maar daarna word t wat lastiger ;)

http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t ... ht=keuring
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9115
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: ik rij de 2.5 ltr in de ZS met handbak......en dat rijdt geweldig ;)
overigens hebben alle MG ZT's met de 2.5 ltr ook de handbak.
Afbeelding
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

@MARVON: De MG ZT was er ook als MG ZT 180. Deze uitvoering werd geleverd met de 177 pk sterke 2.5 KV6 en automaat uit de Rover 75. :)
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9115
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: dat klopt, ik wilde er mee aangeven dat er voor de ombouw geen bezwaren kunnen zijn.
Afbeelding
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

moet je dan alsnog niet de draadboom vervangen?
Gebruikersavatar
MARTIN
MG-R Core
Berichten: 9115
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 4:27 pm
Woonplaats: in de loods

Bericht door MARTIN »

:mrgreen: als je alleen het blok wisseld , moet je alleen de computer wissellen door een type met de zelfde configuratie {dus bak/blok}
en daarna de ab's weer laten inlezen / of ook de alarmunits vervangen
inlezen is goedkoper ;)
Afbeelding
falco
MG-R Addict
Berichten: 344
Lid geworden op: zo jan 15, 2012 2:43 pm
Woonplaats: lekie nee tneb ej

Bericht door falco »

ik weet nog dat ik van mijn automaat < die stuk was > een hand bak wou maken en het afgeraden werd omdat dan ook de elektronica vervangen moest worden, althans volgens BCC in Baarn. dus toch maar een originele automaat er onder geplakt.
Gebruikersavatar
MGF MPi
MG-R Spotter
Berichten: 869
Lid geworden op: do mar 02, 2006 6:28 pm
Woonplaats: Rotterdam / Heiloo
Contacteer:

Bericht door MGF MPi »

Iemand op het Engelse forum vroeg toevallig of het mogelijk was om een 2.5 KV6 te vervangen voor een 2.0 KV6 en hij kreeg het volgende antwoord:
Besides the engine, a simple ZCS recoding exercise and applying the 2.0 v6 tune on T4 will do it.
De ECU is bij beide versies gelijk, alleen de software verschilt. Een andere ECU is dus niet nodig als je iemand kunt vinden die de juiste ZCS codes kan programmeren.
MGF 1.8i, British Racing Green
Rover 75 2.5 V6 Sterling, Steel Blue
Afbeelding
Plaats reactie