motorblok 114 Gti

111 114 Metro Mini
FoZ

Bericht door FoZ »

118GTR schreef:1800? Foz heeft een 1400 over, en die wil hij vast wel kwijt aan de topic-starter.
cker wil ik deze wel kwijt aan hem want dan hebben we er weer 1tje bij de club :D
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

wat kost zo'n 1800 blok nou gemiddeld??? en komen er voor aanpassingen bij...?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Het blok past er zo in, om het werkend te krijgen is wel wat werk nodig.

Voor een blok met weinig km's ben je minstens 1500 euro kwijt in nederland(maar reken op nog meer), een vvc is nog duurder. Engeland is veel goedkoper.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

vvc??? en welke aanpassingen moet je sowieso rekening mee houden?
FoZ

Bericht door FoZ »

Remmen :twisted:
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

alleen remmen :shock:

niet meer...?
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

simpelst: 1.8 K16, opbouwen met de originele 1.4 sensoren, draadboom en ECU. Wel de 1.8 injectoren gebruiken. je moet een 1.4 16v MPI als basis hebben.

moeilijker: 1.8 K16, opbouwen met de sensoren die bij de motor zitten. 1.8 spruitstukken, draadboom en ECU. Grootste probleem hier is de 1.8 ECU die moet worden aangepast(denk aan startonderbreker enzo)

De VVC MOET op de moeilijkere manier.

bijkomende problemen zijn de inlaatspruitstukken die aan de gasklepkant waarschijnlijk niet lekker passen op de huidige airbox. Dit is te fixen met wat custom pijpwerk/luchtfilter.

Remmen wordt idd een issue, kies minstens voor de 240mm geventileerde schijven van de 114 Gti Mpi(zelfde als de MGF/TF behalve de 160pk versies).

Wielen en aandrijfassen is geen enkel prob, versnellingsbak kan een issue worden bij echt hoge vermogens(de 216/416 bak >95 is sterker)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

wat is vvc?? :?:

maar wat wordt aangeraden/makelijker/goedkoper/logischer/beter; conversie maken van de 1.4 die er dus nu inligt (krukas, zuigers etc.) of gewoon een kompleet 1.8 blok aanschafen?? :H:
Bij het laatste zal ik dus ook de ECU moeten aan passen. En kan ik het blok dus beter kompleet met versn. bak aanschafen, als ik het goed begrijp. :mellow:

Het eerst, de conversie, heb je als ik het goed begrijp dus ook het multipoint systeem (?? en bijpassende ECU ??) nodig? :beuh:
robert

Vraagje aan 118GTR

Bericht door robert »

Hey 118 GTR,

ik ben nog steeds een nieuw blok nodig voor m'n autotje en ik kon wel een blok van FoZ overnemen, maar ik heb een Mpi en zijn blok is een Spi.
Nu heb ik gevraagd aan degene die mijn auto maakt of dat kan en volgens hem is er een grote kans op problemen als het blok van FoZ in m'n auto word gezet. Hij had het over de uitlaat en de compressieverhouding enzo. Maar nu zei FoZ dat ik jou maar eens moest vragen omdat het misschien helemaal geen probleem is. Vandaar.

Gr Robert
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Is helemaal geen probleem, het blok is exact gelijk, alleen het injectiesysteem is anders. Je kan het dus zo overzetten, alleen je moet je eigen inlaat/uitlaat spruitstukken gebruiken.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Yep heb ik ook gedaan, ik heb een GTI (MPI) blok (zelfde als foz heeft) en de in en uitlaatspruitstukken van het originele spi blok gebruikt, werkt prima!
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

jep werkt prima, er is echter wel een zeer klein verschil tussen beide blokken(waar Mark me op heeft gewezen). Een klein verschil in de inlaat-nokas.

Het werkt prima, maar je zal in plaats van 103 pk, waarschijnlijk 101~102pk hebben. Als je die pk's terug wil moet je de inlaatnokas van je oude MPI blok er weer in zetten.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

Het schijnt overigens ook dat je van de 1.4 16v blokken high port en low port cilinderkoppen hebt. De SPi is in beide versies geleverd en de MPi is altijd een high port. Verder heeft de MPi inderdaad een iets andere inlaat nokkenas.

Deze verschillen hebben overigens zowat bijna geen invloed op de performance.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Foxtrot

Bericht door Foxtrot »

Mijn topsnelheid is wel omhoog gegaan. Ik raak nu zonder al te veel moeite over de 200 terwijl ik met mn vorige blok (andere nokkenas) met veel moeite op de 190 kwam. Dit kan natuurlijk ook te maken hebben met de manier waarop het blok is ingereden, klopt dat? Misschien heeft dat er nog wel meer mee te maken dan de nokkenasverschillen.
robert

Bericht door robert »

Maar moet ik de ecu ook overzetten dan? Want ik neem aan dat de ecu van een Mpi anders ingesteld staat dan eentje van een Spi. Levert dit dan geen problemen op?
anton GTa 16v

Bericht door anton GTa 16v »

101~102 pk is da met kat of zonder. omdat de singels zonder kat 5pk extra krijgen.....

multi systeem over zetten is dat in een middagje gedaan of word dat een gehele operatie. Moest de ECU nou vervangen worden of kan je dat van het multi systeem overzetten? Wat moet zoiets kosten als ik dat van iemand hier overneem?



Langzaam ga ik van 114 amateur naar 114 "beetjuh weeter" :blink:
Plaats reactie