Nieuwe banden (ja alweer zo een topic :p)
Nieuwe banden (ja alweer zo een topic :p)
Hoi allemaal,
Ik ben dan eindelijk toe aan nieuwe banden! Ik studeer nog en heb het komende jaar niet zo veel te spenderen ivm met andere uitgaven voor mijn auto. Daarover komende maanden meer!
Nu heb ik voor en achter continental bandjes met de maat
185/55 R15 82H
Deze wil ik vervangen door Nankang NS-2 bandjes ivm met prijs en uiterlijk met de maat
Of door Toyo PROXES 4 met dezelfde maat
195/45 R15 78V
Mijn auto word een aantal kilo's zwaarder de komende maanden dus leek breder mij niet verkeerd. Tevens wijkt dit natuurlijk af in de hoogte van mijn band. Ik weet dat dit resulteert in een minimale afwijking van mijn km teller.
mijn rovertje wordt een goede 150 kg zwaarder, is de belastingsfactor van 78 nog genoeg?
Past de 195 gewoon op mijn originele rover velgen?
Zou de Toyo een slimmere keuze zijn voor 15,- per band extra?
Heeft er iemand al ervaring met deze banden?
Ik ben benieuwd
Ik ben dan eindelijk toe aan nieuwe banden! Ik studeer nog en heb het komende jaar niet zo veel te spenderen ivm met andere uitgaven voor mijn auto. Daarover komende maanden meer!
Nu heb ik voor en achter continental bandjes met de maat
185/55 R15 82H
Deze wil ik vervangen door Nankang NS-2 bandjes ivm met prijs en uiterlijk met de maat
Of door Toyo PROXES 4 met dezelfde maat
195/45 R15 78V
Mijn auto word een aantal kilo's zwaarder de komende maanden dus leek breder mij niet verkeerd. Tevens wijkt dit natuurlijk af in de hoogte van mijn band. Ik weet dat dit resulteert in een minimale afwijking van mijn km teller.
mijn rovertje wordt een goede 150 kg zwaarder, is de belastingsfactor van 78 nog genoeg?
Past de 195 gewoon op mijn originele rover velgen?
Zou de Toyo een slimmere keuze zijn voor 15,- per band extra?
Heeft er iemand al ervaring met deze banden?
Ik ben benieuwd
-
- The Big Boss
Dat extra gewicht zou niks uit moeten maken.
Nankang zou ik nooit kopen, als je na elke rit nat van het angstzweet wil thuiskomen is dit de ideale band.
Ik heb zelf momenteel nankang op de voorwielen en zelfs op nat wegdek glij ik bij elke bocht bijna van de weg (zelfs bij normale snelheden
)
Als je budget geen nieuwe banden van goede kwaliteit toelaat is deze site misschien interessant voor jou: http://www.gebruikteautoband.nl/
Hier kun je gebruikte banden met goed profiel kopen voor een aantrekkelijke prijs.
Nankang zou ik nooit kopen, als je na elke rit nat van het angstzweet wil thuiskomen is dit de ideale band.
Ik heb zelf momenteel nankang op de voorwielen en zelfs op nat wegdek glij ik bij elke bocht bijna van de weg (zelfs bij normale snelheden

Als je budget geen nieuwe banden van goede kwaliteit toelaat is deze site misschien interessant voor jou: http://www.gebruikteautoband.nl/
Hier kun je gebruikte banden met goed profiel kopen voor een aantrekkelijke prijs.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
'00 MG ZR RX1800R -> The Dream has come true
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland

-
- MG-R Addict
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Re: Nieuwe banden (ja alweer zo een topic :p)
Die continental zullen veel betere banden zijn dan die Nankang's (een paar jaar terug nog bekent als nederlands slechtste band, prof-drifters waren er een groot fan van)
Dus ondanks dat ze breder zijn ga je grip kwijt raken, zeker met die 150kg extra niet erg handig.
Overigens zal 150kg niet bijster veel uithalen hoor, de load factor is ook geen probleem die is vaak 425 tot 475kg per band, daar zal je ver onder blijven.
Kwa maat moet je voor 195/50R15's gaan, die zitten veel dichter bij het origineel en zijn nog goedkoper ook. (ik kwam vredestijns tegen voor 53 euro p/s)
let wel, monteren is nog eens ~20 euro p/s.
Dus ondanks dat ze breder zijn ga je grip kwijt raken, zeker met die 150kg extra niet erg handig.
Overigens zal 150kg niet bijster veel uithalen hoor, de load factor is ook geen probleem die is vaak 425 tot 475kg per band, daar zal je ver onder blijven.
Kwa maat moet je voor 195/50R15's gaan, die zitten veel dichter bij het origineel en zijn nog goedkoper ook. (ik kwam vredestijns tegen voor 53 euro p/s)
let wel, monteren is nog eens ~20 euro p/s.
Laatst gewijzigd door 118GTR op wo nov 02, 2011 1:43 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- The Big Boss
Re: Nieuwe banden (ja alweer zo een topic :p)
Dan zou ik toch ergens anders heengaan.118GTR schreef:let wel, monteren is nog eens ~20 euro p/s.
Bij mij gaan vanmiddag de winterbanden erop en dat kost me €39.95 voor 4 banden.
'03 MG ZT 190+ -> My forever car

- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Mij kost het niets, maar ter indicatie leek het me handig om erbij te zetten.
15 tot 25 is echt de norm.
15 tot 25 is echt de norm.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk
Bedankt iedereen voor de tips!
De banden zijn voor mij gratis! incl. montage. (mazzeltje, verjaardagskado)
Dus toch maar van de Nankangs afgezien.
Het zijn nieuwe Toyo Proxes 4 geworden in de maat:
195x45x15
Mijn grootste twijfel was eigenlijk de breedte van de band.
van 185 naar 195 zou moeten kunnen hoop ik.
Ik heb de J maat van mijn velgen nog niet kunnen vinden namelijk.
Wanneer deze 5 is heb ik een probleem, 5,5 of 6 zou prima zijn.
Heeft iemand enig idee waar ik deze maat kan vinden?
Ze zijn al binnen ik zal nog laten weten of ze passen
De banden zijn voor mij gratis! incl. montage. (mazzeltje, verjaardagskado)
Dus toch maar van de Nankangs afgezien.
Het zijn nieuwe Toyo Proxes 4 geworden in de maat:
195x45x15
Mijn grootste twijfel was eigenlijk de breedte van de band.
van 185 naar 195 zou moeten kunnen hoop ik.
Ik heb de J maat van mijn velgen nog niet kunnen vinden namelijk.
Wanneer deze 5 is heb ik een probleem, 5,5 of 6 zou prima zijn.
Heeft iemand enig idee waar ik deze maat kan vinden?
Ze zijn al binnen ik zal nog laten weten of ze passen
Degene die ik besteld heb zijn slechts minder groot in "hoogte".
Dat vind ik persoonlijk een stuk mooier.
Verder zou het het sturen directer moeten maken.
Maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
Je hebt gelijk over de prijs, ik was helaas wat te haastig.
Ik ben in ieder geval opgelucht dat de 195 er op past :P
Dat vind ik persoonlijk een stuk mooier.
Verder zou het het sturen directer moeten maken.
Maar daar heb ik (nog) geen ervaring mee.
Je hebt gelijk over de prijs, ik was helaas wat te haastig.
Ik ben in ieder geval opgelucht dat de 195 er op past :P
qua hoogte had je eerst 55% van 185 mm is 102 mm nu heb je 45% van 195 mm en dat is 88 mm.
Ze ontlopen elkaar dus niet zo gek veel. Mogelijk dat je met een gps even kan kijken hoeveel je snelheids meter afwijkt.
Zelf rijd ik nu met 195-65-15 en zomers met 225-45-18 en die verschillen wel veel.
Alleen bij mijn Rover 75 kan dit, ik zou evt de snelheids meter kunnen laten aanpassen bij de dealer.
Ze ontlopen elkaar dus niet zo gek veel. Mogelijk dat je met een gps even kan kijken hoeveel je snelheids meter afwijkt.
Zelf rijd ik nu met 195-65-15 en zomers met 225-45-18 en die verschillen wel veel.
Alleen bij mijn Rover 75 kan dit, ik zou evt de snelheids meter kunnen laten aanpassen bij de dealer.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- 118GTR
- MG-R Core
- Contacteer:
Je had echt voor de 195/50 moeten gaan zoals ik al eerder aangaf.
Als je het voor de rijeigenschappen doet, dan moet je voor een echte sportband gaan, die hebben veel stijvere wangen en voelen wel een inch groter aan dan gewone banden in dezelfde maat.
Voor de looks, tja 45 ziet er misschien wel mooier uit, maar ook 50 is al wat platter dan origineel (maar heel weinig)
Voor de looks moet moet je eigenlijk 16" of zelfs 17" op de kop tikken, heb je ook geen geklooi met de snelheidsmeter. Maar ook de wielgeometrie zal je een beetje verklooien, het zal echt nog wel veilig zijn hoor, maar het zou me verbazen dat hij beter gaat rijden. Het krachtenspel veranderd toch op een manier zoals de fabrikant het nooit bedoelt heeft.
De 15" velgen van rover zijn trouwens 5.5J breed.
Als je het voor de rijeigenschappen doet, dan moet je voor een echte sportband gaan, die hebben veel stijvere wangen en voelen wel een inch groter aan dan gewone banden in dezelfde maat.
Voor de looks, tja 45 ziet er misschien wel mooier uit, maar ook 50 is al wat platter dan origineel (maar heel weinig)
Voor de looks moet moet je eigenlijk 16" of zelfs 17" op de kop tikken, heb je ook geen geklooi met de snelheidsmeter. Maar ook de wielgeometrie zal je een beetje verklooien, het zal echt nog wel veilig zijn hoor, maar het zou me verbazen dat hij beter gaat rijden. Het krachtenspel veranderd toch op een manier zoals de fabrikant het nooit bedoelt heeft.
De 15" velgen van rover zijn trouwens 5.5J breed.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
www.118GTi.tk
www.118GTi.tk