Koelvloeistof verdwijnt, maar waar

75 en 75 Tourer
jantino

Bericht door jantino »

Ok, themostaat is vervangen, heb de oude hier liggen. Kans lijkt me toch miniem

Waterpomp hebben ze al reeds 2 keer vervangen. (zeggen ze) Ze beweerden dat de pas vervangen pomp stuk gegaan was door een te hoge druk of iets dergelijks.

Vond het een vreemd verhaal omdat de dop van het reservoir vervangen moest worden omdat overdrukventiel te zwak was (was net een fluitketel) :-)
Waar zit de pomp precies? Ga ik kijken of ie nog glimt ofzo. Moet nieuw zijn immers.

Maar goed, hoe kan ik bovenstaande uitsluiten? Friesland is overigens geen probleem. Als ze maar weten wat een Rover is! Huidige garage doet net alsof dit een raket is waar ze aan moeten sleutelen, alles moeilijk moeilijk, alles luk raak vervangen (zie eerste post) en nog steeds hebben we het zelfde probleem met de auto.

Met onze Chevy rijden we tijd naar Groningen, vergelijkbare drama's gehad daarmee met andere garages.
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Pomp zit tussen de koppen op de distributie. Je zou de D-riem kap iets los kunnen maken en tussen de rand door kunnen kijken.

Ik ga ervanuit dat ze alles vervangen hebben met de thermostaat (keerringen e.d.) maar als er water lekt in de V blijft er weinig over als optie. Tsja, iets simpels als een slangklem die ietwat los zit, maar dan zou ik het eerder aan de bakzijde verwachten terug te zien.

Je bent natuurlijk ook altijd van harte welkom om even langs Velp te komen. Dan kunnen we het koelsysteem in ieder geval even op druk testen. ;)
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Eric27
MG-R Freak

Bericht door Eric27 »

Nou en of ze weten wat een rover is in friesland.
Zij zijn er helemaal in gespeciaaliseerd, er werkt ook een ex rover monteur.
jantino

Bericht door jantino »

Vandaag bij een andere garage geweest en die heeft de boel nageloppen;
Ze verklaren de auto total los;

Motorblok zelf blijft droog, hij verbruikt koelvloeistof in de cilinders.
Volgens deze garage is het of A: Koppakking is niet goed gemaakt, om dit testen moet het blok weer uit elkaar wat een puist werk is en het maken kosten wederom een fikse duit. (Al met al iets van 1900 euro)

of B: Cilinderbussen zijn gezakt? en dat repareren schijnt niet te kunnen, of idioot duur ofzo; nieuwe motor werd er gezegt.

Wie heeft er advies over wat te doen, want ben nu wel de wanhoop nabij. Afgelopen jaar verschrikkelijk veel geld uitgegeven aan deze machine en uiteindelijk geen stap verder mee vooruit gekomen. Kan er een tweedehandse motor in? Zo ja, wat kost dat in totaal? Hou in het achterhoofd dat het een lpg wagen is en dat hij gas injectoren heeft, weet niet of dit uitmaakt voor de motor keuze.

Wederom, voor een goed voorstel maakt afstand niet uit. Oh ja, startmotor is echt stuk, na het plaatsen van een andere accu blijft hij af en toe slecht/gek starten
Jeroen.S

Bericht door Jeroen.S »

Wat heb jij enorm veel pech met je auto. Enorm zuur. :( Ik persoonlijk zou er geen cent meer insteken en proberen er nog wat geld voor te vangen. Zelf heb ik ook last van weglopend koelwater, alleen bij mij is geconstateerd dat de radiator lek is. Dit laat ik nog wel maken op termijn en dan schop ik dat kreng er ook uit. Ik had mijn rover 75 2.5 sterling gekocht met idee dat ik weinig rij en dus niet zoveel onderhoud er aan zou hebben. Nou een dikke fabel dus. :D
jantino

Bericht door jantino »

Ha, mijn radiator kopen? Is nieuw, glimt zelfs nog! Zou helpen, zeiden ze...

Maar goed, ik hoop dat iemand nog een fatsoenlijk blok heeft liggen en tegen een schappelijke prijs kan inbouwen.

Aan de andere kant begin ik nu ook te twijfelen, misschien moet ie maar weg. Geen idee wat het nu nog zou moeten opleveren. Iemand nog belang bij een nieuwe radiator, waterpomp, zomer en winterbanden allebei op lichtmetalen velgen, rvs uitlaat van spruitstuk tot eind demper, of wat dan ook? :-) Alles minder dan een half jaar oud :S

Ik heb zelf eventueel belang bij een schouder (om op uit te huilen)
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Ik begrijp je wanhoop, wat een ellende.
jantino schreef:Vandaag bij een andere garage geweest en die heeft de boel nageloppen...
Wat is nalopen? Is de compressie gemeten? Het koelsysteem onder druk gezet? In beide gevallen zou je het moeten kunnen herleiden.
In eerste instantie leek je nog koelwater te zien in de V, maar uit je verhaal maak ik op dat dat niet het geval is?
Heb je witte rook, veel, hoe lang? Hebben ze je koelwater getest op uitlaatgassen daarin? In de olie?

Cilinderbussen die 'gezakt' zijn komt voor, niet alleen bij de L4 K-serie motoren, maar ook bij de KV6'jes. Vergelijkbare problemen had Land Rover met de 4.6 V8.
jantino schreef:Kan er een tweedehandse motor in? Zo ja, wat kost dat in totaal?
Dat hangt natuurlijk af van de donormotor die je vind. Reken voor in- en uitbouw zo'n 10 werkplaatsuren. Een goede motor zal daarentegen moeite kosten om te vinden.
jantino

Bericht door jantino »

Nou, om precies te zijn is mn vriendin heen geweest.

Ze deden een goedje door de koelvloeistof, in de gewone lucht moet het blauw worden, maar het werd geel bij de koelvloeistof, wat betekende dat er uitlaatgassen bij de koelvloeistof terechtkwam. Bij mijn weten hebben ze niet meer getest dan dat.

In de V zag ik inderdaad wat liggen, maar wellicht is dat van iets anders? Regen of andere rommel? Wellicht heb ik zelf geknoeid? weet het zo langzamerhand echt niet meer.

's Ochtends heb ik witte rook, mooie stabiele pluim. Niet zo dat autos achter me de mistlampen aan moeten doen, maar toch een schattig wolkje. totdat ie warm is, zo ongeveer de eerste kilometer.
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Tsja, zo kan ik ook diagnose stellen. Koppen zijn afgeperst voor montage? En ook gevlakt ben ik bang? :+

Ik vind het moeilijk om gebaseerd op een verhaal een diagnose te stellen, dus mocht je nog eens een dag vrij hebben dan ben je van harte welkom in Velp. :mrgreen:
Kunnen we 'm ook even onder druk zetten, compressie meten enzovoort.
jantino

Bericht door jantino »

Rik schreef:Koppen zijn afgeperst voor montage? En ook gevlakt ben ik bang? :+
Staat wel op de rekening :D Hoezo, niet goed? Ben ik harder opgelicht dan ik al dacht?

Anyhoe, lijkt me prettig om eens bij een kenner langs te gaan, dan weten we beter wat er aan de hand is. En natuurlijk wat verder te doen.

Als ik dan toch die kant opkom, heb je toevallig nog een startmotor liggen? :D Ook die is stuk van verdriet.

Vrijdag 4 november tijd? In de middag oid? :)
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Nee, je bent niet opgelicht, koppen vlakken is heel normaal, maar mijn ervaringen met K-motoren en vlakken... Tsja, zijn niet om over naar huis te schrijven. Wanneer het tijdens meten niet blijkt te hoeven absoluut niet doen, ook niet onder het mom "baat het niet schaad het niet" wat veel gedaan wordt.

Een startmotor heb ik niet meer liggen, helaas, maar ik zal m'n ogen openhouden. Ik zal 4 november morgenochtend in ieder geval in de agenda plakken. :mrgreen:
jantino

Bericht door jantino »

Top, ik kan rond 13:00 13:30 bij je zijn. Kun je me een pm sturen met het adres? Dan kom ik die kant op :-)
Dr Doggystyle
Beheerder

Bericht door Dr Doggystyle »

tipje : zijn banner in zn onderschrift is klikbaar
dan zie je vanzelf alle gegevens 8)
LEF MG ZS180 06-05-23-nu
PBT MG ZS120 26-02-22-nu
IAP Rover 75 Tourer MK2 V6 11-8-21 tot 13-7-24 RIP
JBR Rover 45 MK1 V6 4-10-2020 tot 9-5-21 99-GP-GT
LVD Rover 400 Tourer 2018 tot 11-8-21 LZ-PS-02 RIP
PBT Rover 45 MK2 2011- 2017 03-PG-GN RIP
LQW Rover 200Vi 2010-2012 67-DG-VJ
LVD Rover 416si 2003-2011 RV-FN-98 RIP
Facebook MG-R.nl ! https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
Rik
MG-R Freak

Bericht door Rik »

Florijnweg 21C te Velp (Gelderland). Vanaf de A12 afslag Industrieterrein De Beemd aanhouden :mrgreen:
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

ik weet niet hoe lang het geleden is dat je koppaking is vervangen
en door welk bedrijf maar ik zal daar dan is mooi terug mee gaan :evil:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
jantino

Bericht door jantino »

pff, van de zomer hebben we dat laten doen. Bleef daarna lekken, zou vervolgens liggen aan: waterpomp, thermostaathuis, binnenverwarming radiotor ontstopt, radiator, daarna weer waterpomp, koelvoeistofdop. En dat is dan in de weken en maanden er op (tot nu dus) ook in die volgorde vervangen.
Plaats reactie