Druk en temperatuur 2.0 V6?

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
MPR75
MG-R Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di feb 22, 2011 9:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Ede

Druk en temperatuur 2.0 V6?

Bericht door MPR75 »

Hallo Allen,

Afgelopen zondag gestrand ivm een kappotte radiateur: bij de aanhechting aan de zijkant was een rubber ertussenuit gesprongen. Heb de radiateur inmiddels laten vervangen door mijn lokale garage, maar nu ben ik toch een beetje bang dat er misschien wel teveel druk wordt opgebouwd in het koelsysteem.
Al zolang als ik deze 75 heb lekt deze namelijk bij de dop van het expansievat. (de sporen zijn steeds duidelijk zichtbaar, vul wel het koelvloeistof op gezette tijden bij)
(en nee, ik doe er niet teveel in :-))
Na het vervangen van de radiateur en dop van het expansievat zie ik nog steeds leksporen, en raak ik nog steeds koelvloeistof kwijt...

Twee vragen: Als ik het dashboard in de diagnostics stand zet (7.0) zie ik
de temperatuur van de motor oplopen tot 105-108 graden als ik voor een stoplicht sta. Is dat normaal (zien andere 2.0 V6 rijders dit ook)?

En verder, heeft iemand nog andere ideeen waardoor er teveel druk opgebouwd kan worden?

alvast bedankt!
Rover 100 / Mini / Rover 214 en nu: Rover 75
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

laat eens een test doen bij je lokale garage op uitlaatgas in het koelsysteem (vanwege koppakking) ;) kost je niets of weinig.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Die V6'jes kúnnen een heel gedoe zijn om te ontluchten en resulteert vaak ook in het overstromen van het expansievaatje.

105 tot 108 graden vind ik niet schokkend.
Hoeveel water 'gebruikt' ze ongeveer?

Mogelijkheden zijn er plenty, lekke koppakking tot een kapot schroefdraad in het ontlucht-ventieltje in de slang die onder het luchtfilterhuis langs loopt...
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
MPR75
MG-R Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di feb 22, 2011 9:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Ede

Bericht door MPR75 »

Bedankt voor de antwoorden.
Heb net even gekeken nadat we gisteren ongeveer 160 km gereden hebben, ik kon er ongeveer 200 ml vloeistof bij gieten...
En weer sporen van koelvloeistof op de bovenkant van het expansievat.
De ontluchtingsschroef lijkt overigens wel goed dicht te zijn.
Ga morgen in iedergeval de garage maar weer even raadplegen... wellicht
hebben ze nog andere ideeen. De test die Roland suggereerd zal ik ook even laten doen...
Rover 100 / Mini / Rover 214 en nu: Rover 75
MPR75
MG-R Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di feb 22, 2011 9:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Ede

Bericht door MPR75 »

Even nog een vraagje aan de experts, als ik de motor laat draaien met de dop los van het expansievat zie ik een extra straaltje koelvloeistof ongeveer halverwege tussen de twee rubber ringen van de dop (als ik zo gok).
Zie deze foto:
Afbeelding

Zou het kunnen dat er hierdoor (ook) lekkage ontstaat langs de dop?
Rover 100 / Mini / Rover 214 en nu: Rover 75
MPR75
MG-R Newbie
Berichten: 12
Lid geworden op: di feb 22, 2011 9:52 pm
Woonplaats:
Locatie: Ede

Bericht door MPR75 »

Even een update:
Naar de garage geweest, gecontroleerd op uitlaatgassen in de koelvloeistof, niets gevonden, koelsysteem onder druk gezet (nacht lang), geen lekkage. Met mijn verhaal erbij dat de temperatuur (in diagnose stand op het dashboard) snel oploopt bij stadsritten) de conclusie getrokken dat de thermostaat wel eens een verdachte zou kunnen zijn.
Deze is inmiddels vervangen, en ik kan in iedergeval melden dat de temperatuur nu bij snelweg en 80km wegen een stuk lager is dan voorheen
(voorheen tussen de 97 en 102 op snelheid, nu tussen de 90 en 93 graden...)
en de temperatuur in stadsverkeer en wachtend voor verkeerslichten loopt ook niet meer op tot de 108 graden, maar heb nu als hoogste temperatuur 98 graden gezien (bij een paar keer steken op een parkeerplaats).
Lekkage is nu ook niet meer zichtbaar bij het expansievat, maar we kijken het nog even een paar weken aan...
Rover 100 / Mini / Rover 214 en nu: Rover 75
Plaats reactie