Kwaliteit of kwantiteit?

vragen, antwoorden, tips en foto's van en over Car-Hifi
Plaats reactie
Dennis

Kwaliteit of kwantiteit?

Bericht door Dennis »

Hallo,

Zo, ben vandaag eens op wat plaatsen geweest om eens even te informeren wat voor geluidstechnische aanpassingen voor mij het
best uit zouden komen. Een paar zaakjes was ik zo weer buiten (blegh,
wat een klotegeluid :lol: ), en er zijn er 2 blijven hangen, maar deze hanteerden allebei een andere visie eigenlijk, vandaar deze post.

Bij het ene bedrijf heb ik geluisterd naar verschillende soorten speakers,
o.a. JBL en Magnat, maar ook naar Focal. Die Focals (uit de polykevlar reeks) klonken -vond ik- erg goed, mooi strak, en niet zo'n snerpend hoog, waar b.v. de JBL's nogal wat "last" van hadden.
Ik heb nog wat andere zaken beluisterd, maar de Focal speakers bleven er toch wel bovenuit steken, wat mij betreft. Tevens konden deze bassen e.d. goed aan, zodat een sub in feite niet "per se" nodig was, zo op mijn (overigens niet getrainde) gehoor.

Ook ben ik nog bij een andere zaak geweest, en die kwamen met het verhaal, dat als ik nu een speaker neem van een iets lagere klasse, en dat geld wat je daarmee uitspaart, steekt in een versterker + sub, dat ik dan in ieder geval minstens zo goed geluid zou hebben (tuurlijk is het zo, dat als ik het uit te willen geven bedrag verdubbel, het geluid ook beter word, maar even van eenzelfde hoeveelheid geld uitgaan), en waarschijnlijk zelfs beter.
Ook zeiden ze in deze zaak nog, dat de kwaliteit van het inbouwen van de speakers minstens zo belangrijk is als de kwaliteit van de speaker zelf (kan ik me best wat bij voorstellen, maar daar is in die andere zaak helemaal niet over gesproken).


Ik bedoel, in de ene zaak kwam ik b.v. uit op een 2-weg Focal systeem voor in de deuren voor, en dan van die speakers met concentrisch de tweeter in de woofer, voor in de hoedenplank, en dan hierbij bijvoorbeeld een Clarion radio, zonder extra versterking.

Op de andere plek deden ze heel veel met DLS, en kwamen ze op een 2-weg systeem voor in de deur, 2 vervangende speakers in de hoedenplank, dit geheel met een 5 kanaals versterker, en een sub.

Op zich een iets andere benadering.....op de tweede plaats verzekerden ze me dus dat het met dit systeem, met speakers die kwalitatief misschien iets minder zijn dan die andere, toch minstens zo goed / beter klonken, dit in verband met de extra sub + versterker en dergelijke.

Ik persoonlijk vind voor beide benaderingen wel wat te zeggen. Ik kan een godsvermogen aan speakers uitgeven, maar als dat kleine radiootje dat allemaal aan moet sturen dan klinkt het nog nergens naar (zoals bij thuis hifi ook het geval is). Aan de andere kant, een goede of een hele goede speaker, maakt ook een wereld van verschil. Een hele goede versterker + hele goede speakers zou natuurlijk het summum zijn, maar het moet wel een leuk grapje blijven :+

Is er iemand hier die een beetje ervaring heeft met dit soort dingen (en dan in niet-commercieel opzicht)? Ik kan de twee systemen niet tegelijk in de auto laten inbouwen om dan zelf te kiezen voor 1 van de 2 benaderingen :|
Ik weet niet wat slim is, een sub is niet "nodig" in de zin dat ik thuis een goede versterker heb, en heel behoorlijke speakers, en dan mis je de sub niet....

Sorry voor het lange, ietwat onsamenhangende, verhaal! :D
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Bericht door Mista T »

Tja dat is wel een heel verhaal...

Moet zeggen dat de kwaliteit van DLS toch heel goed is...
Persoonlijk ben ik er ook voor om toch te kiezen voor een setup met een SUB voor de lage tonen... Hoeft niet hard te gaan, maar dan kan je de versterker zo afregelen dat deze de andere speakers helemaal geen lage tonen krijgen (Lees bij laag, tonen onder de 500 Herz..) Hierdoor kunnen deze mid en hoog veel zuiverder spelen.....

ongeacht de setup die je kiest, denk eraan hoe beter jij je HU (lees HeadUnit ) kan afregelen, hoer beter het geluid zal zijn in je wagen.....
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Dennis

Bericht door Dennis »

Mista T schreef: ongeacht de setup die je kiest, denk eraan hoe beter jij je HU (lees HeadUnit ) kan afregelen, hoer beter het geluid zal zijn in je wagen.....
Heb ik ook aan zitten denken inderdaad.. heb in ieder geval wel zitten denken om, zeker wanneer ik een losse sub zou nemen, een hu te nemen waarbij ik deze in ieder geval apart kan afregelen.
Gebruikersavatar
peter3
MG-R Freak
Berichten: 970
Lid geworden op: di aug 19, 2003 6:36 pm
Woonplaats: Deventer
Locatie: stedendriehoek
Contacteer:

Bericht door peter3 »

Een goede HU is een must.

Kijk eens voor meer info op het forum van SYS http://forum.showyoursound.nl/

Hier kun je veel opsteken over geluid in de auto.

Verder moet je afwegen wat je zelf wilt, wil je SQ (Sound Quality) dus een zo zuiver mogelijk geluid (kan ook hard :mrgreen: ) of
wil je DB drag (hard harder hardst) knallen.

Wil je SQ:
een goede HU met goede afregel mogelijk heden.
2 of 3 weg in de front ,ligt er aan of je de speakers op de orginele plaats zet of dat je de deurbakken gaat aanpassen.
Liefst een center speaker.
Eventuele speaker achter mono schakelen (dan wordt het stereo beeld voor in niet verstoort).
eventueel een versterker ligt ook aan de HU (sommige HU hebben een versterker nodig - kan geen speaker op) maar dat kan altijd nog.

Kortom kijk op de site van sys en je zult er niet slechter van worden.
Rover 220 SD (weg in 2006)
MG ZS 120 Le Mans SE '03 (weg in 2014)
MG ZT 190 2.5 V6
Dennis

Bericht door Dennis »

peter3 schreef:Een goede HU is een must.

Kijk eens voor meer info op het forum van SYS http://forum.showyoursound.nl/

Hier kun je veel opsteken over geluid in de auto.

Verder moet je afwegen wat je zelf wilt, wil je SQ (Sound Quality) dus een zo zuiver mogelijk geluid (kan ook hard :mrgreen: ) of
wil je DB drag (hard harder hardst) knallen.
Thanks voor de link...ik heb die link al eerder voorbij zien komen op dit forum, maar ben nu eens wat beter op dat forum aan het kijken.

Overigens gaat het mij meer om de kwaliteit van het geluid als om het aantal decibelletjes dat ik kan produceren.....alhoewel ik niet voor een supersysteem ga hoor...het moet wel leuk blijven :)
Dennis

Update

Bericht door Dennis »

even een update...

Ik heb hier en daar een beetje geluisterd, en het geheel blijft een beetje appels met peren vergelijken (op de ene plaats hebben ze die HU, op de andere plaats die, op de ene plaats die speakers, op de andere plaats die...enz. enz. enz. dus op een gegeven moment zie je door de bomen het bos niet meer), maar heb nu een setje gevonden wat ik wel OK vind....

de keuze is (voorlopig) gevallen op een Alpine 9812 HU, Lightning Audio B300.4 versterkertje, en een MB Quart composetje voor in de deur, en een MB Quart subwoofer (welke uitneembaar gaat worden, voor als ik de kofferbak nodig heb)

Dit alles natuurlijk tenzij ik me bedenk :?

Best moeilijk, vond die speakers van Focal (K2 serie) ook wel goed klinken, maar die MB Quart dingetjes klonken toch net wat sprankelender / muzikaler in mijn oren....nu nog de knoop doorhakken :D
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

klinkt allemaal ok, mb-quart is zeker ook een goed merk.
ik zou alleen nog een paar kleine speakertjes achterin plaatsen
(rechtsteeks aansluiten op je hu en niet te hard laten meespelen,evt mono)
voor het effect

:wink:
Anton
MG-R Freak
Berichten: 1235
Lid geworden op: do dec 12, 2002 11:15 pm
Woonplaats:
Locatie: Oss

Bericht door Anton »

Ik ga er vanuit dat hij de bestaande speakers die er achter in zitten gewoon blijft gebruiken... :wink:
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

Ik ga er vanuit dat hij de bestaande speakers die er achter in zitten gewoon blijft gebruiken...
is idd geen slechte optie :wink:
Dennis

Bericht door Dennis »

o ja, was nog wat vergeten erbij te typen geloof ik :)

De speakers die in de hoedenplank zitten zijn echt erbarmelijk!
Wat een rotzooi, die klinken als een AM radio :evil:
Wat ik dus van plan ben, is de speakers die nu voor zitten, naar de hoedenplank te (laten) verplaatsen (zit nog te denken of ik de tweeter dan meeneem, of gewoon alleen de 16,5 cm speaker te verplaatsen), deze (in ieder geval via goede kabel, ipv dat vistuig wat er standaard loopt naar achter toe) inderdaad via de HU te versterken, en dus rustig mee laten spelen, en dan de speakers voor via de versterker en de sub ook.
Gebruikersavatar
artemis
MG-R Freak
Berichten: 1981
Lid geworden op: zo apr 18, 2004 11:51 am
Woonplaats:
Locatie: almere
Contacteer:

Bericht door artemis »

Volgens mij moet dat wel een mooi geluid geven, alles bij elkaar.
Vergeet aub niet je signaal- en stroomkabels ver uit elkaar te leggen.
(maar dat wist je waarschijnlijk al :wink: )
Dennis

Bericht door Dennis »

Daar had ik al wel een idee bij dat dat zou moeten ja :D
Wat ik wel bijna vergeten was is in ieder geval te zorgen dat evt. regenwater niet op de speaker terecht komt :D

Ik heb trouwens geen zin om wekenlang met een half leeggesloopte auto rond te rijden, omdat ik nog steeds aan het prutsen ben met kabels en meer gedoe...(en het gelazer met mijn huidige radio staat nog in mijn geheugen gegrift) dus ik ga deze klus maar helemaal laten doen...en dan mogen zij er rekening mee houden met wat er allemaal moet gebeuren....en mocht er iets niet goed zijn dan kan ik tenminste daar ook aanspraak op maken.

Kost wat maar dan heb je ook wat...hoop ik :|
Plaats reactie