Mijn nokkenassen zijn verdraaid
Mijn nokkenassen zijn verdraaid
We zijn bezig met een grote onderhoudsbeurt voor de 800. Het is een 2.0 T16 blok. Vandaag stonden de Distributieriem en de Spanrol op het menu. We hebben voor het gemak het hele blok uit de auto gehaald zodat we alles goed konden bekijken en inpecteren. Er waren een aantal zaken waar ik nog naar wou kijken vandaar.
Voor het werk aan de Driem hebben we een vliegwiel en een nokkenas tool gemaakt. De laatste bleek echter een totale mislukking. Tijdens het ontspannen van de riem besloten de nokjes voor alsnog te gaan draaien. Nu krijgen we de nokkenassen wel weer in de juiste positie ze blijven alleen zo niet staan. De pogingen om de riem erop te leggen en de nokkenassen in postie te houden mislukken. De nokjes blijven gewoon niet staan.
Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.
Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?
Er is enige haast bij aangezien de auto zondag a.s. eigenlijk weer moet lopen ivm de aankomende Carbagerun. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Greetz Jimmy
Voor het werk aan de Driem hebben we een vliegwiel en een nokkenas tool gemaakt. De laatste bleek echter een totale mislukking. Tijdens het ontspannen van de riem besloten de nokjes voor alsnog te gaan draaien. Nu krijgen we de nokkenassen wel weer in de juiste positie ze blijven alleen zo niet staan. De pogingen om de riem erop te leggen en de nokkenassen in postie te houden mislukken. De nokjes blijven gewoon niet staan.
Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.
Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?
Er is enige haast bij aangezien de auto zondag a.s. eigenlijk weer moet lopen ivm de aankomende Carbagerun. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Greetz Jimmy
Laatst gewijzigd door Boekie op ma jul 05, 2010 11:36 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Rover 45
Rover 220TC
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.
na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Maar ik neem aan zonder de krukas helemaal rond te draaien toch?118GTR schreef:Als de nokassen niet willen staan in een bepaalde stand dan probeer je toch een andere? bv alle drie de tandwielen 3 tanden naar links.
na het plaatsen van de riem, draai je hem in de stand zoals op de tekening staan en daarmee controleer je dat je hem goed geplaatst hebt.
In de Haynes lees ik dat er alleen anti-clockwise gedraaid moet worden . Naar mijn idee kan het geen kwaad om clockwise te draaien. Kan dit toevallig nog problemen veroorzaken?
Briljant heren Stomme tywraps... dak daar zelf niet op kwam.
Rover 111
Rover 45
Rover 220TC
Rover 45
Rover 220TC
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Voor de volgende keer mischien een tip;
Ik gebruik tipex en zet alvorens ik de oude snaar demonteer een puntje op de oude snaar en het nokkenas en krukas tandwiel. Ik fixeer dan wel de nokkenas tandwielen.
Als de oude snaar eraf is neem ik de puntjes over op de nieuwe en monteer hem dan.
Mocht een van de wielen dan verdraaien kun je met een tywrap de snaar fixeren op het wiel op de juiste plaats vanwege het puntje.
Ik gebruik tipex en zet alvorens ik de oude snaar demonteer een puntje op de oude snaar en het nokkenas en krukas tandwiel. Ik fixeer dan wel de nokkenas tandwielen.
Als de oude snaar eraf is neem ik de puntjes over op de nieuwe en monteer hem dan.
Mocht een van de wielen dan verdraaien kun je met een tywrap de snaar fixeren op het wiel op de juiste plaats vanwege het puntje.
Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- tips genoegBoekie schreef:Heeft iemand:
- tips
- of een originele tool om de nokkenassen op de plaats te houden.
- of weet je een garage waar ik morgen terecht kan die die krengen alsnog goed kan zetten en de riem kan monteren.
Ow ja... moeten de kleppen gesteld worden als ik de riem weer op de juiste plaats heb?
- originele tool is bullshit en onhandig
- in mijn garage kun je altijd terecht
en ohja, kleppen hoeven niet gesteld te worden.
Gewoon van die nokkenaspoelies afblijven. Eventueel met een sleutel 17 goedzetten.
Krukas blokkeren.
Riem er tegen de klok in opknallen. (Inlaat, uitlaat, krukas)
Paar keer ronddraaien om te checken.
Onthouden voor de volgende keer en bedankt voor de friet.
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Yep de nokas tool is voor alle twin-cam k-serie motoren hetzelfde, inclusief de VVC.
Erg goedkoop dingetje trouwens, je mag hem ook wel lenen.
Erg goedkoop dingetje trouwens, je mag hem ook wel lenen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond