MG F veering
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Als de bollen niet lekken tussen het vloeistof en het gas deel, waarom moet een f dan regelmatig bijgevuld worden?
Les 1 autotechniek: vloeistofverlies in een gesloten systeem betekent lekkage. Als dit niet uitwendig is dan gebeurt dit dus in de bollen. Op den duur veren ze dus niet meer. Meet de afstand vanaf het hart van de velg tot wielkastrand rondom maar eens op bij een f, als ze achter gelijk zijn, zit er voor vaak toch verschil in, wat betekent dat de bollen inwendig lekken. Dit is ook de reden dat de meeste f-jes nogal heftig reageren op gasgeven/loslaten. Mg is niet voor niks bij de tf van dit systeem afgestapt. En de meeste mg garages zullen heus wel weten hoe het systeem werkt.
Les 1 autotechniek: vloeistofverlies in een gesloten systeem betekent lekkage. Als dit niet uitwendig is dan gebeurt dit dus in de bollen. Op den duur veren ze dus niet meer. Meet de afstand vanaf het hart van de velg tot wielkastrand rondom maar eens op bij een f, als ze achter gelijk zijn, zit er voor vaak toch verschil in, wat betekent dat de bollen inwendig lekken. Dit is ook de reden dat de meeste f-jes nogal heftig reageren op gasgeven/loslaten. Mg is niet voor niks bij de tf van dit systeem afgestapt. En de meeste mg garages zullen heus wel weten hoe het systeem werkt.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Argumenteer les 1: Je kan mensen niet aanvallen op iets wat ze niet zeggen.
Waarom doe je dat toch, ik heb nooit gezegt dat het gas volume zo ver afnam, en dan toch hak hak hak. En nu weer, ik heb nooit gezegt dat ze niet intern kunnen lekken, en dan toch hak hak hak.
En dan vervolgens het argument dat bollen stuk kunnen zijn, met wagenhoogte voorbeelden. Ik weet niet wat je er mee probeerd te zeggen, maar dat bollen stuk kunnen zijn dat weten we allemaal, en het vermoeden dat dat het geval zou kunnen zijn staat al in mijn allereerste reactie.
Waarom doe je dat toch, ik heb nooit gezegt dat het gas volume zo ver afnam, en dan toch hak hak hak. En nu weer, ik heb nooit gezegt dat ze niet intern kunnen lekken, en dan toch hak hak hak.
En dan vervolgens het argument dat bollen stuk kunnen zijn, met wagenhoogte voorbeelden. Ik weet niet wat je er mee probeerd te zeggen, maar dat bollen stuk kunnen zijn dat weten we allemaal, en het vermoeden dat dat het geval zou kunnen zijn staat al in mijn allereerste reactie.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Zo heb ik bijvoorbeeld niet gezegt dat gas niet in volume afneemt wanneer de druk op het gas omhoog gaat. Jou natuurkunde les 1. Ik zei alleen dat de gasdruk niet veranderd als de druk van de vloeistof in het systeem word verhoogd. Maargoed, jij mag je mening over hoe het systeem werkt dus wel verdedigen maar andere mensen niet..
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Dat is letterlijk wat je wel zei:arjen schreef:Zo heb ik bijvoorbeeld niet gezegt dat gas niet in volume afneemt wanneer de druk op het gas omhoog gaat. Jou natuurkunde les 1. Ik zei alleen dat de gasdruk niet veranderd als de druk van de vloeistof in het systeem word verhoogd.
wiki link naar gasvolume, afhankelijk van temperatuur en drukarjen schreef:Het gas neemt niet in volume af als de druk omhoog gaat, als dit zou gebeuren zou de auto niet omhoog gaan wanneer ie word opgepompt.
En zie hier de flexibele seperator die ervoor zorgt dat de druk van het gas wel degelijk veranderd als je er meer vloeistof in pompt/druk verhoogt.
[/url]
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Core
- Berichten: 1647
- Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
- Woonplaats: Oosterwolde (fr)
Als je mijn verhaal duidelijk en volledig leest, zie je dat ik het heb over de vloeistofdruk in het systeem, vandaar dat ik zeg dat de druk opvoeren van het systeem nagenoeg geen effect heeft op het gasvolume. En als dat membraan niet flexibel was, zou het geheel uberhaupt niet veren. Het wagengewicht bepaalt de druk van het gas, dat is ook de hele voordeel van vering met een luchtkamer, de vering is mooi progressief. Dit verhaal gaat pas niet meer op bij extreem hoge of lage drukken.
Maar jou idee is duidelijk anders, dus ik laat het hierbij.
Maar jou idee is duidelijk anders, dus ik laat het hierbij.
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
okay mee eens lets agree to disagree:
jij:
Vloeistofdruk omhoog geen effect op gasvolume, ondanks het flexibele membraam tussen gas en vloeistof.
Auto wordt niet stugger met meer vloeistof/druk(eerste reply), alleen hoger. (tenzij de extremen worden opgezocht)
ik:
Auto reageerd vrij heftig op meer vloeistof/druk, gaat zowel omhoog alsook het effect van zwaardere vering en demping. (eventueel weer omlaag te krijgen door de pinnen in te korten, vering en demping blijft)
eens?
jij:
Vloeistofdruk omhoog geen effect op gasvolume, ondanks het flexibele membraam tussen gas en vloeistof.
Auto wordt niet stugger met meer vloeistof/druk(eerste reply), alleen hoger. (tenzij de extremen worden opgezocht)
ik:
Auto reageerd vrij heftig op meer vloeistof/druk, gaat zowel omhoog alsook het effect van zwaardere vering en demping. (eventueel weer omlaag te krijgen door de pinnen in te korten, vering en demping blijft)
eens?
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- The Big Boss
- Berichten: 8398
- Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
- Woonplaats: Steenbergen NB
Héhé, dat werd onderhand wel eens tijd
'03 MG ZT 190+ -> My forever car
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy
"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."
https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland