Het een en ander over motorswaps.

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Het een en ander over motorswaps.

Bericht door Rik »

Even alle horrorverhalen en/of foutieve informatie de wereld uit helpen aangaande motorswaps. Ik heb er inmiddels ervaring mee en veel met de RDW over gesproken en weet er inmiddels het fijne van.

Een motorswap voor auto's van vóór 1 januari 1998 is relatief eenvoudig én goedkoop, mits je kan aantonen dat de motor is gebruikt door (in dit geval een Rover) een soort gelijke auto.
In het geval van de Turbo Bubble kan je aantonen dat de 'R3' een facelift is van de 200 'R8' en er dus een gelijksoortige auto is die met dat blok was uitgevoerd. Namelijk de 220 Turbo Coupé, of in de UK ook de hatch en andere carrosserie-varianten.
Ga je van een 1.4 naar een 2.0T en heb je bijvoorbeeld niet je remmen aangepast, dan kan de keurmeester met je in beraad gaan of het niet beter is om nog even naar Lelystad te gaan voor een weggedragtest. Heb jij gedegen kritiek waarom dat niet hoeft dan kun je daar samen uitkomen. Maar zorg dus dat je niet "even" gaat kijken wat er gebeurd en in alle eerlijkheid, als je met je 262mm solids en een 2.0T in het vooronder rijdt ben je aardig op kamikaze vlucht.

Alles wat er bij de RDW gedaan wordt komt 'on the record'. Vanaf je afspraak.

Als je daaraan voldoet kun je een afspraak maken bij het lokale RDW-keuringsstation voor een 'wijziging voertuig' en gaan ze kijken en aantonen wat de wijzigingen zijn. Denk aan gewicht, spoortbreedte en dat soort zaken. Natuurlijk controleren ze je bevestigingspunten uitvoerig op deugdelijke constructie. Je auto moet eigenlijk gewoon APK-waardig zijn. Zorg dat je wat technische achtergrond hebt, ze vragen aardig wat technische aspecten.
Vergeet je autopapieren niet, die worden namelijk ingenomen. Je krijgt een tijdelijk kentekenbewijs mee en binnen 5 werkdagen krijg je je gewijzigde kentekenbewijs thuisgestuurd.

Als je auto op kenteken staat als een Rover 200Vi zal de auto na de wijziging als merk "Rover" te boek staan, zonder verdere type-aanduiding. Uiteraard word het vermogen en dergelijke aangepast.

Kosten van bovenstaand verhaal? € 55,-

Dan het "horror"-verhaal. Als je auto van ná 1998 is óf je een motor uit bijvoorbeeld een Audi in je Rover geklust heb wordt het 'ingewikkelder'. Je zult dan voor de full-monty moeten gaan en een traject van ruim anderhalve dag moeten doorlopen.
De keuring van een motorwijziging kost € 45,00.
De kosten voor een geluidstest bedragen € 366,00.
Een weggedragtest te Lelystad kost € 290,00.

De eisen van een geluids- en weggedragtest zijn afhankelijk van het bouwjaar van de auto. Voor de mensen die dit duur vinden, ga voor jezelf eens na wat je zoal al in je auto gepompt hebt aan geld.
Let wel: ben je bijvoorbeeld veroorzaker van een ernstig ongeval en wordt er door de technische mannen uitgevonden dat je auto illegaal is, dan ben je én niet verzekerd en heb je een flink strafblad aan je lijf. Ga je voor de keuring en faal je, dan krijg je 8 weken uitstel om het in orde te krijgen mits je binnen 4 weken een nieuwe afspraak maakt.

Om sprookjes te kop te drukken: de verhalen van 40% vermogenswinst is toelaatbaar is onzin. Andere motorcode = herkeuring.
Als je een standaard motor hebt dan mag je tot 40% vermogenswinst behalen.

Dus in theorie: beun je in je 1.4 K-serie een 1.8 krukas, bussen en zuigers, zet je er een VVC-kop op dan is dit toegelaten (met inachtneming van de 40% grens) terwijl als je er een 1.8 K-series in beunt je dus (eigenlijk) voor een herkeuring moet gaan...
Nu denk ik dat K-serie naar K-serie verzekeringstechnisch nog niet zo'n drama zal zijn, maar van K- naar T-serie dus wél.

Anyhow, hoop dat het wat verduidelijkt zo. :)
Laatst gewijzigd door Rik op ma feb 28, 2011 9:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Thanks! Maarre, als jij ook kan regelen dat ik een 18.2 vermelding krijg dan mag je voor mij mijn auto ook laten omkeuren. :D
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Dat kan never nooit niet op een auto die orgineel NL's is en dat destijds niet had. Dan moet je 'm exporteren naar I dunno en dan terughalen, dan heb je kans dat je het erdoor krijgt.

Enneh, knap offtopic trouwens. :?
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
JD
MG-R Core
Berichten: 5082
Lid geworden op: di okt 07, 2008 6:23 pm
Woonplaats: Gelderland

Bericht door JD »

vind t alleen raar dat het dan alleen "makkelijk" kan met auto's voor 1998.

Als je dus een zr 160 motor in je rover 25 wilt zetten ben je in 1 keer een paar keer zo duur uit ( qua keuringen e.d. dan).
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
Gebruikersavatar
bam
MG-R Core
Berichten: 5974
Lid geworden op: vr dec 20, 2002 8:36 pm
Woonplaats: Almere-Buiten

Bericht door bam »

Er zijn wel horror verhalen maar die gaan over zaken die net even anders zijn.
Ik heb een kennis die is al 3 jaar bezig met een 2004 8 cilinder mustang om deze op kenteken te krijgen.
Het probleem was dat bij de geluidsmeting ze met 55 km/u gaan rijden en dan vol gas geven en hij dan niet boven de ik geloof 78 db mag uitkomen.
Met een schakelauto doen ze dat in zijn 3 dus geen probleem (mgf heeft zo'n klepje in zijn uitlaat).
Maar doe je dat met een 8 cilinder mustang automaat dan gaat hij terug naar zijn 1 en brult hij 83 db eruit. Afkeur!!!! Echt waar.
Nu heeft hij hem bij een Nederlands auto-import bedrijf door een Duits bedrijf laten keuren en is hij nu goedgekeurd :lol: voor de duitse wet en moet er alleen een gelijkstelling komen die is onderweg maar dat duurt maanden.

Tijdens een van de drie geluidskeuringen gingen ze een audi testen die er ook bovenuit kwam maar dat was geen probleem en het was niet zo zeiden ze :roll: idd het is dus maar net hoe de wind waait.
En de uitlaat van die Mustang was door EPS keurig ontwikkeld maar tegen deze manier van keuren konden zij niet op.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Jimi

Bericht door Jimi »

@Bam, dat heet een vlinderklep.

@Rik, je verhaal klopt volgens mij niet helemaal, omdat ik mensen ken die een RB25DET (Skyline GT-R) in hun sx hebben gezet en alleen langs het keuringsstation hoefden te gaan. (SX-en zijn nooit met dit blok geleverd.)
Mista T
MG-R Core
Berichten: 2526
Lid geworden op: do dec 19, 2002 12:36 pm
Woonplaats: Nieuwegein
Locatie: NIEUWEGEIN

Re: Het een en ander over motorswaps.

Bericht door Mista T »

Rik schreef:Dus in theorie: beun je in je 1.4 K-serie een 1.8 krukas, bussen en zuigers, zet je er een VVC-kop op dan is dit toegelaten (met inachtneming van de 40% grens) terwijl als je er een 1.8 K-series in beunt je dus (eigenlijk) voor een herkeuring moet gaan...
Nu denk ik dat K-serie naar K-serie nog niet zo'n drama zal zijn, maar van K- naar T-serie dus wél.
Anyhow, hoop dat het wat verduidelijkt zo. :)
Dit verhaal verduidelijk wel een aantal dingen, echter als ik je verhaal zo lees spreek je jezelf een beetje tegen met de laatste alinea ivm de 1.8K..

Je zegt namelijk dat je moet kunnen aantonen dat deze motor in een soort gelijke auto gebruikt is, maar dat zou voor de 200 series alleen maar makkelijk zijn toch? Want daar hebben ze de 1.8 K series ook gebruikt in deze serie. denk aan de Vi die je hebt omgebouwd. Dus dan zou dit alleen maar heel makkelijk kunnen toch, want die motor is in meerdere series gebruikt...

Daarbij komt het denk ik ook hoe de pet van zo'n keur meester staat... stel er komt iemand die heel veel aandacht heeft besteed aan de ombouw en ook laat overkomen dat hij weet waar hij over praat en wat hij heeft gedaan dat ze soepeler zullen zijn, dan wanneer er een of andere pannekoek staat die die motor zogezegd met tyraps heeft opgehangen... Dan zullen ze ook wel veel strenger op een aantal punten controleren
To catch me, you gotta be fast...
To find me, you gotta be smart...
But to be me...!!

DAMN! You must be kidding!

filmpjes op: http://www.youtube.com/rover623Gsi
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

@Mista: Over die K-series bedoelde ik meer dat het verzekeringstechnisch niet zo'n drama zal zijn als je het niet laat herkeuren. :)

@Jimi: Zoals de keurmeester het vertelde was bovenstaand. Ik kan me echter voorstellen dat een RB25DET plug-&-play is en de vermogenstoenamen (standaard) niet boven die 40% komt en het dus minder in principe ook mag? I dunno, ik moet ASAP nog eens daarheen en dan zal ik het eens voorleggen. :D
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
Mark16v
MG-R Freak
Berichten: 2954
Lid geworden op: za dec 14, 2002 7:18 pm
Woonplaats: Spijkenisse

Bericht door Mark16v »

bam schreef:Het probleem was dat bij de geluidsmeting ze met 55 km/u gaan rijden en dan vol gas geven en hij dan niet boven de ik geloof 78 db mag uitkomen.
Met een schakelauto doen ze dat in zijn 3 dus geen probleem (mgf heeft zo'n klepje in zijn uitlaat).
Maar doe je dat met een 8 cilinder mustang automaat dan gaat hij terug naar zijn 1 en brult hij 83 db eruit. Afkeur!!!! Echt waar.
Dat schijnt makkelijker te zijn met een auto die nooit in NL geleverd is. Ik heb wel eens een verhaal gelezen van iemand die een Nissan Silvia naar NL heeft gehaald. Die was in Japan al helemaal gemod met ook een open uitlaat. Dat ding maakte dus een tyfusherrie. Maar omdat die auto nooit in NL geleverd is is er dus ook geen vergelijkingsmateriaal.
You only need 2 things in life: Duct Tape and WD40. If it moves and it shouldn't : Duct Tape. If it doesn't move and it should: WD40.
Jimi

Bericht door Jimi »

@ Mark dat zal de sil80 van Kenji geweest zijn, hij heeft zelfs wazige achterlichten zonder keurmerk erdoor gekregen, doordat de sil80 niet eens een bestaand model was. (Silvia voorkant, 180sx achterkant.)

@Rik: Vond het zelf al wazig aangezien subframe, draadboom en de hele zooi vervangen moeten worden, maar er zijn er (volgens mij) een stuk of 7 die het gedaan hebben en geen track keuring (waar je overigens zelf niet bij mag zijn) hoefden.
50cc

Bericht door 50cc »

Nik, nuttige info hier! :)

Ik zit zelf al heel lang te denken aan een T-series in een Freelander K-series te bouwen. Ik weet dat dit niet makkelijk is en ik tegen allerlei problemen zal aanlopen. Maar goed je moet toch wat :)

Ik denk dat het technisch allemaal uiteindelijk wel haalbaar is, maar de gehele papier kwestie zie ik minder zitten. Uit jouw verhaal begrijp ik dat ik waarschijnlijk voor een full monthy keuring moet gaan.

Mijn vraag is vooral hoe gaat dat bij de RDW met wat betreft medewerking? Ik heb totaal geen idee, is het allemaal erg bureaucratisch of kun je normaal met die mensen in gesprek?

Voordat ik aan dit verhaal begin zou ik het liefste daar langs gaan en allerlei vragen stellen, maar naar mijn idee zitten ze daar niet op te wachten. (kan ik me ook wel wat bij voorstellen)
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Alles kan. Een T-series in een Freelander moet te doen zijn, maar zal, zoals je zelf al zegt niet eenvoudig zijn. Mocht je ooit in de buurt zijn dan zou ik graag eens een kijkje willen nemen in de motorruimte en onder de auto. Ik heb namelijk de ambitie om óóit een Rover 220 Turbo 4x4 óf RWD te bouwen.

De RDW is schappelijk en er is overleg mogelijk, maar richtlijnen blijven richtlijnen. Je goed orienteren is 'key' en zodoende ook de mazen der wet uitviegelieren. Trouwens, mocht je auto van vóór '98 zijn, dan denk ik dat je 'm met wat goed bla-bla en een goede voorbereiding fluitend door de keuring krijgt.

edit: trouwens, die eerste generatie Freelanders hebben toch L-serie diesels? Dan kan het sowieso! :mrgreen:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
50cc

Bericht door 50cc »

L-Series diesel zat inderdaad in de eerdere Freelanders, later werd dit de BMW diesel. Al wel begrepen dat de L-Series Freelander aandrijflijn een betere keus is wat betreft de kracht van de T-Series. Schijnt inderdaad ook 'zo' te passen.

Ik zit zelf in de kop van Noord-Holland, mocht je zelf eens in de buurt zijn kun je altijd even komen kijken. Ik heb een lift dus je kunt de Freelander van alle kanten bekijken :)

Ik probeer ook wel fanatiek met de Freelander bezig te zijn, blog loopt ca. 2 jaar achter, ben nu met de dreaded HGF bezig.
http://freelanderowner.blogspot.com/

Ik zal eens kijken wat ik voor info van de RDW kan krijgen.....
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Motorsteunen en versnellingsbak moet je van en L-series hebben. Kabelboom zul je moeten maken. That's about it. :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Plaats reactie