crankshaft locking tool

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
mgkes

crankshaft locking tool

Bericht door mgkes »

Dringend gezocht: het stukje gereedschap om het vliegwiel te blokkeren...
Ik krijg de bout van de poullie niet los zonder dat de krukas beweegt, hij is ondertussen al een tandje versprongen dus.
Ah ja, ik heb de wagen in 5de versnelling staan en de rem ingedrukt en toch blijft hij niet in positie.
Daarmee dus dringend gezocht : locking tool nummer 18G1742 Waar zouden ze dit kunnen op stock hebben?
Eeuwige dankbaarheid zal uiteraard getoond worden
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Carterpan losdraaien en met een bandijzer de krukas vastzetten...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Wij deden het voorheen eigenlijk altijd met een oliefilter sleutel om de pulley. Werkt ideaal. Stofkapjes los en het vliegwiel blokkeren kan natuurlijk ook, maar dan moet je met z'n tweeën zijn.
Afbeelding
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

da weet ik ook niet ik heb de zelfde maar een oliefilter is al moeilijk
met zon stom ding :evil:
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Oliefilter moet je ook niet zo strak aandraaien ;)... handvast is genoeg.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

ja da weet ik maar het gaat om het los draaien
heb al 3x Oliefilter met een grote waterpomptang moeten losmaken
bij de mgb omdat die krengen zo vast gaan zitten dat die k*t oliefilter sleutel er overheen glijd en het filter gewoon op frommelt
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Auto even laten draaien, warm gaat hij er beter af. Ik knal er gewoon een grote schroevendraaier doorheen en wrik hem zo los als ie zo vast zit.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

peter.evers schreef:Auto even laten draaien, warm gaat hij er beter af. Ik knal er gewoon een grote schroevendraaier doorheen en wrik hem zo los als ie zo vast zit.
Hatsjikidee. Beetje lomp, maar functioneert als een malle, zeker een goede optie voor filters die echt geen zin hebben zich te scheiden van het torretje. :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

ja kan ook maar bij de b zit er de Oliekoeler adaptor omder en die draait dan ook mee DUS!!!
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Rik schreef:Hatsjikidee. Beetje lomp, maar functioneert als een malle, zeker een goede optie voor filters die echt geen zin hebben zich te scheiden van het torretje. :+
Is ook echt de laatste optie die ik kies, want het geeft wel een rotzooi...

Maar om ff ontopic te blijven, soms (lees: meestal) zit die bout zo vast dat hij met geen mogelijkheid los te krijgen is. Ik weet niet of die oliefiltertool handig is, maar de krukas blokkeren werkt altijd. Loop je ook geen risico dat hij verspringt.

Zo'n tool is natuurlijk veel beter, maar ik zou niet weten waar je die nog kunt halen.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik heb een tooltje voor oliefilters, het is een stuk pijp met een fietsketting. de ketting grijpt in het filter als je hem ronddraait.
De pijp heeft een opening voor een 1/2" ratel.

Wat betreft je krukas: LAAT DE DISTRIBUTIERIEM VRIJ!, als je krukas draait laat dan de nokassen gewoon meer draaien. Dan kan er nooit "echt" mis gaan.

dan optie 1:
bak in 5, voetrem.
(Mag best 45graden draaien om de speling in de aandrijflijn te compenseren, de nokassen draaien toch mee)

Eventueel optie 2:
startmotor verwijderen, vliegwiel blokkeren.

als laatste peter.optie 3:
krukas blokkeren met een breekijzer door het carter te verwijderen. Zeker nuttig bij vervuilde olie(Koppakking bv)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
mgkes

zelf gemaakt

Bericht door mgkes »

heb een tooltje nagemaakt, is nu zo goed als hetzelfde als het originele dat mg rover gebruikt .
passend op alle k-motoren, zal morgen eens een foto posten
Plaats reactie