Koeling inductie luchtfilter
Waarom denken jullie zo moeilijk? Je kunt ook een airbox plaatsen die zijn lucht van boven de motorkap haalt. Daar moet je dan een gat in zagen en er een luchthapper op plaatsen of heel fijn gaas. Dan las je van plaatstaal of rvs, of wat dan ook een kist die aan de bovenkant open is met een rubber rand erop dat die tegen je motorkap aankomt. Wel zorgen dat je motorophangingspunten in topconditie zijn, anders verwringt je motorkap. En als je het helemaal goed wilt doen dan moet je de opening van de luchthapper naar achteren toe plaatsen en niet naar voren zoals de meeste mensen denken. Als de luchthapper naar de voorkant gericht tsaat ontstaan er namelijk te veel wervelingen. Als ie naar de achterkant staat heb je dit probleem niet omdat de motor dan zelf de koude lucht aanzuigt i.p.v. dat het erin geperst wordt. ben datzelfde ook bij mijn mini van plan. En dan lopen jullie te zeueren over ruimte! Moet alleen nog even kijken hoe het allemaal uitkomt.
Je moet werken met de ruimte die je hebt. Bovendien ziet het er nog gruwlijker uit ook. En je kan het beste RVS gebruiken. Dat voort warmte het beste af, maar houdt het ook het beste tegen. En eventueel kan je de luchtstroom nog wel verder verbeteren, maar daar komt wat meer preciziewerk bij kijken. Kan ik wel uit gaan leggen maar dat moet je eigenlijk zien aan de hand van tekeningen. Alleen dan zou je de luchthapper weer beter naar voren toe kunnen zetten. Maar zelfs zonder dat zou het je al meer vermogen op moeten leveren dan een Viper of iets anders. Al is het maar door de wervelingen en doordat de lucht in kast minder opgewarmt wordt doordat de af te leggen afstand korter is en er dus minder vrijving ontstaat. En natuurlijk niet te vergeten dat het niet heel erg dicht bij je motorblok komt.
Ik heb bij mijn luchtfilter ook een extra koelbuis geplaatst. Over ruimte weinig gebrek. Een praxis-afzuigkapslang paste er met gemak in. Zie hier een paar pics:

Hier zie je dat hij mooi scheef voor de luchtfilter eindigd. Dat klemmetje op het einde is puur ter vervraaiing. Anders leek het uiteinde zo lelijk.

Hier is nog maals te zien hoe hij scheef voor de luchtfilter eindigd.

De slang gaat tussen de slang van koelvloeistof (?) en de motor. Daarna gaat ie regelrecht naar beneden.

Linksonder in de onderste luchthapper zit naast de radiator een rubberen matje. Daar heb ik een gat in gemaakt. Het uiteinde van de afzuikapslang heb ik zwart gespoten en zie hier het resultaat. Zo valt het extreem op omdat de auto van heel dichtbij met flits is genomen. Maar als je voor de auto staat zie je er niks van.

Hier zie je dat hij mooi scheef voor de luchtfilter eindigd. Dat klemmetje op het einde is puur ter vervraaiing. Anders leek het uiteinde zo lelijk.

Hier is nog maals te zien hoe hij scheef voor de luchtfilter eindigd.

De slang gaat tussen de slang van koelvloeistof (?) en de motor. Daarna gaat ie regelrecht naar beneden.

Linksonder in de onderste luchthapper zit naast de radiator een rubberen matje. Daar heb ik een gat in gemaakt. Het uiteinde van de afzuikapslang heb ik zwart gespoten en zie hier het resultaat. Zo valt het extreem op omdat de auto van heel dichtbij met flits is genomen. Maar als je voor de auto staat zie je er niks van.
Slim bedacht, en is zeker de goedkoopste oplossing. Alleen geeft de slang te veel weerstand en warmt deze te gemakkelijk op. Het verschil zou namelijk een stuk groter zijn als je een trechter op het aanzuigstuk zou zetten en in de slang die je gebruikt maakt de lucht ook te veel wervelingen. Maar het zal in ieder geval al een stuk beter weren als standaart, dat is zeker. Maar er valt altijd meer te halen. Gewoon goed nadenken en je grijze massa gebruiken.
Das ook helemaal waar, vandaar ook dat ik zei dat je je grijze massa moet gebruiken. Zelfs voor mijn ideeen zal wel weer een betere oplossing zijn. De enige beperkende factoren die je hebt is je eigen fantasie en smaak. Ik persoonlijk vind een luchthapper wel mooi, maardat verschilt van persoon tot persoon. Maar je kunt hem zelf zo bescheiden of zo groot maken als je zelf wilt. Bovendien is groter lang niet altijd beter.
Nee, daar kan ik ook wel inkomen, Wat je dan zou kunnen doen is een konstruktie maken vanaf je gril sleuven via de onderkant van je motorkapnaar je luchfilter toe. eet alleen zo uit mijn hoofd niet hoeveel speling je hebt met de motorkap. Als je die dan tapsgewijs richting het motorblok versmalt zou je ook zo'n idee krijgen. Is alleen wel een stuk prijziger en bovendien een stuk zwaarder. En das bij een mini een groot probleem. Het beste kan je dan ook bij die constructie aan de voorkant fijn gaas plaatsen en het luchtfilter inkapselen met de constructie. Maar op die manier is het wel zo, dat als je bijvoorbeeld bougies moet vervangen dat je eerst het hele luchtfilterhuis eraf moet halen, dus erg praties is het niet. En je zult alles zelf moeten bouwen, want het is voor zover niet op de markt omdat het te duur is, maar dat geld voor zoveel dingen.