Mijn versnellingsbak lekt al een tijdje olie en heeft nu waarschjnlijk een te laag niveau want schakelen gaat ineens wat minder soepel, dus rij er nu maar niet verder mee.
Ik heb in werkplaatshandboek gevonden dat olie toevoegen vrij simpel is, tenminste ik weet niet hoe makkelijk je bij dat vulgaatje kan komen.
Is dat te doen op straat met een krik?
Raden jullie nog een bepaald type olie aan?
Heeft de Rover 416 een R65 of PG1 versnellingsbak?
Is de versnellingsbakpakking zelf te vervangen of moet er dan echt veel uit elkaar?
Een R65 (alleen de 1.8 komt met een PG-1, behalve de MG-TF 1.6 die heeft ook een PG-1)
Bij vullen is heel makkelijk, er zit een zwarte dop bovenop de bak.
Maar zien hoeveel je moet bijvullen, dat is lastiger. Dat gaat met een bout net boven het differencieel huis(daar waar je aandrijfassen in gaan), linker zijde.
Die bout moet je eruit draaien, en dan bijvullen tot de olie uit dat boutgat komt stromen.
Er is geen "de versnellingsbak pakking", ik denk dat je de bak er onderuit moet halen. Behalve voor een aandrijfaskeerring en daar lijkt de olie niet vandaan te komen.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
Als de krukaskeerring lek is gaat hij daar ook op lekken. Ik heb dat ook verteld in het mailtje. De enige manier is de versnellingsbak eraf halen en een nieuwe krukaskeerring plaatsen. Het is waarschijnlijk motorolie, bij de lekkage.
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
118GTR schreef:
Bij vullen is heel makkelijk, er zit een zwarte dop bovenop de bak.
Maar zien hoeveel je moet bijvullen, dat is lastiger. Dat gaat met een bout net boven het differencieel huis(daar waar je aandrijfassen in gaan), linker zijde.
Die bout moet je eruit draaien, en dan bijvullen tot de olie uit dat boutgat komt stromen.
Oww, dat van die zwarte dop had ik niet gezien. Ik zag op een andere website dat ze het via schroefgat naar binnen spoten. Was wel eenPG1 http://www.mgfcar.de/gearbox/refill.html en begreep dat ook uit handboek.
Nou das mooi. Dus alleen die schroef verwijderen voor niveau te checkken.
peter.evers schreef:Als de krukaskeerring lek is gaat hij daar ook op lekken. Ik heb dat ook verteld in het mailtje. De enige manier is de versnellingsbak eraf halen en een nieuwe krukaskeerring plaatsen. Het is waarschijnlijk motorolie, bij de lekkage.
Aha, ik dacht dat de garage aan de zichtbare lekkage opmaakte dat versnellingsbak lekte. Zagen ze dat dan ergens anders aan?
Nu vraag ik me alleen nog af hoe de garage zag dat de versnellingsbak lekt.
Ik neem aan dat ze gelijk hebben aangezien die nu ineens wat lastiger schakeld.
Kan ik er op gokken en gewoon bijv een halve liter erinstoppen en kijken of het schakelen dan beter gaat? Dus zonder het huidige niveau eerst te checkken via die schroef?
Maar als ze die conclusie trokken adh van wat je op die foto zag, dan lijkt dat dus meer op lekkage van de nokkenaskeerring volgens Peter.
Dank je! Ik las ergens dat Rover om kosten te besparen de bak niet helemaal vulde
Is via de vuldop normaal gesproken ook olie te zien, of zakt dat heel ver weg.
Sander, de olie die Jouke aanbeveelt is goed! Draai de bout aan de zijkant los, olie erbij gooien en niet te vol doen. Mijn bak draait al 200.000km zonder gezeur, dus het zal wel goed zijn dacht ik zo...
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Zit de olie aan de kant van het wiel, of aan de kant van de motor? Want ik denk namelijk dat de olie niet uit de versnellingsbak komt. Daar waar je de olie ziet op de foto zit namelijk de koppelingsplaat en daar zit geen olie!
˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
De garage had het dus over versnellingsbak die lekt en aangezien het schakelen nu minder soepel gaat neem ik aan dat er te weinig olie in zit.
Of ze hebben een verkeerde diagnose gesteld. Kan best zijn dat de olie op de foto ergens anders vandaan komt.
Als het morgen goed weer is kan ik nog even goed kijken.