Rover 75 V6 op 5 cilinders
Rover 75 V6 op 5 cilinders
Dag Allemaal, hopelijk kan iemand hier mij de goede weg weer ophelpen.
Zit namelijk met het volgende:
Sinds afgelopen weekend brand het 'check engine' lampje op het dashboard.
Ben hiermee naar de garage geweest en die heeft m uit gelezen. Het volgende gaf de computer aan:
Foutmelding op inlaat balansklep of Variable vleugelklep (of beide?) deze blijven staan.
Cilinder 2 slaat over. Hij loopt dus op 5 cilinders.
Dit rijdt natuurlijk alles behalve prettig. Nu zit ik met het volgende probleem, de garage ziet het niet zitten omdat 'het geen gangbare' wagen is. Daarmee kunnen ze geen gegronde schatting maken van de kosten. En als je het mij vraagt zien ze er gewoon tegenop om hier aan te sleutelen.
Kan ik zelf iets ondernemen (bougies controleren oid) of nog beter, weet iemand een garage in de buurt die dit wel kan repareren voor een schappelijke prijs?
Alvast bedankt!
mvg Jantino
Zit namelijk met het volgende:
Sinds afgelopen weekend brand het 'check engine' lampje op het dashboard.
Ben hiermee naar de garage geweest en die heeft m uit gelezen. Het volgende gaf de computer aan:
Foutmelding op inlaat balansklep of Variable vleugelklep (of beide?) deze blijven staan.
Cilinder 2 slaat over. Hij loopt dus op 5 cilinders.
Dit rijdt natuurlijk alles behalve prettig. Nu zit ik met het volgende probleem, de garage ziet het niet zitten omdat 'het geen gangbare' wagen is. Daarmee kunnen ze geen gegronde schatting maken van de kosten. En als je het mij vraagt zien ze er gewoon tegenop om hier aan te sleutelen.
Kan ik zelf iets ondernemen (bougies controleren oid) of nog beter, weet iemand een garage in de buurt die dit wel kan repareren voor een schappelijke prijs?
Alvast bedankt!
mvg Jantino
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Dag peter.evers
Daar ga ik eerst maar eens naar kijken. Hoe zie ik wat cilinder 2 is? En hoe controleer ik die vonk? Kwestie van bougie er uitdraaien, auto starten en kijken of er een vonk is?
Zowieso wil ik ermee naar een garage, op de inlaat zitten klepjes los wat voor een irritant geratel zorgt onder de kap.
Tenzij dit easy zelf te fixen is natuurlijk
Daar ga ik eerst maar eens naar kijken. Hoe zie ik wat cilinder 2 is? En hoe controleer ik die vonk? Kwestie van bougie er uitdraaien, auto starten en kijken of er een vonk is?
Zowieso wil ik ermee naar een garage, op de inlaat zitten klepjes los wat voor een irritant geratel zorgt onder de kap.
Tenzij dit easy zelf te fixen is natuurlijk

- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Start de auto heel kort. Dus 10 seconden laten lopen en daarna afzetten. Voelen aan de uitlaatbochten, daar waar hij het koudst is bevind zich cilinder 2.
Dit is niet de beste manier, maar ik weet niet waar cilinder 2 zit bij de V6.
Dit is niet de beste manier, maar ik weet niet waar cilinder 2 zit bij de V6.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Ik zou toch zeggen dat iedere garage een goede en fatsoenlijke diagnose moet kunnen stellen. Ongeacht de te voorspellen kosten, die kun je tenslotte pas schatten als je weet wat er mis is.
Een aantal basis testjes zijn bij elke auto gelijk, 't is al vaker voorbij gekomen, maar ik snap garages echt niet als het om "zeldzame" Rovers gaat. Ze zijn écht niet ingewikkelder dan andere auto's en als het om motoronderdelen gaat is er niets zeldzaams aan...
Anyhow, weet je zeker dat 'ie cilinder 2 overslaat? Of doet 'ie maar wat at random? Wanneer heeft 'ie voor 't laatst een grote beurt gehad? Computers zeggen ook niet alles is mijn ervaring.
Een aantal basis testjes zijn bij elke auto gelijk, 't is al vaker voorbij gekomen, maar ik snap garages echt niet als het om "zeldzame" Rovers gaat. Ze zijn écht niet ingewikkelder dan andere auto's en als het om motoronderdelen gaat is er niets zeldzaams aan...
Anyhow, weet je zeker dat 'ie cilinder 2 overslaat? Of doet 'ie maar wat at random? Wanneer heeft 'ie voor 't laatst een grote beurt gehad? Computers zeggen ook niet alles is mijn ervaring.

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Peter, dat is idd wel een handige manier, ik ga eens neuzen welke cilinder warm wordt. :-)
Dag Peter, ik had ook verwacht dat ik met deze wagen wel overal terecht zou kunnen, maar helaas. Mijn andere wagen is een Chevy Van G20, een amerikaan, daarmee kun je het helemaal vergeten bij garages, dan zien je liever gaan dan komen.
Anyhow, de beste man vertelde me dat de computer aangaf dat de 2de cilinder het niet deed.
Dag Peter, ik had ook verwacht dat ik met deze wagen wel overal terecht zou kunnen, maar helaas. Mijn andere wagen is een Chevy Van G20, een amerikaan, daarmee kun je het helemaal vergeten bij garages, dan zien je liever gaan dan komen.
Anyhow, de beste man vertelde me dat de computer aangaf dat de 2de cilinder het niet deed.
V6- opstelling: cilinders genummerd vanaf de voorkant van de motor:jantino schreef:Peter, dat is idd wel een handige manier, ik ga eens neuzen welke cilinder warm wordt. :-)
Dag Peter, ik had ook verwacht dat ik met deze wagen wel overal terecht zou kunnen, maar helaas. Mijn andere wagen is een Chevy Van G20, een amerikaan, daarmee kun je het helemaal vergeten bij garages, dan zien je liever gaan dan komen.
Anyhow, de beste man vertelde me dat de computer aangaf dat de 2de cilinder het niet deed.
Linkercilinderij: 1,3 en 5
Rechtercilinderrij: 2,4 en 6
Voorkant is distributiezijde.
Eric.
-
- MG-R Fanatic
- Berichten: 115
- Lid geworden op: vr mar 31, 2006 5:19 pm
- Woonplaats:
- Locatie: Rotterdam
Bougies zijn vaak idd een aardige probleem-indicator, als een cilinder het 'niet doet' en de bougie is nat, dan is er dus geen vonk, is-ie daarentegen droog dan zit het probleem hoogstwaarschijnlijk in de brandstofvoorziening. Pas wel op als je de bougie(s) eruit gaat draaien, die dingen kunnen soms behoorlijk vastzitten, met dank aan het feit, dat ze maar eens in de 100.000 km vervangen hoeven te worden en de draad kennelijk net iets door de kop heen de verbrandingsruimte insteekt, waardoor er koolafzetting op het eind van de draad kan komen, die uitdraaien bemoeilijkt. Het vraagt dus om enig beleid.
Heb je trouwens al bekeken of de stekker van het inspuitventiel er goed opzit/niet gecorrodeerd is ? Dat schijnt in een enkel geval ook voor te komen bij de - verder opvolprezen - KV6 motoren. In zo'n geval doet de betreffende cilinder ook niet mee en dat zou wellicht tot het soort foutmelding, waar je garage het over had, kunnen leiden.
Heb je trouwens al bekeken of de stekker van het inspuitventiel er goed opzit/niet gecorrodeerd is ? Dat schijnt in een enkel geval ook voor te komen bij de - verder opvolprezen - KV6 motoren. In zo'n geval doet de betreffende cilinder ook niet mee en dat zou wellicht tot het soort foutmelding, waar je garage het over had, kunnen leiden.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Helaas, bougie gaf mooie vonken.

Als ik het goed begrepen heb kloppen mijn cijfers bij de cilinders. Als ik nummer 2 losplug, klinkt de auto het zelfde.
Volgens mij zit het probleem niet in de inspuiting, ik ruik namelijk peut en ook als het apparaat op gas rijdt, loopt het blok alsnog op 5 cilinders.
Ik heb ook eventjes een filmpje gemaakt, als je goed luistert, vooral wanneer het toerental daalt, hoor je geratel. Een garage heeft mij ergens vorig jaar verteld dat dit komt door een los klepje op de inlaat. En dat dat verder geen kwaad kon. Stimmt das?
http://www.jantino.nl/auto/auto.mov
Maar goed, wat nu? oh jee.

Als ik het goed begrepen heb kloppen mijn cijfers bij de cilinders. Als ik nummer 2 losplug, klinkt de auto het zelfde.
Volgens mij zit het probleem niet in de inspuiting, ik ruik namelijk peut en ook als het apparaat op gas rijdt, loopt het blok alsnog op 5 cilinders.
Ik heb ook eventjes een filmpje gemaakt, als je goed luistert, vooral wanneer het toerental daalt, hoor je geratel. Een garage heeft mij ergens vorig jaar verteld dat dit komt door een los klepje op de inlaat. En dat dat verder geen kwaad kon. Stimmt das?
http://www.jantino.nl/auto/auto.mov
Maar goed, wat nu? oh jee.
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond