Koelvloeistof verlies met foto, welke pakking?

414 416 418 420 45
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Jouw blok, bedoel je dan dat die mooi schoon glimpt of dat je eerste de olie weg moet vegen om 'm te kunnen zien? :mrgreen:

Maar goed, je denkt dus dat ik wel door kan blijven rijden. Ik rij namelijk maar weinig. Kan soms zomaar 1 a 2 keer in de week een kort ritje zijn.
416SI 1996
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

Die lekt ook olie op de nokkenaskeerringen... dat andere blok glimt :mrgreen:
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Wat ik nu nog niet zo goed snap is, dat als die monteur zegt, van er komt olie uit je blok bij een druk test, dat is de koppaking. Waar blijft dan dat KVS als de olie en kvs schoonlijkt?

De dop zou kunnen, echter staat die volgens mij nog onder druk, sist als je 'm eraf haalt. En rondom reservoir is niks nattigs, of verdampt het?

Nokkenaskeerringen heb ik hem niet horen zeggen. Helaas weet ik van dat soort dingen nog te weinig. Waar zit die precies? Dat die wat olie doorlaat is dus niet zo erg, maar oliepijl extra in de gaten houden?
416SI 1996
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

Olie uit je blok bij een druk test?
je zet je koelsysteem onder druk dus die kan geen olie
lekken. Het Oliecircuit ontlucht via de carterontluchting en is
niet af te persen. hij kan alleen maar de kvs in het oliecircuit
persen en da moete zien in de olie.
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ik vind het lastig om te beslissen wat ik nu moet gaan doen.
Ik neem aan dat ze toch wel instaat zijn iets goed te testen.

Wat zal ik nou toch doen. Alles behalve de eventuele koppakking laten fixen en dan maar gewoon doorrijden. Of niks laten fixen en auto weg doen.
Maar goed die raak je ook niet zo kwijt. Of je moet 'm ergens kunnen inruilen maar moet je wel net een garage vinden waar je een auto wil kopen en die ook inruil accepteert.

Maar eigenlijk wil ik m'n auto nog niet kwijt, alleen vindt ik als ik zoveel geld aan onderhoud besteed, de auto nog wel 2 jaar mee moet.
Maar hij is ook flink aan het roesten. De wielkappen achter en het eerste stukje van die lage plastic stootrand zat ook beweging in, gelijk naast het wiel. Dus daar is ook al wat weggeroest. Heb alle roest waar ik bij kan wel weggehaald en met een omvormer behandeld.

Maar goed, het zal vast op de plekken waar je niet bij kan doorgaan met roesten en uitbreiden.

De auto ziet er verder wel mooi uit. Lak is goed. Is ook al wel eens bij schades gespoten.
416SI 1996
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

roland schreef:Olie uit je blok bij een druk test?
je zet je koelsysteem onder druk dus die kan geen olie
lekken. Het Oliecircuit ontlucht via de carterontluchting en is
niet af te persen. hij kan alleen maar de kvs in het oliecircuit
persen en da moete zien in de olie.
Heb het nog even nagevraagd en hij bedoelde olie en koelvloeistof.
Maar das niet zo goed te zien ofzo.
Maar goed, ik haal morgen de auto op. En rij zaterdag ochtend naar van Noort en dan zullen zij met zekerheid vast kunnen stellen of het de koppakking is. Als dat zo is, dan maar dag rovertje :( Maar misschien wel een nieuw Rovertje :D
416SI 1996
roland
MG-R Core

Bericht door roland »

Wat je kan doen (ik speek hier wel over ervaring met een mgb maar
het zal wel over een komen)
zet het koelsysteem onder druk.
plug de connector van de injectie los
draai de bougies er uit (alle 4)
compressiemeter er in
laat de startmotor draaien
check je compressie dan weet je al iets
en als je uiteinde van de compressiemeter nat is zie daar het probleem

of de Autogarage even met een periscoop in de verbrandingskamer
laten kijken of hij nat is.
(moet natuurlijk wel allemaal gebeuren zonder dat de injectie in spuit anders weet je nog niets.)
Een mgb verliest geen olie hij markeert alleen zijn territorium.
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Van de paar honderd koppakkingen die ik vervangen heb waren er een stuk hoogstens 5 die lekten naar de verbrandingskamer. En dat was dan ook pas nadat ze al eens veel te heet waren geweest.
6 op de 10 lekken olie naar kvs, 3 op de 10 kvs naar olie en 1 op de 10 lekt kvs naar buiten.
Komt er dus op neer dat compressie meten etc geen zin heeft. Ook zal je het aan het lopen van de motor zeker gaan merken als er lekkage is bij een verbrandingskamer. Dit zul je ook zien aan de bougie van de betreffende cilinder als je deze eruit haalt.

Waar je goed om moet denken is dat een lekke inlaatspruitstuk pakking ook deze symtonen geeft (slecht lopen, ingebrande bougie etc.)
Het gebeurt ook vaak dat een inlaatspuitstukpakking alleen lekt wanneer het systeem drukloos is! Wanneer het systeem op druk wordt gezet dicht ie dan perfect af.
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Arjen, de soort lekkage, is dat nog bepalend voor hoelang je er mee door kan rijden?

Ik laat van Noort de diagnose stellen. Ik zal vragen wat ze doen als ik niet mee kan kijken.

Super bedankt allemaal. Laat het zaterdag weten wat ze hebben gevonden.
416SI 1996
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Bij lekkage is het altijd link om door te rijden. Inwendige lekkage is slecht voor de motor. Minimale uitwendige lekkage kan, mits kvs op peil gehouden wordt, niet zoveel kwaad. Maar je hebt wel het risico dat de lekkage plotseling veel groter wordt door de druk in je koelsysteem.

Altijd zo snel mogelijk repareren dus!
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ik ben vanochtend geweest. Richard heeft uitgebreid gekeken. Was lastig te vinden. Leek niet op de koppakking, maar nooit 100% zeker.
Wel vond hij een klein beetje koelvloeistof een stukje onder het inlaadspruitstuk. Hij verdenkt die pakking en tevens kan ook het inlaadspruitstuk inkepingen vertonen van het verbranden. Dat kan optreden als de motor te heet is geworden. Aangezien de koppakking ooit al was vervangen, zou dat ook daarvan gekomen kunnen zijn. Ik had al wel een betere koppakking.

Ik was dus eerste een beetje opgelucht, maar eigenlijk kwamen we toch wel tot de conclusie dat de auto is afgeschreven. Lekt op meerdere plekken olie.
Distributieriem zit nu ook op de 5 jaar en aan die kant lekt er ook olie, dus kan op de riem komen en die zal kan in slechte staat zijn.

Vind het wel erg jammer. Ben zo gehecht aan de auto. Vindt 'm zo mooi. Die rode kleur met dat chrome.
Als iemand zin heeft om wat bij te verdienen en m'n distributieriem en bijhorende zaken wil vervangen(of controleren op staat), inlaadspruitstuk te controleren. Die pakking vervangen. Plus nog wat andere plekken waar olie vandaan komt te te verhelpen. Zoals keerringen versnellingsbak, dan moet je maar ff berichtje sturen.

Dit was m'n eerste keer dat ik bij van Noort ben langgeweest. Raad het een ieder aan. Super vriendelijk en behulpzaam. En heel leuk om al die Rovers te zien.
416SI 1996
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Sander02 schreef: Als iemand zin heeft om wat bij te verdienen en m'n distributieriem en bijhorende zaken wil vervangen(of controleren op staat), inlaadspruitstuk te controleren. Die pakking vervangen. Plus nog wat andere plekken waar olie vandaan komt te te verhelpen. Zoals keerringen versnellingsbak, dan moet je maar ff berichtje sturen.
Niemand zin :cry:
Wil auto eigenlijk niet kwijt, maar ja garage tarieven zijn voor deze auto eigenlijk wat te prijzig.
416SI 1996
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Tja, de vraag blijft; heb je voor het geld van voor de reparatie een andere goede auto? Laat het bij wijze van spreken 800 euro kosten, daar heb je nog geen andere goede auto voor waar je twee jaar mee kunt rijden.

Maar het zijn altijd lastige keuzes..... Ik wens je succes en wijsheid ;)
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ik ga de inlaadspruitstukpakking proberen zelf te vervangen. Ik heb er onder gevoeld en het was nat. Ook daar waar de oliepijlstok begint, lag een plasje. Dat is precies onder dat spruitstuk. Vaag dat ze dat dan niet zagen in de garage bij de druktest. Van Noort had zo'n vermoeden en dacht al druppeltje kvs gezien te hebben.
416SI 1996
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Ok, ik ben nu blijkbaar naar een betere garage geweest want monteur keek even en zei dat vloeistof lekt aan buitenkant wanterpomphuisje waar pijp richting krukaskeering gaat. Heeft aansluiting iets strakker gedraaid want hij voelde er beweging in. Dus nu ff afwachten of dat helpt.
416SI 1996
Sander02
MG-R Freak

Bericht door Sander02 »

Wat ik in vorige post schreef lijkt toch niet het probleem. Heb het nu een tijdje aangekeken en een paar flessen koelvloeistof verder. Het komt 99% zeker uit inlaatspruitstuk. Je ziet het druppelen aan de rechter onderkant inlaatspruitstuk. Die garage had me in de war gebracht. Twijfelde er ook al over. Die plek waar hij het overhad zit onder waar het lekt uit inlaadspruitstuk.

Ik heb de pakking vandaag vervangen. Er zat al een groene versie in die er goed uitzag. Inlaatspruitstuk zelf zag ik niet zo veel aan.

Ik zag in werkboek staan dat de boutjes en schroeven 17Nm vast moet zitten. Is dat echt heel strak? Weet dat bij losdraaien het allemaal niet zo heel erg vast leek te zitten. Ben alleen bang dat ik de boel door ga draaien.
416SI 1996
Plaats reactie