rover 420SI ('97) start niet meer

414 416 418 420 45
Plaats reactie
marsrover

rover 420SI ('97) start niet meer

Bericht door marsrover »

Al tijden moeite met starten, klinkt alsof de accu leeg is.
Start dan wel, maar echt met veel moeite.
Spanning is echter prima, ook met nieuwe volle accu.

Nu start hij helemaal niet meer, je hoort met starten alleen heel zacht een tikje en verder niks.

Ikzelf denk nu startmotor overleden, maar deze is pasgeleden vervangen. Kan dit aan andere dingen liggen?

Als ik nu namelijk het contact aan zet, hoor je het gasklephuis onregelmatig tikken en als ik dan het gas volledig open zet en weer terug is dit weer weg.
Kan dit ermee te maken hebben misschien?
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Stappenmotor is normaal.
Gereviseerde startmotor heb ik te koop eventueel.

Maar ik zou eerst beginnen met de massakabels te controleren...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

peter.evers schreef:Stappenmotor is normaal.
Gereviseerde startmotor heb ik te koop eventueel.

Maar ik zou eerst beginnen met de massakabels te controleren...
Mee eens!
En vervolgens de + kabel vanaf de accu naar de startmotor.
marsrover

Bericht door marsrover »

wanneer ik start hoor en voel ik de startmotor een TIK geven. Dus hij heeft spanning. Het klinkt alsof hij tegen wordt gehouden door iets.
Gebruikersavatar
tomcat.t16
MG-R Core
Berichten: 2443
Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
Woonplaats: Omgeving Helmond

Bericht door tomcat.t16 »

Probeer de auto eens aan te duwen...
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

De tik is de spanning op het kleine draadje (klem 50) vanaf het contactslot. Wanneer de dikke draad vanaf de accu slecht is gaat hier niet zo gemakkelijk de inslagstroom van ca. 600 amphere doorheen. Datzelfde geld voor slechte contacten in het relais.
Als je een multimeter aansluit tussen de + van de accu en de + die vanuit het startrelais naar de startmotor gaat (dat hele korte stukje draad) dan moet je nagenoeg 0 volt meten tijdens het starten. Meet je hier een spanning dan betekent dit dat het probleem in de bekabeling of het relais zit. Om het relais uit te sluiten doe je dan nog eens hetzelfde maar dan meet je op de dikke + op het startrelais en de + van de accu.
Ik gok op een defect startrelais, gebeurt namelijk wel vaker.

Succes in ieder geval!
Gebruikersavatar
roland
MG-R Core
Berichten: 1799
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 3:25 pm
Woonplaats: Berghem

Bericht door roland »

Hoi marsrover
Ik had een zelfde probleem maar dan met mijn mgb
ook een tik en dan niets :( eerst massa na gelopen
moest wel goed zijn want ik had net de motor gereviseerd
dus startmotor er onder uit en aan de stroom en toen bleek
de solenoid dus de boosdoener startmotor had ik ook gereviseerd
maar de solenoid is niet te reviseren :evil: dus een uit mijn magazijn
gepakt en hij doet het weer als vanouds :dance: (dus misschien is het wel zo iets
als blijkt dat je massa goed is)
marsrover

Bericht door marsrover »

Oke, waar zit dat startrelais?

En is het startrelais van een 416 gelijk aan degene van de 420SI?
Heb namelijk ook een rover 416 staan, die wel start.
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Het startrelais zit op de startmotor zelf, het kleine deeltje waar de draden op komen. Deze verbind de hoofdstroom naar de startmotor.
Die van een 416 is anders.
marsrover

Bericht door marsrover »

Oke, ik ga dit van de week eens doormeten.
marsrover

Bericht door marsrover »

Het was inderdaad gewoon de startmotor.

Probleem is opgelost. bedankt voor de tips!
Plaats reactie