snelheids impuls of tachosignaal

Plaats reactie
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

snelheids impuls of tachosignaal

Bericht door mixtuurorgel »

Hallo,

Ik heb een poos geleden een Pioneer Avic-D3 ingebouwd, het is allemaal prachtig, veel kleuren ,plaatjes zelfs films kun je tijdens het rijden bekijken, aleen het navigatie-onderdeel is zwaar ..........
Het kan ook mijn eigen fout zijn omdat ik de "snelheids impuls" niet heb aangesloten.( tacho-signaal).
Ik heb ergens gelezen dat de draad oranje -wit moet wezen?.
Maar waar zit die ?

Gr:

Mixtuur
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Ik heb daar thuis een beschrijving van liggen, zit in de stekker achter de klok, ik weet uit mij hoofd niet welke....

Ik zal vanavond ff tjekken thuis.....
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
mixtuurorgel
MG-R Freak
Berichten: 747
Lid geworden op: do okt 11, 2007 9:11 am
Woonplaats: Deinum

Bericht door mixtuurorgel »

Gaat zeker flink wat "breek" werk worden om daar bij te komen ?


Lucas
Gebruikersavatar
arjan_m
MG-R Core
Berichten: 3505
Lid geworden op: ma jul 18, 2005 10:13 am
Woonplaats: Vlodrop
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Helemaal niet, kwestie van een paar schroefjes.

Eerst het kapje net boven de klokken, dan de klok zelf en je zit erachter....

Alleen de kabelkleur weet ik niet uit het hoofdje, ik heb de kabel ook nodig gehad voor achteraf inbouwen van origineel navigatie.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Kabeltje loopt volgens mij ook ergens achter de lichtschakelaar. Weet niet zeker meer of ie nou oranje wit of rose wit was. Gewoon even kijken of je daar een draadje in die kleuren ziet lopen en dan met een led spanningszoeker even kijken of er een puls op staat die varieert met de snelheid.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Wordt het snelheidssignaal van een 75/ZT eigenlijk doorgegeven door de ABS-sensoren? Ik had m'n moeder geadviseerd om de ABS-zekering er even uit te trekken met de sneeuw en weg was het snelheidssignaal... :lol:
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ja dat komt van een van de voorste abs sensoren weet zo niet meer of het van de linker of de rechter komt..
Je zou een van de achterste sensoren los kunnen koppelen, als het goed is schakelt het abs systeem dan volledig uit maar werkt je km teller nog wel.
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Hmmm, ik vond het al kudo's dat ze de zekering gevonden hadden dus ik heb het gelaten bij een: "wat maakt dat nou uit, je moet toch rustig aan doen." :+
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Waarom zou je je moeder adviseren om zonder ABS te rijden?
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Omdat het basiskennis is dat ABS en sneeuw niet graag samenwerken met elkaar. :D
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

Weinig last van hoor, ik vraag me dan ook dan of dit wel opweegt tegen het feit dat wanneer je er wel profijt van zou hebben het niet werkt.
Gaat de zekering er in april weer in of bij de apk? :+
Rik
MG-R Freak
Berichten: 1599
Lid geworden op: wo dec 26, 2007 12:05 am
Woonplaats: Arnhem

Bericht door Rik »

Gelukkig kunnen m'n ouders gewoon goed rijden. ABS is en prima hulpmiddel, niets mis mee, maar 't is de eerste zekering die ik eruit trek bij een auto die op mijn naam komt te staan. Tenslotte kan een goede bestuurder ALTIJD harder remmen dan een ABS.
De ABS is voornamelijk een hel bij snelheden van 30km/h en lager op sneeuw en ijs waardoor je eeuwig blijf doorsukkelen tot stilstand. Aangezien ik de ABS van de ZT sowieso al niet vertrouw en m'n ouders in een hol wonen waar nog met paard en wagen gestrooid wordt leek het me geen slecht idee. Een dag later had ik telefoon dat het super beviel, ze staan veel eerder stil, maar dat 'ie geen snelheid meer aangaf.

Zodra er geen ijs en/of sneeuw meer op de weg ligt gaat 'ie er gewoon weer in.

Overigens: vroeger was het heel normaal dat er een knop in de auto zat waarmee je de ABS uit kon zetten in winterse omstandigheden. Tegenwoordig zijn fabrikanten er echter van overtuigd dat de systemen zo goed zijn dat het altijd veiliger is wat helaas (nog) niet het geval is.

Het is ABS-systeem is trouwens jongstleden flink op de schop gegaan zijn. SKF, BMW én de TU Helmond werken samen aan een geheel nieuw systeem waarmee er aanzienlijk betere resultaten geleverd worden. Geen inductie-gefriemel en getande ringetjes meer, maar een systeem wat slim ín het wiellager zit die niet meet of het wiel draait de ja of de nee, maar de verschillende krachten op het wiel meet en een combinatie van de twee. Probleem momenteel is dat het systeem erg duur is en wiellagers nog welles vervangen moeten worden...
Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

En toch zijn ze wel ver met ABS hoor, er is ook een reden waarom het verboden is in de meeste takken van autosport. (zoals F1, eerst wel nu niet meer, het moest moeilijker worden)

De nieuwere systemen kunnen per wiel besluiten om de rem los(ser) te gooien, terwijl de andere 3 wielen vol doorremmen. Jij als bestuurder hebt maar 1 pedaal en het is dus alles of niets.
(of per as om de balans te behouden)

Bij zeer gladde omstandigheden ben ik het wel met je eens trouwens.
Laatst gewijzigd door 118GTR op do dec 30, 2010 11:16 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Edgecrusher

Bericht door Edgecrusher »

We zullen het zien als er met dit weer opeens een file ontstaat op de snelweg of deze logica opgaat. :?
Circuit rijden of slipcursus is nu eenmaal anders dan onverwacht op de openbare weg moeten remmen. (ook voor ervaren/ 'goede' bestuurders)
Ik zie me dit in ieder geval nog niet doen bij mijn ouders, ondanks de bijna 2milj. km wegervaring.
En ik weet gewoon zeker dat je niet adequaat op het weer/ de omstandigheden kunt reageren door de zekering er weer in te doen.
(maak er dan een mooie gezekerde schakeling van)
Plaats reactie