rover 25 vi

214 216 218 220 25
deanny

rover 25 vi

Bericht door deanny »

Hallo,

Ik ben van plan een rover 25 1.8 vi uit 2000 te kopen. :D De auto heft ongeveer 170000 gelopen.
Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten bij deze auto?
Zijn er bijvoorbeeld algemene kwaaltjes van de rover 25 (1.8 vi)?

alvast bedankt!

mvg Daan
WouterRover25

Bericht door WouterRover25 »

hi Daan,

leuk dat je een VI wil kopen, stevige auto hoor. Is het je eerste auto?

Waar je op moet letten;
- koppakking (wanneer vervangen), kijk naar de KVS
- wanneer is de d-riem vervangen
- eventuele roest bovenaan de scharnieren van de motorkap
- ruitenwissermotor, slotmechanismen en raammechanismen zijn ook zwakke plekken (check of alles het goed doet)

succes met kijken en ik zou je adviseren om de auto een check te geven bij een anwb of garage. altijd verstandig.
deanny

Bericht door deanny »

Hallo,

Ja dit word dan mijn eerste auto maar ik heb wel al een jaar mijn rijbewijs.

oke bedankt voor de tips.
Ik lees veel over dat de 25 eigelijk gewoon een verbeterde versie van de 200-serie. Betekent dit dan dat je eigelijk geen 200-serie moet kopen maar beter een 25?
Want ik ben nog aan het twijfelen omdat die vi een 3-deurs is en ik eigelijk een 5deurs wil. En ik best een nette 216 5deurs uit 1999 gezien met ook 174dkm op de teller.
Jimi

Bericht door Jimi »

216 Roelt!!! Gewoon die halen :p
WouterRover25

Als je nog niet lang je rijbewijs hebt is een auto met zoveel vermogen als een VI ook lastig (=duur) te verzekeren.

De 25 is inderdaad de verbeterde versie, al zijn er niet veel verschillen (voornamelijk uiterlijk).

Als ik jou was zou ik eerst een poosje in een 216 rijden en als het bevalt in een jaar of 2 overstappen naar een vi. bespaart je nu gelijk wat centen.

vraag ff na of de koppakking / d-riem is vervangen en wat voor pakking er tussen zit (de vernieuwde stalen pakking schijnt beter te zijn)
WouterRover25

staat een 216 te koop
aldo
MG-R Freak

Bericht door aldo »

een 25 is gewoon nieuwer, de 200 werd tot '99/2000 gemaakt en vanaf toen kwam de 25.

het is dus niet per se een verbeterde versie maar gewoon een nieuwer model, en in de meeste modellen ligt dezelfde motor.

en een VI als 1e auto is geen probleem, had ik ook, zonder problemen te verzekeren.
Rover 200VI (sold) MG ZS 120 MKII (totalled) Alfa GT:p
Afbeelding
RobertD

Bericht door RobertD »

Nou, ik heb dus een 25 gehaald en als student zijnde is het inderdaad een goedkoop autootje. Eerst een 214 gehad tot de koppakking het na 4 maanden begaf.
Maar de 25 is een leuk autootje. Ik rij korte afstanden, 40 km de dag ongeveer en hij rijdt 1 op 12-14.
Verder moet je inderdaad even kijken of de koppakking al eens vervangen is. Altijd duur om te laten vervangen.
Daarnaast valt het in de verzekering mee. Wegenbelasting viel me een beetje tegen. Toch 995kg maar goed hij rijdt wel heel erg lekker :)
deanny

Bericht door deanny »

verzekeren is geen probleem, voor 35 heb ik m al zo goed als allrisk verzekerd, zelfs voor diefstal haha
Maar als ik het goed begrijp ligt het gewoon een beetje aan het onderhoud. Ik kan dus beter een 216 met bijvoorbeeld al nieuwe koppakkingen etc kopen dan 25 vi die nog helemaal niets heeft gehad?
tomcat.t16
MG-R Core

Bericht door tomcat.t16 »

deanny schreef:verzekeren is geen probleem, voor 35 heb ik m al zo goed als allrisk verzekerd, zelfs voor diefstal haha
Maar als ik het goed begrijp ligt het gewoon een beetje aan het onderhoud. Ik kan dus beter een 216 met bijvoorbeeld al nieuwe koppakkingen etc kopen dan 25 vi die nog helemaal niets heeft gehad?
Mits het een stalen koppakking is.
Afbeelding˙˙˙ɹǝʌoɹ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuo
Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
WouterRover25

bij iedere auto die je koopt is het onderhoud essentieel. ik zou zeggen belangrijkst. en of die geen schades heeft gehad (let op de naden, bandenslijtage en reactie van de auto op flink remmen)

verder is de VI zwaarder (1090) en dus nog iets duurder in wegenbelasting (2 schalen zwaarder dan de 1.4 die van RobertD).
deanny

Bericht door deanny »

oke, als ik een proefrit ga maken. Wat voel ik dan als de koppakkingen niet meer goed zijn?
Jimi

Bericht door Jimi »

De temp meter schiet vol het rood in...

Let ook op 'vlokken' in de koelvloeistof, evt kvs lekkages uit het blok (dan is ie wel ver heen.) en als ie geen klachten heeft, maar je vertrouwd het niet, kun je hem altijd preventief laten vervangen.

Ik weet nog wel een adresje ;)

Tevens staat er ook een 'waar moet ik op letten als ik een rover koop' topic bij technische info
WouterRover25

let goed op olie en kvs, kijk daarnaar voor en na het proefritje (let wel op de druk op het kvs systeem dat je je niet brandt). kijk of de kvs schoon is (niet te helder want dan kan er water bij zijn gedaan).

als de auto al warm is gereden moet je vooral opletten, is een mooie truc om het te verbergen.
deanny

Bericht door deanny »

en dat koelvloeistofsing zit neem ik aan gewoon op dezelfde plek als bij andere auto's he?
@jimi als ik wat niet vertrouw moet ik wat laten vervangen? En heb je misschien een link voor me want ik kon m zelf niet vinden :roll:
Jimi

Bericht door Jimi »

Het koelvoeistof ding is je reservoir ;)

Je koppakking laten vervangen (of zelf doen) door een multi layered steel head gasket. Als het goed is staat er volgende week ergens een foto van in mijn project topic.

Het topic wat je zoekt over autoaankoop is deze http://www.mg-r.nl/club/viewtopic.php?t=1235
Plaats reactie