Waar moet die vloeibare pakking worden gelegd?

Fox

Waar moet die vloeibare pakking worden gelegd?

Bericht door Fox »

Hello allen,

Ik heb mij al reeds voorgesteld in het andere topic, maar ik zal hier nog maar even mijn vraag herhalen, want blijkbaar is hier een specifiek topic voor de MGF. :)

Ik heb de wagen nu al een klein maandje in mijn bezit en de motor is al gans open geweest. Ik ben hem nu terug aan het heropbouwen, maar ik zit met een vraag...
Ik heb het tweede deel van culasse er ook afgenomen waar u nokken in liggen..., nu vind ik daar geen pakking voor en blijkbaar is er ook geen voor... Is dit dan met een vloeibare pakking te doen? En zo ja, waar moet die gelegd worden en met welke?

Mvg

Fox

Indien er nog handige tips zijn, altijd welkom. ;) voor wanneer ik de motor start, koelkanalen kuisen, enz...
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik dacht dat met culasse de koppakking werd bedoelt, maar je hebt het nu over 2 delen waar de nokken zitten???

Volgorde:
1.Kleppendeksel
2.Nokasdrager
3.Cilinderkop
4.Cilinderblok
5.Krukasdrager
(olieladder)(wordt omgeven door het carter)
6.Carter

Tussen 1-2 en 3-4 zitten echte pakkingen, de rest wordt gedaan met vloeibare pakking. Hylomar Universal Blue is het originele spul, maar een beetje kwaliteits pakking (bv loctite, molycote, enz) voldoet ook. (carterpakking mag wel met goedkoop spul)
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Fox

Bericht door Fox »

118GTR schreef:Ik dacht dat met culasse de koppakking werd bedoelt, maar je hebt het nu over 2 delen waar de nokken zitten???

Volgorde:
1.Kleppendeksel
2.Nokasdrager
3.Cilinderkop
4.Cilinderblok
5.Krukasdrager
(olieladder)(wordt omgeven door het carter)
6.Carter

Tussen 1-2 en 3-4 zitten echte pakkingen, de rest wordt gedaan met vloeibare pakking. Hylomar Universal Blue is het originele spul, maar een beetje kwaliteits pakking (bv loctite, molycote, enz) voldoet ook.
Foto's komen eraan, ik denk dat het dan een stuk gemakkelijker zal zijn. :p
Maar ik bedoel tussen 2-3., dus daar zou dan vloeibare tussen moeten. :roll:

Fox
Fox

Bericht door Fox »

Hier komen de foto's. :lol: Hopelijk zijn de antwoorden dichtbij. :)

Eerste vier foto's het bovenste deel van de culasse waar de nokken in liggen, waar ook waarschijnlijk de vloeibare pakking op moet? :?
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De klepstoters in de olie. :p
Afbeelding

Sfeerfoto, niet op de rommel kijken. :twisted:
Afbeelding

Zo staat de culasse er nu bij, die al gemonteerd is op de motor, met de nieuwe pakking tussen.
Afbeelding

Afbeelding

Wagen staat een beetje scheef omdat hij rechts op een krik staat. ;) Maar ik vrees dat ik hem ook ga moeten bijvullen (het systeem), want ik vind hem niet hoog staan als hij op de grond staat... :oops:
Afbeelding

Gts

Fox
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Hmmm, dit kan wel. Maar het is veel makkelijker om de kop eerst helemaal in elkaar te zetten en pas dan op het onderblok te zetten.

Een MGF is het al zo'n rot positie om te sleutelen, en nu moet je een stuk langer in een rot houding aan het werk.

Pakking moet (volgens de beschrijving, zie een werkplaatshandboek) op het onderste gedeelte(cilinderkop) aangebracht worden.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Fox

Bericht door Fox »

118GTR schreef:Hmmm, dit kan wel. Maar het is veel makkelijker om de kop eerst helemaal in elkaar te zetten en pas dan op het onderblok te zetten.

Een MGF is het al zo'n rot positie om te sleutelen, en nu moet je een stuk langer in een rot houding aan het werk.

Pakking moet (volgens de beschrijving, zie een werkplaatshandboek) op het onderste gedeelte(cilinderkop) aangebracht worden.
Om eerst de cilinderkop in elkaar te steken is het een beetje te laat... :cry:
De bouten zijn al aangespannen. mijn leerkracht had aangeraden om de nokken pas te monteren wanneer de cilinderkop op het onderste blok gemonteerd stond. Omdat de culasse gevlakt was en dus nergens meer mocht op leunen had ik ervoor gekozen om hem direct te monteren.

Of dit nu een verstandige keuze was dat is iets anders. :mrgreen:

Nu moet natuurlijk nog heel secuur die vloeibare pakking erop... :?
Ik had gevoelsmatig de indruk om de pakking aan te brengen op het bovenste deel (i.v.m die boringen), maar als de boek het voorschrijft...

Hieronder is een tekening waar volgens mij de pakking moet worden aangebracht:
Afbeelding

Fox
Gebruikersavatar
118GTR
MG-R Core
Berichten: 4198
Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
Woonplaats: Nijmegen - Hierden
Contacteer:

Bericht door 118GTR »

Ik zou zeggen doe de CD-Rom eens in je PC, er staat een keurig plaatje in, met wat je moet doen en in welke volgorde.

Het gevlakte oppervlak kan echt het eigen gewicht wel dragen hoor :roll: , maar je wil er natuurlijk geen krasjes in hebben. Dus zet hem op hout of karton.

Belangrijker is dat wanneer de nokassen geplaatst worden er een paar kleppen gaan uitsteken, het gemakkelijkst is om de kop in een klem te zetten(zoals een bankschroef, met een paar doeken), of om hem richting uitlaatpoorten op een werkbank te leggen.
Maar dat is nu niet meer van belang.

Eigenlijk moet je gewoon het hele contact oppervlak insmeren, maar zo dun!!! mogelijk, en controleer of die 16 kleine olie gaatjes helemaal open zijn.
Laatst gewijzigd door 118GTR op do dec 09, 2010 12:39 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine

www.118GTi.tk

Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Je moet het op de drager smeren. Als je het op de kop smeert en dan de drager erop plaatst, zit de vloeibare pakking in de oliekanalen. Dan gaan je klepstoters er vol mee zitten en kan de boel weer uit elkaar.
Fox

Bericht door Fox »

Zoiets dan of zie ik iets over het hoofd?

Afbeelding

Fox
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ook de rest dunnentjes insmeren, anders kan er oliedrukverlies optreden als die oliekanaaltjes niet goed afdichten op de kop.
Fox

Bericht door Fox »

arjen schreef:Ook de rest dunnentjes insmeren, anders kan er oliedrukverlies optreden als die oliekanaaltjes niet goed afdichten op de kop.
Zoiets dan? :mrgreen:

Afbeelding
Hopelijk is het een beetje zichtbaar... :oops:

Fox
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

Ja perfect zo :mrgreen:
Fox

Bericht door Fox »

arjen schreef:Ja perfect zo :mrgreen:
Super! :mrgreen:
Chance dat ik aan julie nog heb. :oops: :D ;)

Waarschijnlijk werk ik hem morge af. ;)

Fox
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

Neem een anaerobe pakkingmaker voor de nokkenasdrager (type rapid gasket voor hermetisch sluitende delen, waar de fabrikant geen pakking voor voorziet), Voordeel hiervan is, dat hij alleen droogt, waar er geen lucht aan kan, tussen beide delen dus. Daar waar de pakking een beetje tussenuit zou komen, wordt deze gewoon opgelost in de olie. Met een conventionele siliconenpakking, zouden overtollige resten je oliekanalen kunnen verstoppen en dat wil je uiteraard niet. Zo'n pakking is veelal ook heel dun en vloeibaar. Te dik zal je deze dus nooit leggen.
Ok, ondanks dat ik deze dus altijd wel in huis heb, gebruik ik zelf altijd gewone pakkingmaker, maar ik leg deze dan ook flinterdun, bijna niet zichtbaar. Een siliconenpakking is het echter niet, t'is eerder een vloeibaar rubber (met een heel klein percentage siliconen, teflon en azijnzuur). Een siliconenpakking is immers nooit de beste keuze, omdat vooral siliconen, na uitharding heel miniem durven afpellen, daar waar er een te veel zit. Er zijn er echter weinigen die dit weten.

Ik zou de pakking echter op blok en niet op de drager leggen. De plaats van de pakking op je tekening is echter wel goed.

Misschien was het een idee om in één keer pipercams te leggen en ook je klepstoters uit elkaar te halen, reinigen en terug in elkaar te steken, als ze te vast zouden blijken in elkaar te zitten. Eens ze terug in elkaar steken, kan je ze dan in je oliebadje terug "op te pompen".

Veel sleutelsucces.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
arjen
MG-R Core
Berichten: 1647
Lid geworden op: di jul 03, 2007 6:23 pm
Woonplaats: Oosterwolde (fr)

Bericht door arjen »

@ Bruno.

Die *SLOPEL* (verschrikkelijk lelijk merk die hier op het forum niet genoemd mag worden) pakking die ik omschreef is zo'n pakking, en dat is inderdaad beter dan een siliconen pakking (in dit geval). Maar smeer die pakking nooit op het onderblok. Er komt dan een behoorlijke hoeveelheid in je klepstoters en wat daar inkomt gaat er niet weer uit. Heb al vele blokjes flink horen tikken door overtollig of verkeerd aangebrachte pakking.
Gebruikersavatar
Bruno
MG-R Addict
Berichten: 483
Lid geworden op: di jan 20, 2004 1:44 am
Woonplaats:
Locatie: Schriek (Heist O/d Berg) Belgie
Contacteer:

Bericht door Bruno »

uiteraard, je hebt gelijk, op de drager, mea culpa, te snel getypt zonder na te denken, en dat terwijl ik tegelijkertijd juist zit uit te leggen wat het probleem is met pakking die in oliekanaaltjes komt. Vekeerd typen terwijl ik het al een 10-tal keer heb gedaan, bij het plaatsen van piper cams of TF135 nokkenassen op F'jes. Toch één die wakker is, dank voor de oplettendheid Arjen ! :oops:

Maar stel dat je het toch zou doen, zoals ik per ongeluk typte, zou het geen kwaad kunnen als je a) een zeer dunne film aanbrengt zoals het moet en b) als je een anaerobe pakkingmaker gebruikt, die dus, ondanks niet ideaal, geen schade berokkent bij opname door olie, zelfs niet in klepstoters met hun klein oliekanaaltje.
Gebruik je echter een conventionele pakking, wat ik je overigens af raad, zou het aanbrengen op het blok zeker zeer zwaar uit den boze zijn.

Gewoon dus op de drager, zoals Arjen zegt, is de beste oplossing.
Afbeelding
MGF '180' VVC
MGTF Elegance
MG ZR MK1 VGK 2.0 Racer
MG ZR MK2 190 Cupracer
2 X Rover 114 Cupracer
Plaats reactie