Ratel motor bij gebruik verwarming/airco

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
phwek

Ratel motor bij gebruik verwarming/airco

Bericht door phwek »

Wanneer ik mijn airco of verwarming NIET aan heb staan, is er niks aan de hand, hoor ik geen vreemde geluiden.

Wanneer ik mijn airco OF verwarming WEL aan heb staan, krijg ik bij het loslaten van het gas een "ratel" te horen, alsof er ergens iets tegenaan loopt.

Het gaat vaak ook daarna weer weg, na even gerateld te hebben, je praat dan over enkele seconden stevig geratel, bij het herhalen van gas geven en loslaten komt het ook gewoon weer terug.

De ratel komt uit de buurt van de rollen waarover die brede riem loopt, die ook over de dynamo loopt, echter kan ik niks duidelijks zien als ik van dichtbij kijk en met het gas speel zodat dat geluid wederop komt.

Heeft iemand dit ooit gehad en/of weet je wat dit is of zou kunnen zijn en belangrijker: hoe het opgelost zou kunnen worden?

Het is voornamelijk een iritant geluid, maar ben vooral bang dat als ik de verwarming of airco aan zet er iets kapot gaat op termijn, maar zeker in deze tijd is het met beslagen ruiten rijden niet echt handig ;)

Tevens de vraag of het normaal is dat, vooral mijn voorruit, zo enorm beslagen is als ik terug bij de auto kom na een avondje bioscoop o.i.d.?

Alvast bedankt voor de reacties!
arjen
MG-R Core

Bericht door arjen »

Weet je zeker dat je airco uitstaat als je verwarming aan is? De airco moet apart uitgeschakeld worden door op het 'econ' knopje te drukken. Meestal worden vreemde bijgeluiden die vanaf de multiriem komen veroorzaakt door de aircopomp.
En dat is dan meestal weer het gevolg van een niet werkende koelvinmotor waardoor de druk in het airco systeem te hoog oploopt.
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

En wat betreft die condens, ik denk dat je drain van je airco verstopt is.
Of je drains van de ruimte waar je polllenfilter in zit zijn verstopt.

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
Madrettor
MG-R Fanatic

Bericht door Madrettor »

Heb recent hetzelfde gehad (R75 V6, bj. 2000). Airco-pomp kassie hopla. Duur geintje. Overigens kan een lichte resonantie volgens mijn garage ook komen, doordat de druk in het airco-systeem te laag is. Hoop voor jou natuurlijk, dat het dat laatste is.
Madrettor
MG-R Fanatic

Bericht door Madrettor »

Qua condens op de ruiten : heb je een schuifdak ? Kan zijn dat één van de afvoerkanalen verstopt zit/gescheurd is, waardoor er hemelwater in het interieur komt. Heb daar - helaas - ook ervaring mee.

Even je vinger in het 'kuiltje' in het tapijt direct onder het onderste bevestigingspunt van de veiligheidsgordel steken. Dat is (min of meer) het laagste punt van de wagenvloer. Als je daar (letterlijk) nattigheid voelt, loopt er dus op de één of andere manier water de auto in.
Pim
MG-R Addict

Bericht door Pim »

Hi Victor,
maar ehhm airco die gebruik ik pas weer komende zomer :-)
Lijkt me niet verstandig. Ook in de winter als het kan zeker één keer per week op z'n minst 10 minuten gebruiken.

Groet, Pim
Rover 75 Tourer CDTi Club - 615.000 km 1/09/2023
Rover Streetwise 1.8 CVT - 99.000 km 1/09/2023
Plaats reactie