Onrustig toerental
-
- MG-R Regular
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za aug 21, 2010 11:23 am
- Woonplaats:
- Locatie: W-VL
Onrustig toerental
Hallo!
Mijn zr heeft al sinds ik die heb een klein probleem, die me nu pas begint te storen. (nooit echt in file gestaan)
Bij heel lage toeren, bv file rijden, is het heel moeilijk om schokvrij te rijden. Optrekken gaat vlot enzo, maar als je bv in eerste tot 2000rpm optrekt, en dan de gas los, schokt die voor zeker 3 seconden lang, waarna hij rustig verder uitbolt. Dit is veel minder het geval bij hogere versnellingen en toeren, maar is nog aanwezig.
Ook zou ik durven zeggen dat in neutraal, hij ook niet geheel gelijk loopt. De toerenteller blijft steevast staan, maar het geluid van de motor is soms nét iets anders dan constant.
Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn hiervan?
Er is geen verbruik van olie of koelwater, en geen mayo bij de olie.
MG ZR Le mans editie, 1.4 motortje
Groetjes,
Ben
Mijn zr heeft al sinds ik die heb een klein probleem, die me nu pas begint te storen. (nooit echt in file gestaan)
Bij heel lage toeren, bv file rijden, is het heel moeilijk om schokvrij te rijden. Optrekken gaat vlot enzo, maar als je bv in eerste tot 2000rpm optrekt, en dan de gas los, schokt die voor zeker 3 seconden lang, waarna hij rustig verder uitbolt. Dit is veel minder het geval bij hogere versnellingen en toeren, maar is nog aanwezig.
Ook zou ik durven zeggen dat in neutraal, hij ook niet geheel gelijk loopt. De toerenteller blijft steevast staan, maar het geluid van de motor is soms nét iets anders dan constant.
Wat zouden mogelijke oorzaken kunnen zijn hiervan?
Er is geen verbruik van olie of koelwater, en geen mayo bij de olie.
MG ZR Le mans editie, 1.4 motortje
Groetjes,
Ben
Laatst gewijzigd door Double A op wo okt 27, 2010 9:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Ah, stukkie duidelijker...
Ik kan me herinneren dat er bij m'n broertje een soortgelijk probleem speelde (R200, 1.4). Hier bleek dat het vervangen van de distibutie niet helemaal nuawkeurig is geweest, een van de tandwielen stond een nokje 'verkeerd'. Weet niet of dit de krukas of een van de nokkenassen is geweest, en of ie te vroeg danwel te laat stond, maar na een checkup en opnieuw distibutie afstellen was dit probleem weg en loopt de motor weer soepel.
Wellicht heb je hier wat aan of zijn er nog andere forumleden die hier nog andere ideeen over hebben...
Ik kan me herinneren dat er bij m'n broertje een soortgelijk probleem speelde (R200, 1.4). Hier bleek dat het vervangen van de distibutie niet helemaal nuawkeurig is geweest, een van de tandwielen stond een nokje 'verkeerd'. Weet niet of dit de krukas of een van de nokkenassen is geweest, en of ie te vroeg danwel te laat stond, maar na een checkup en opnieuw distibutie afstellen was dit probleem weg en loopt de motor weer soepel.
Wellicht heb je hier wat aan of zijn er nog andere forumleden die hier nog andere ideeen over hebben...
Johan
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
Inlaatspruitstukpakking kan lek zijn, koelvloeistof drupt dan op het blok/uitlaat en verdampt.
Let goed op de temperatuurmeter, en op de witte rook bij warme motor (maar ja, is niet goed te zien met dit weer... het rookt altijd wel)
Onregelmatig lopen kan stappenmotor zijn/vacuümprobleem.
Let goed op de temperatuurmeter, en op de witte rook bij warme motor (maar ja, is niet goed te zien met dit weer... het rookt altijd wel)
Onregelmatig lopen kan stappenmotor zijn/vacuümprobleem.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
-
- MG-R Regular
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za aug 21, 2010 11:23 am
- Woonplaats:
- Locatie: W-VL
Over het onregelmatig lopen maak ik me geen zorgen meer, de vorige eigenaar zegt dat die dat altijd gedaan heeft, en zei dat de garage er in de tijd een valabele uitleg voor had. Ook andere zeds deden dat..peter.evers schreef:Inlaatspruitstukpakking kan lek zijn, koelvloeistof drupt dan op het blok/uitlaat en verdampt.
Let goed op de temperatuurmeter, en op de witte rook bij warme motor (maar ja, is niet goed te zien met dit weer... het rookt altijd wel)
Onregelmatig lopen kan stappenmotor zijn/vacuümprobleem.
Inlaatspruitstukpakking vervangen is een relatief makkelijk werk zeker, of heb ik dit mis op?
- tomcat.t16
- MG-R Core
- Berichten: 2443
- Lid geworden op: di okt 14, 2008 9:25 pm
- Woonplaats: Omgeving Helmond
- 118GTR
- MG-R Core
- Berichten: 4198
- Lid geworden op: di nov 26, 2002 4:58 pm
- Woonplaats: Nijmegen - Hierden
- Contacteer:
Het juiste gereedschap is wel zeer aan te raden.
Opzich zit het spruistuk maar met 7 moertjes vast, maar daar zitten een paar lastige tussen.
Je hebt een zeer kleine 13mm dop nodig met een verlangstuk van minimaal 20cm.
Opzich zit het spruistuk maar met 7 moertjes vast, maar daar zitten een paar lastige tussen.
Je hebt een zeer kleine 13mm dop nodig met een verlangstuk van minimaal 20cm.
Rover 118 GTi VVC MK3.2
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
Rover 114 GTi Racer -> to Belgium
Rover 416si LPG = for sale
Rover ZS 160 G3 ;-) => Daily
Preparing a 190+ VHPD Engine
www.118GTi.tk
Aan hard gaan is nog nooit iemand overleden, plotseling en hard tot stilstand komen, dat is het grote gevaar!
-
- MG-R Regular
- Berichten: 84
- Lid geworden op: za aug 21, 2010 11:23 am
- Woonplaats:
- Locatie: W-VL
Oké, morgen maar es naar de garage brengen, dat ik heb ik allemaal niet. Nu ik in brugge ben, es bij Spegelaere te Sint-Andries binnen doen. Mogen gelijk es naar de uitlaat kijken, die maakt sinds 2 weken een echt luid rally geluid, wsl doorgeroest118GTR schreef:Het juiste gereedschap is wel zeer aan te raden.
Opzich zit het spruistuk maar met 7 moertjes vast, maar daar zitten een paar lastige tussen.
Je hebt een zeer kleine 13mm dop nodig met een verlangstuk van minimaal 20cm.

- Boarderken
- MG-R Freak
- Berichten: 981
- Lid geworden op: di okt 25, 2005 10:19 pm
- Woonplaats: Lochristi (België)
Eerder toevallig gezien deze post en mss wat laat maar alsnog:
Mijns inziens geen tekenen van lekke kop. Neem aan dat de witte vlekken reflecties zijn van je flash
Wat de uitlaat betreft...Je kan proberen met een stuk te slijpen en een nieuw te lassen. Al lijkt een nieuwe middenpijp en demper meer aan te raden
Mijns inziens geen tekenen van lekke kop. Neem aan dat de witte vlekken reflecties zijn van je flash

Wat de uitlaat betreft...Je kan proberen met een stuk te slijpen en een nieuw te lassen. Al lijkt een nieuwe middenpijp en demper meer aan te raden

02/10/05 - 15/03/07: MG ZR 100 2.0 TD mk1 Trophy Blue (Total Loss)
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180
30/03/07 - 09/05/14: Ford Fiesta S Carré 1.6 TDCI (Sold)
28/06/08 - ...: MG ZR 105 1.4i mk1 Trophy Blue (weekend/meet/show ride)
10/05/14 - ...: Ford Fiesta ST180