versnellingsbak HELEMAAL aan gort
versnellingsbak HELEMAAL aan gort
hey allemaal.
nou ik heb weer dikke pech, vorige week zaterdag na 500 km gereden te hebben klapte mijn versnellingsbak 3 km voor huis letterlijk helemaal in elkaar, hoop geratel, blokkerende wielen, enz.
om even de hele historie te vertellen:
-de auto is van tutuur geweest en hij heeft dit zelfde al eens gehad.
-de bak is dus vernieuwd en heeft het 40.000 prima gedaan (20.000 waren daarvan van mij)
-toen begon het geratel. dit hoorde je alleen als je vermogen op de bak zet, zowel positief als negatief.
-ik heb dus een andere bak gekocht. uiteindelijk is deze uit een sloopauto van iemand van het forum gekomen.
-direct na het monteren zat hier exact hetzelfde geluid in, hier uit heb ik dus gedacht, het was niet de bak. maar na uitvoerig zoeken en luisteren bleek het deze dus wel te zijn, en die is dus nu geklapt.
ik mag dus weer aan een andere bak! ik heb die eerste die ik uit voorzorg vervangen heb nog wel maar deze vertrouw ik dus niet helemaal, maargoed om tog te kunnen rijden gaat hij er tijdelijk maar even in.
uiteindelijk betekend dat dus dat ik een andere bak nodig heb.
nou ben ik dus benieuwd of er een bekende fout zit in de rover versnellingsbakken. in mijn geval dus een 214 SI MK3
gr timo
nou ik heb weer dikke pech, vorige week zaterdag na 500 km gereden te hebben klapte mijn versnellingsbak 3 km voor huis letterlijk helemaal in elkaar, hoop geratel, blokkerende wielen, enz.
om even de hele historie te vertellen:
-de auto is van tutuur geweest en hij heeft dit zelfde al eens gehad.
-de bak is dus vernieuwd en heeft het 40.000 prima gedaan (20.000 waren daarvan van mij)
-toen begon het geratel. dit hoorde je alleen als je vermogen op de bak zet, zowel positief als negatief.
-ik heb dus een andere bak gekocht. uiteindelijk is deze uit een sloopauto van iemand van het forum gekomen.
-direct na het monteren zat hier exact hetzelfde geluid in, hier uit heb ik dus gedacht, het was niet de bak. maar na uitvoerig zoeken en luisteren bleek het deze dus wel te zijn, en die is dus nu geklapt.
ik mag dus weer aan een andere bak! ik heb die eerste die ik uit voorzorg vervangen heb nog wel maar deze vertrouw ik dus niet helemaal, maargoed om tog te kunnen rijden gaat hij er tijdelijk maar even in.
uiteindelijk betekend dat dus dat ik een andere bak nodig heb.
nou ben ik dus benieuwd of er een bekende fout zit in de rover versnellingsbakken. in mijn geval dus een 214 SI MK3
gr timo
- tomcat.t16
- MG-R Core
- tomcat.t16
- MG-R Core
-
- MG-R Core
Misschien dat je een aandrijfas hebt die niet helemaal recht is of dat een van de assen geen beweginsruimte heeft en daardoor dus druk op de versnellingsbak uitoefent (bijvoorbeeld door een krom subframe o.i.d.)
Wat ook nog kan is dat de schakelstangen wat uit model zijn, waardoor je bak wat extra wordt belast.
@ Peter. In de bak van je coupe kan wel 10w40.
Officieel geeft rover nu voor elke bak MTF94 olie aan. Deze gebruik ik alleen bij de 75.
Wat ook nog kan is dat de schakelstangen wat uit model zijn, waardoor je bak wat extra wordt belast.
@ Peter. In de bak van je coupe kan wel 10w40.
Officieel geeft rover nu voor elke bak MTF94 olie aan. Deze gebruik ik alleen bij de 75.
okee, ik ben echt heel blij met jou::D:D:D
dat is denk ik idd wat er gebeurt is, ik ben namelijk rond december met mijn rechter wiel geheel links ongestuurd onder een hoek van 45 graden tegen de stoep gegleden, deuk in me stalen velg enz, naar mijn eerste inspectie was er niks krom, maar zou idd wel kunnen dat mijn hele ophanging een fractie naar binnen is gegaan en dus nu mijn bak heeft gesloopt,
betekend dus, ik heb een vriend die werkt in een schade bedrijf, ga ik even kijken als hij idd krom is (weet ik morgen) dat ik ga vragen of hij hem kan richten op de rekbank ofzo...
weet iemand hoeveel speling er normaal in je aandrijfas zit?????
owja, misschien leuk weetje, de bak is geluid gaan maken in feb....
dat is denk ik idd wat er gebeurt is, ik ben namelijk rond december met mijn rechter wiel geheel links ongestuurd onder een hoek van 45 graden tegen de stoep gegleden, deuk in me stalen velg enz, naar mijn eerste inspectie was er niks krom, maar zou idd wel kunnen dat mijn hele ophanging een fractie naar binnen is gegaan en dus nu mijn bak heeft gesloopt,
betekend dus, ik heb een vriend die werkt in een schade bedrijf, ga ik even kijken als hij idd krom is (weet ik morgen) dat ik ga vragen of hij hem kan richten op de rekbank ofzo...
weet iemand hoeveel speling er normaal in je aandrijfas zit?????
owja, misschien leuk weetje, de bak is geluid gaan maken in feb....
Laatst gewijzigd door gangsterman1234 op vr aug 20, 2010 8:24 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
- tomcat.t16
- MG-R Core
Sommige oliefabrikanten adviseren ook 10W40 voor de PG1, maar ik gooi er zelf gewoon de versnellingsbakolie in die het werkplaatshandboek voorschrijft.arjen schreef:@ Peter. In de bak van je coupe kan wel 10w40.

Rover 216 coupe 1993
MG ZT135 2003
VW POLO 1.9D 1997
tja, klopt idd dat ze altijd iets moeten kunnen schuiven, maar ik weet dus niet zeker of hij dat wel kan, nooit gecontroleerd als hij in de veren staat, en hij is ook verlaagt dus dat in combi met een iets verbogen wielophanging is misschien net genoeg om idd druk uit te oefenen op me diff ofzo.
naja morgen ga ik even kijken hoe en wat en dan horen jullie het meteen
naja morgen ga ik even kijken hoe en wat en dan horen jullie het meteen
hey mensen,
nou even even een update.
heb vandaag de bak eronder uit gehaald en de rollertjes van een naaldlager kwamen me al meteen tegemoed zodra ik het plaatje er onder uit haalde..
dat was dus al meteen duidelijk, ook een grote scheur in mijn diff huis.
einde oefening dus:P
ook het idee van een kromme wielophanging lijkt te kloppen, is rechts bijna 1CM naar binnen. dus over paar weken maar laten richten bij een kennis:P
maar ik heb dus meteen even vraagje 2, ik wil ook meteen mijn stofhoes vervangen, want deze is ook stuk. en nu de zooi er toch onderuit licht.
nou krijg ik mijn homokineet er niet al, normaal is dat naar mijn weten een ringetje eraf. maar ik krijg het niet voor elkaar dus hopelijk weet iemand hoe dit wel moet....
gr timo
nou even even een update.
heb vandaag de bak eronder uit gehaald en de rollertjes van een naaldlager kwamen me al meteen tegemoed zodra ik het plaatje er onder uit haalde..
dat was dus al meteen duidelijk, ook een grote scheur in mijn diff huis.
einde oefening dus:P
ook het idee van een kromme wielophanging lijkt te kloppen, is rechts bijna 1CM naar binnen. dus over paar weken maar laten richten bij een kennis:P
maar ik heb dus meteen even vraagje 2, ik wil ook meteen mijn stofhoes vervangen, want deze is ook stuk. en nu de zooi er toch onderuit licht.
nou krijg ik mijn homokineet er niet al, normaal is dat naar mijn weten een ringetje eraf. maar ik krijg het niet voor elkaar dus hopelijk weet iemand hoe dit wel moet....
gr timo
Laatst gewijzigd door gangsterman1234 op ma aug 23, 2010 3:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Moet je wel even rekening houden met je torssen-diff en aangezien Turbo's die standaard hebben gaat die dus lekker naar z'n grootje op 10W40.arjen schreef:Nieuwe tf's enz. werden bij ons vanaf fabriek altijd geleverd met 10 w 40 in de versnellingsbak.

Verder zou ik gewoon 10W40 gebruiken.
Anyhow, naadje van je bak. Die R65 bakken zijn sowieso al slecht, maar een 1.4 moeten ze toch wel goed kunnen volhouden!
Van het laatste vind ik het vreemd dat je hier geen problemen van ondervindt(vond). Zou toch aardig in het stuur moeten trekken en heftig moeten reageren op spoorvorming? Eventueel zelfs "krabben".gangsterman1234 schreef:ook het idee van een kromme wielophanging lijkt te kloppen, is rechts bijna 1CM naar binnen. dus over paar weken maar laten richten bij een kennis:P
Nooit last van gehad begrijp ik?

Daily: ’09 Audi RS6 Avant
Tracktool: ‘03 Ford Focus RS
Better half: ‘02 Mini Cooper S JCW
naja, hij gaf wel extra slijtage op de rechter voorband, maar dat viel me 2 weken geleden pas op..
en zijn daar geen verschillen in of alternatieven. het enige wat ik wel eens heb gehoord is dat er een type met gelaste tantwielen is en met gelijmde ofzo.
maar ik neem aan dat ik tog gewoon 75W80 in die bak moet gooien??? ik blijf andere verhalen horen. ik hoor dat dat volgens de RAVE CD gewoon 75W80 is
maar jij zecht dat die bakken slecht zijn, maar waarom als ik vragen mag???Die R65 bakken zijn sowieso al slecht, maar een 1.4 moeten ze toch wel goed kunnen volhouden!
en zijn daar geen verschillen in of alternatieven. het enige wat ik wel eens heb gehoord is dat er een type met gelaste tantwielen is en met gelijmde ofzo.
maar ik neem aan dat ik tog gewoon 75W80 in die bak moet gooien??? ik blijf andere verhalen horen. ik hoor dat dat volgens de RAVE CD gewoon 75W80 is
Algemeen bekend, net als dat bij de PG1 bakken de lagers eruit knappen bij de Turbo's zijn R65 in combinatie met bijvoorbeeld een VVC een drama (kijk maar naar Bart z'n Vi). Jij hebt een 1.4 en dat zou opzich wel goed moeten gaan, maar het neemt niet weg dat die bakken te wensen over laten. Helemaal bij sportiever rijgedrag.
Je kan een PG1 monteren (evt. met staalgekooide lagers) aan een K-series maar dat lijkt me niet nodig, die 1.4's leveren nou niet dermate veel vermogen dat dat de boosdoener is. Helemaal niet bij die kilometrages die je noemt.
Ik zou zeggen, zoek even goed uit hoe het zit met je wiel ophanging. Bij jou zijn niet alleen de lagers eruit geknapt, maar heeft het diff ook onder spanning gestaan (verklaard de scheur in je transmissiehuis). Als je bak er stuk van gaat zou je daar opzich geen meetbank voor nodig mogen hebben.
Wat is je rijgedrag? Bochten met name? Sportief? Normaal... Saai... Race.
Je kan een PG1 monteren (evt. met staalgekooide lagers) aan een K-series maar dat lijkt me niet nodig, die 1.4's leveren nou niet dermate veel vermogen dat dat de boosdoener is. Helemaal niet bij die kilometrages die je noemt.
Ik zou zeggen, zoek even goed uit hoe het zit met je wiel ophanging. Bij jou zijn niet alleen de lagers eruit geknapt, maar heeft het diff ook onder spanning gestaan (verklaard de scheur in je transmissiehuis). Als je bak er stuk van gaat zou je daar opzich geen meetbank voor nodig mogen hebben.
Wat is je rijgedrag? Bochten met name? Sportief? Normaal... Saai... Race.
Daily: ’09 Audi RS6 Avant