Overzetten Low-line navigatie R75

Technische informatie over MG's en Rovers.
Plaats reactie
JFoederer

Overzetten Low-line navigatie R75

Bericht door JFoederer »

Ik ben al 4 jaar in het bezit van een R75. Ik ben uitermate tevreden over deze auto en ben momenteel aan het overwegen om weer nagenoeg dezelfde auto te kopen. De auto die ik op het oog heb heeft een aantal voordelen t.o.v. mijn huidige auto, maar ook één nadeel. Hij heeft geen navigatie of boordcomputer.

Nu is mij aangeboden om daar een high-line navigatie systeem in te zetten, maar los van het feit dat dan nog altijd de boordcomputer ontbreekt, vind ik het low-line systeem echt veel mooier geïntegreerd in het geheel. Ik wil dus liefst mijn low-line systeem behouden.

Mijn vraag is dan ook. Is het mogelijk om het low-line navigatiesysteem en de boordcomputer over te zetten in die andere wagen? Heeft iemand daar ervaring mee?

Groeten,
Johan.
JD
MG-R Core

Bericht door JD »

ook welkom hier :?
denk dat je dezelfde vraag eens hier moet stellen ;)
http://www.the75andztclub.co.uk/forum/
Rover 25 vi 2001

Afbeelding
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

Ik weet het, het is opdiepen van een oud onderwerp. Maar evengoed, voor degene die geïntresseerd zijn wil ik graag een antwoord bieden....

Boordcomputer is geen enkel probleem. Vervang de tacho en de richtingaanwijzer (door ééntje met een "boordcomputer-knop"), en klaar. Echt een werkje van een klein half uur. Noodzaak is wel om je kmstand aan te passen, indien je een tweedehands tacho hebt gebruikt.

Een LowLine ombouwen van de auto A naar B is niet zo eenvoudig.

Het is vooral een kwestie van de kabelboom, deze zijn bijna niet te krijgen voor LowLine. (of uit een sloopauto, maar dan moet je ook je eigen 75 compleet slopen om de kabelboom weer in te bouwen). En dat is een zeer moeilijke klus. Het zou dus wel kunnen, maar het is wel erg risicovol.

Het is echter wel mogelijk (en stukken makkelijker) om het HighLine systeem achteraf in te bouwen. De kabelboom hiervoor kun je gewoon bestellen (geheel gelijk aan de kabelboom van BMW), bijv via kufatec.de (nachrust kabelbaum). En wat heb je nog meer nodig;
- 4:3 monitor van of Rover 75, of van een BMW 3 E46
- Radiomodule (BM24, alweer BMW)
- TV-module (redelijk onzinnig tegenwoordig, er is geen zender meer in de lucht. Je kunt hem dus ook weglaten, houdt hiermee dan ook rekening bij de kabelboom)
- Navigatiecomputer (Ook weer een BMW onderdeel, de zgn. MK3)
- Soms een nieuwe CD wisselaar, ligt aan de aansluiting op de kabelboom

De "retrofit" zelf duurt een 1,5 / 2 uurtjes, met name om de kabelboom netjes weg te werken. De rest is erg gemakkelijk.

Bij de Concert radio kun je de kabelboom gewoon vooraan aansluiten, heb je de Symphony dan moet je een verloopstukje hebben van ISO naar het vierkant blok. Echter; soms zit er bij de Symphony achter de aansteker al een verloop, dan heb je geluk.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
bam
MG-R Core

Bericht door bam »

Boordcomputer overzetten vraagt dus om en een nieuwe stengel en dashbordklokken. Maar ook om een T4 sessie dit houd in dat de dealer/ex dealer hem aan de computer moet hangen.
Zou ik persoonlijk niet aan beginnen, maar ik gebruik hem bijna niet.

wat betreft de radio ga dan gewoon voor een aftermarket dubbel din radio dan ben je voor zo'n 6-700 euro klaar en heb je wat leuks of ga voor een chinese dan ben je de helft kwijt.

http://cgi.ebay.co.uk/ROVER-75-DOUBLE-D ... 5ad9c7d07f

Afbeelding

Afbeelding

Jaguar XE
MG ZS 120 MKII
arjan_m
MG-R Core
Contacteer:

Bericht door arjan_m »

T4 sessie? Echt niet hoor, ik heb bij een 10-tal 75/ZT's de klok vervangen met hendel, werkt meteen zonder één of andere sessie.

Km-stand aanpassen kan op veel plaatsen, zelfs Richard van Noort, als je maar zo'n apparaatje (zo'n hand-ding, gaat via de OBD-stekker, ook voor Audi/VW/BMW/etc...) hebt. Lichtmodule resetten, kmstand invoeren in de Lichtmodule en in de klok, en klaar is het. Ik heb het in Eindhoven laten doen, wat toen 10 euro kwijt voor de km-stand.

bovenstaand verhaal is als je het origineel wilt houden..... Tegenwoordig heb je ook nog een mooi alternatief (MidNight heeft deze erin laten zetten), uit de MG 7....

Afbeelding

Werkt gewoon via de originele stekkers, stuurbediening werkt ook direct.
My MG-Rover history:

Rover 75 2.0 CDT Business Edition - bj. 2000 - Midnight Blue (JQW)
Rover 75 Tourer 2.0 CDT Sterling - bj. 2003 - British Racing Green (HFF)
Rover 75 1.8 Classic - bj. 2002 - Midnight Blue (JQW)
MG TF 135 - bj. 2002 - Antracite (LQW)
MG ZT 190 2,5 v6 - bj. 2002 - Raven Black (PMF)
Plaats reactie