Aanschaf Rover 75 automaat

75 en 75 Tourer
Plaats reactie
T0M

Aanschaf Rover 75 automaat

Bericht door T0M »

Hallo mensen,

Ik ben Tom, 18 jaar en nieuw hier op het forum.
Ik heb met mijn volvo s60 laatst met de sneeuw een ongeluk gehad, heb een boom geschrampt en doorgeklapt een slootje in. Beide voorwielen afgebroken, achterwiel staat iets scheef en verder wat deuken. Zelf kan ik de auto niet maken dus staat hij te koop.

Nu ben ik op zoek naar een nieuwe auto en kwam zo terecht bij de Rover 75. Ik vind het een mooie auto, en vooral dat interieur is prachtig!
Nu ben ik op zoek naar een automaat, en dan kom je vrijwel alleen de v6'en tegen.
Is dit nou een betrouwbare auto?
Met mijn budged kom ik al snel bij kmstanden rond de 200.000 terecht, is zo'n auto dan bijna op op gaat hij zonder al te veel problemen mee tot de 3ton?
En om de hoeveel km moet de distributieriem en automaat vervangen worden?

Volgends autoweek is de 2.5 V6 lichter en Zuiniger dan de 2.0 V6, klopt dit echt? Het vermogen maakt mij niet uit, ik zou gaan voor zuinigheid, maar als de zwaardere motor zuiniger en lichter is ga ik natuurlijk liever voor die.
En welk van deze motoren is het meest betrouwbaar?

Groeten,

Tom
T0M

Bericht door T0M »

Het gewicht klopt niet heb ik gezien.
Volgends de gegevens die je bij rdw kan ophalen via kenteken is een 2.0AUT evenzwaar als een 2.5AUT, beide 1415kg.
Welke van deze motoren is zuiniger, en welke is de beste kwaliteit?
Gebruikersavatar
Thomas
MG-R Spotter
Berichten: 1120
Lid geworden op: vr jun 05, 2009 6:30 pm
Woonplaats: Heiloo
Contacteer:

Bericht door Thomas »

Hallo Tom,

welkom!
Over de 75.
De v6 motoren zijn over het algemeen redelijk goed, maar hebben wel zo nu en dan wat kuren zegmaar, je moet secuur zijn in het onderhoud. De distributieriem van een v6 moet elke 150.000 km of 6 jaar ( prijzige klus ). Ik denk dat het verbruik tussen een 2.0 v6 en 2.5 v6 niet zoveel verschilt, volgens auto week is de 2.5 inderdaad iets zuiniger, hoe het in praktijk is zou ik niet weten, aangezien wij een diesel hebben.
Voor de zuinigheid is een v6 denk ik sowieso niet echt geschikt :P

Een andere optie zou zijn een 1.8 ( automaat ), die zijn goedkoper in het onderhoud en verbruiken minder, maar deze hebben als ( zeer ) zwak punt dat de koppakking een keer kapot gaat, allemaal krijgen ze het. Maar deze koppakking kan worden vervangen door die van de Landrover Freelander, deze is sterker en dan is het probleem verholpen.
Verder kent de 1.8 niet echt specifieke problemen.
Het is in z'n algemeenheid zeer raadzaam zorgvuldig naar de auto's ( v6 en 1.8 ) te kijken en vooral naar de onderhoudshistorie!

Een goed onderhouden v6 met 2 ton op de klok, hoeft absoluut geen probleem te zijn, maar houd rekening met eventuele toekomstige reparaties.
Een v6 is gewoon redelijk prijzig om te rijden/onderhouden, maar daar krijg je wel heel wat voor terug :mrgreen:
De 1.8 is goedkoper, maar past wat minder bij de auto en is ook niet echt snel, dan ben je al gauw aangewezen op een 1.8Turbo, die er niet zoveel zijn, zeker als automaat.

Veel succes met je zoektocht :D
Mvg, Thomas

Rover 75 2.5 V6 Saloon 1999
Rover 75 Tourer 2.0 CDTi 2004
Rover Streetwise 1.8 CVT 2005
Rover 220 Coupé 1994
Gebruikersavatar
Steven Rover
MG-R Freak
Berichten: 966
Lid geworden op: vr sep 29, 2006 3:51 pm
Woonplaats:
Locatie: Gelderland

Bericht door Steven Rover »

18 jaar en een Rover 75 :shock:

Ik hoop dat paps dan een goede sponsor is of dat je een goede fulltime job hebt ;)

Met onze Rover 75 2.0 V6 reden we gemiddeld 1:10 nu hebben we een 2.5 V6 MG ZT 1:8 :| Maar nu moet ik zeggen dat er dan aardig doorgetrapt wordt en het winter is :mrgreen: en hij natuurlijk net iets meer vermogen heeft dan de 2.5 V6 van de 75. Maar hou rekening met 1:9 a 1:10 gecombineerd, denk ik.

Maar als 18 jarige zou Ik dan toch maar is voor een MG ZR (of ZS) gaan kijken. Mocht je zoveel geld te besteden hebben :mrgreen:

Oowjah onze automaatbak begon bij 190.000km eenigzins te stotteren. Mocht dat het geval zijn dan kost een revisie/ nieuwe bak je net zoveel als een Rover 75 met 200.000km op de klok :shock: :P

Ik zou zeggen: have fun en koop een ZR :mrgreen: maarjah das ieder zijn eigen mening natuurlijk. Een Rover/MG rijden is altijd top! :D
Rover 214SI
Rover 220 Coupe Turbo
MG ZS 1.8 TURBO!!!
Afbeelding
Bart-K
The Big Boss
Berichten: 8398
Lid geworden op: do mei 06, 2004 1:16 pm
Woonplaats: Steenbergen NB

Bericht door Bart-K »

Ik ben zelf ook aan het zoeken naar een leuke V6, maar eentje met 2 ton op de klok zou ik niet meer aan beginnen.
Grote kans dat je dan de ellende van een ander koopt.
Er is mij door de chef-monteur van de dealer in ehv iig aangeraden om er 1 met flink minder km's te zoeken.

Ik weet niet of je veel belang hecht aan kleur, maar in Dongen (net boven Breda) staat een wedgewood blue (babyblauw) 2.5 V6 Sterling automaat met maar 121.000km op de teller voor €4250,-

En in de te koop-sectie van dit forum staat nog een 75 2.5 V6 full options met ongeveer dezelfde kmstand die bij een dealer in Terneuzen staat voor €7500,-
'03 MG ZT 190+ -> My forever car :inlove:
'03 MG ZS 180 -> Tracktoy

"You don't park a ZT, you simply allow it to rest until next time."

https://www.facebook.com/groups/MGRoverClubNederland
T0M

Bericht door T0M »

Ik heb de advertentie gezien, kleur zou niet mijn eerste keuze zijn maar ik vind het er nog niet eens zo verkeerd uit zien. Zeker een mooie auto, en vooral ook de km stand en prijs.
Alleen zie ik nu dat het verbruik in stadsverkeer 1 op 6 is, verbruik deze auto echt zo veel??
Met mijn volvo reed ik met name binnen de bebouwde kom, vrijwel geen provinciale wegen of snelweg, en deed toch 1 op 10(fabrieksopgave zegt 1op8 binnenbebouwde kom). Is er echt nie tzuinig te rijden met een rover?
Gebruikersavatar
Striker
MG-R Freak
Berichten: 4729
Lid geworden op: ma feb 24, 2003 1:49 am
Woonplaats:
Locatie: Dordrecht

Bericht door Striker »

Met welke V6 van ruim 1400 kg wel? Misschien is een Prius iets voor je :D.
Afbeelding

Wil je weten hoe je een afbeelding in je post plaatst?? Lees dan hier!!
T0M

Bericht door T0M »

Mijn volvo was een 2.4 5cilinder, ook een grote motor met 170pk en woog zelfs 1448kg.
Een 1.8 zou ook nog een mogelijkheid zijn, heb ik ook eentje gezien op marktplaats met automaat, maar zou ik eerst een keer uit moeten proberen of het echt storend is dat hij zo langsaam is. Wanneer het motortje mooi stil loopt lijkt mij dit namenlijk niet zo'n groot probleem.
MGRoverrepair

Bericht door MGRoverrepair »

Als je een echt betrouwbare wil zou ik voor de M47R diesel gaan. Die motor is echt onverslijtbaar. De 1.8 gaat wat ligt uitvallen en heeft een gevoelige koppakking. Het "mechanische" deel van de motor is echter wel sterk. De V6-2.0 is naar mijn ervaring ook een betrouwbare motor al moet je wel goed nakijken of het termostaat niet lekt. De 2.5 daar heb ik soms wat twijfel bij....
schoenie
MG-R Addict
Berichten: 443
Lid geworden op: za dec 24, 2005 1:18 am
Woonplaats:

Bericht door schoenie »

T0M schreef:Mijn volvo was een 2.4 5cilinder, ook een grote motor met 170pk en woog zelfs 1448kg.
Een 1.8 zou ook nog een mogelijkheid zijn, heb ik ook eentje gezien op marktplaats met automaat, maar zou ik eerst een keer uit moeten proberen of het echt storend is dat hij zo langsaam is. Wanneer het motortje mooi stil loopt lijkt mij dit namenlijk niet zo'n groot probleem.
Als je alleen maar in de stad rijd is een 1.8 prima. De 75 is goed geisoleerd dus veel motorgeluid krijg je niet binnen en ik vond de 1.8 in de 75 met handbak nog best aardig trekken voor zo'n grote wagen.
MG TF wannahave
Madrettor
MG-R Fanatic
Berichten: 115
Lid geworden op: vr mar 31, 2006 5:19 pm
Woonplaats:
Locatie: Rotterdam

Bericht door Madrettor »

Even uit nieuwsgierigheid : waarom wil je (kennelijk) perse een vrij grote auto ? Per definitie brengt een grotere auto met een grotere motor grotere kosten met zich mee. De R75 is daar bepaald geen uitzondering op. Ik heb een R75 2,5 liter automaat, bevalt al 6 jaar prima, maar de realiteit is, dat het geen goeikope jongen is in onderhoud. En ik rijd nog relatief weinig (km stand nu rond de 110K, waarvan ik er 90K gereden heb, dus 15K per jaar). Ik heb het durige onderhoud er graag voor over en ook met het gemiddelde verbruik (bij een uitgesproken rustige rijstijl) van 1:9 kan ik leven, maar vraag me af of het verstandig is om met een relatief klein budget zo'n auto te kopen.
bikerr

Bericht door bikerr »

Welkom,

Even de vele reacties niet te hebben gelezen en enkel sprekend vanuit mijn eigen ervaringen kan ik het volgende vertellen.
De distributieriem moet bij een V6 om de 150.000 km vervangen worden.
Ik vindt de 75 een kwalitatief erg goede betrouwbare auto.
Als je een auto van rond de 200.000 km wil kopen zou ik de voorkeur geven aan een V6, omdat een V6 motor langer mee gaat dan een 1.8.
Een automaat is bovendien langzamer dan een handgeschakelde auto en ik denk dat dit in combinatie met een 1.8 in een zware auto als de 75 af te raden is.
Bovendien past een V6 qua karakter beter bij de auto en het is echt een genot om in een 75 V6 te rijden, wat een comfor. :D
De 2.0 heeft ongeveer een gemiddels verbruik van 1 op 10 en een 2.5 van 1 op 8,8.
O ja, niet te veel in autoweek lezen, want hun gegevens zijn vaak erg onbetrouwbaar.
rogersrover75
MG-R Regular
Berichten: 98
Lid geworden op: wo dec 02, 2009 6:15 pm
Woonplaats: Selfkant - Duitsland
Contacteer:

Bericht door rogersrover75 »

aha... op jonge leeftijd al een goede smaak.... Volvo en Rover.... beide klassebakken!

ik heb enkel ervaring met een R75 diesel automaat; die kan ik je zeer aanbevelen.
Redelijk zuinig en het rijdt vorstelijk. Het is zeker geen scheurijzer, maar dat past ook niet bij deze auto. Ik zou dan wel naar een 131 pk versie kijken.

En terecht opgemerkt: een R75 is niet goedkoop in onderhoud en evenmin om te rijden, maar goed... de Volvo was dat ook niet.

Roger
back to 75
T0M

Bericht door T0M »

Bedankt voor de reacties!

Het is toch geen Rover geworden, eergister heb ik een Chrysler 300M gekocht. Hij is een maatje groter(5meter) dan de Rover, en hij rijd toch wel erg lekker. Het is ook een auto die totaal niet uitnodigd om hard te rijden, maar als je dan een keer gas geeft dan gaat hij ook echt. Hij heeft 205.000km gelopen en is uit '98. Ik ben op een Amerikaans 300m forum auto's tegen gekomen met 560.000Mijl op de teller, dus ga er van uit dat deze auto nog wel even mee kan. Volgends autoweek is hij ook zuiniger dan de 2.0 en 2.5 rover binnen de bebouwde kom. Tot nu toe heb ik 12.5l/100km gereden, dit is binnen de bebouwde kom en met af en toe gas geven(kennisen willen toch altijd even zien hoeveel power erin zit). Dit is toch geen slecht verbruik voor een Amerikaan lijkt mij.
p@p@zs
MG-R Core
Berichten: 7163
Lid geworden op: vr jun 26, 2009 5:28 am
Woonplaats: Barneveld

Bericht door p@p@zs »

:( Te laat...
rogersrover75
MG-R Regular
Berichten: 98
Lid geworden op: wo dec 02, 2009 6:15 pm
Woonplaats: Selfkant - Duitsland
Contacteer:

Bericht door rogersrover75 »

manman.... wat een mens fouten maken kan...
:D

Nee... heel veel plezier met je Chrysler; best een aparte auto maar niet echt mijn ding.

Grtz
back to 75
Plaats reactie